יום חמישי י"ח באדר ב תשפ"ד 28/03/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

מבקר המדינה: "פולארד לא קיבל הליך משפטי ראוי"

דו"ח מיוחד שהכין מבקר המדינה על מאמצי ממשלות ישראל להביא לשחרור יונתן פולארד, הנמק 24 שנים בכלא האמריקני, קובע כי פולארד לא קיבל הליך משפטי תקין, וכי ראשי הממשלות נכשלו בשחרורו, לנוכח התנגדות קהילת המודיעין האמריקנית לשחרור

אבי משה י"ד באלול תשס"ט - 03/09/2009 14:10
"ראש הממשלה, בנימין נתניהו, וממשלתו חייבים לעשות כל צעד אפשרי, כדי להביא לשחרורו של האזרח והסוכן הישראלי, יהונתן פולארד, הכלוא מאז 21.11.85. מדינת ישראל חבה לפולארד חוב זה של קיום מצוות פדיון אסירים, ומוטב שעה אחת קודם, נוכח בריאותו הרופפת של פולארד". כך כותב מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, בדו"ח מיוחד שפרסם היום (ה'). מרבית הדו"ח נותר חסוי, למעט כמה פרקים קצרים שהותרו לפרסום. המבקר קובע, כי פולארד לא זכה להליך משפטי ראוי בארה"ב.
 
יונתן פולארד נעצר לפני כ-24 שנים סמוך לשגרירות ישראל בוושינגטון, לאחר ביצוע פעילות למען "הלשכה לקשרי מדע" (הלק"ם) שנמשכה במשך כשנה וחצי. מאז הוא כלוא בארה"ב. פולארד הוכר כאזרח ישראלי בנובמבר 1995 וכסוכן ישראלי במאי 1998.
 
בעקבות בקשת הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת, הכין מבקר המדינה חוות-דעת באשר לפעולות ולמאמצים של ממשלות ישראל בשנים האחרונות כדי להביא לשחרורו של יהונתן פולארד כאזרח המדינה הנמק בכלא האמריקאי שנים רבות.
 
המבקר כותב בדו"ח שפרסם, כי צוות מצומצם במשרדו בחן מסמכים רבים שהונחו על שולחנו, נפגש עם ראשי ממשלות ישראל, שרים ויועציהם וכן עם רבים נוספים, לרבות בעלי תפקידים בתחומי הביטחון והחוץ בעבר ובהווה, וכן עם באי כוחו של פולארד. לידנשטראוס אף נפגש עם אביו של יונתן פולארד, מוריס, שטען לכשלים בהליך המשפטי של פולארד הבן, וכי אחת הדרכים לפתרון פרשת פולארד היא בקשה למשפט חוזר על בסיס פגמים בהליך המשפטי.
 
בעקבות כך, פנה מבקר המדינה לפרופ' קנת מן, הבקיא במשפט האמריקני ומומחה במשפט הפלילי, וביקשו להכין חוות דעת מקצועית על כל המהלכים שהיו קשורים במשפטו של יהונתן פולארד, גם אלה החורגים מתחומי הזמן של השנים האחרונות. פרופ' מן הגיש חוות-דעת, ממנה עולה כי הייתה פגיעה, לכאורה, בזכותו של פולארד להליך משפטי ראוי.
 
מבקר המדינה כותב בדו"ח, כי בבדיקה המקיפה שערך, בדגש על תקופות של ראשי הממשלה נתניהו, ברק, שרון ואולמרט, נמצא כי בחלוף השנים מאז מעצר פולארד התקיימו פעולות מגוונות למען פולארד.
 
מנתוני הבדיקה עלה, כי קיימת התנגדות חריפה ביותר ועקבית של גורמי הממשל בארה"ב לשחרור פולארד. ההתנגדות החריפה ביותר לשחרור מתמקדת בקהילת המודיעין האמריקנית, בטענה שהשחרור נוגד את האינטרס הביטחוני של ארה"ב. נתונים אלה היוו הבסיס לפעילות של ארבעת ראשי הממשלה שצוינו לעיל בעניין שחרור פולארד, תוך התמקדות בהעלאת עניינו באופן קבוע בפני נשיאי ארה"ב, ובהנחיית שרים בממשלה וכן יועצי ראש הממשלה להעלות את עניין פולארד בפני עמיתיהם האמריקנים.
 
לידנשטראוס קובע, כי שחרור פולארד מהכלא האמריקני עמד לנגד עיני ראשי הממשלה בישראל ופעולותיהם היו רציפות ועקביות כל אחד בתקופת כהונתו ועל פי המדיניות שקבעו. עם זאת, שיחות אלה לא תועדו וראשי ממשלה דנו בכך בפורומים מצומצמים. "לא נמצא בכתובים, כי ראשי הממשלה קיימו דיונים שבחנו דרכים לשחרור פולארד בפורום שרים", קובע המבקר.
 
השופט לידנשטראוס מותח ביקורת על אי-תיעוד הפגישות בעניין זה ומציין כי מדובר בליקוי בעל משמעות, וראוי היה, כי הפגישות בין ראשי הממשלה לנשיאי ארה"ב בעניין פולארד יתועדו ושיוכן סיכום לקחי הפעולות בנושא זה. "במסמכים אלה יוטמעו תובנות מצטברות מפעולות שבוצעו למען שחרור פולארד שיהוו בסיס משותף להבנה ומתווה לפעולות בעתיד. מתווה כזה ישמש את ראשי הממשלה ועוזריהם המתחלפים כזיכרון ארגוני חיוני וכתשתית שלמה ואחודה לבחינה מתמשכת של כיווני פעולה", ממליץ המבקר.
 
מבקר המדינה ממליץ גם להקים ועדת שרים מצומצמת לענייני ביטחון ולדון בעניין בעת הצורך, כדי לבחון תיאום הפעולות ויצירת שפה משותפת בעניין הטיפול בדרכים לשחרורו מן הכלא האמריקני.

  1. 1. למה הוא מרחיק עד לארה"ב?
    מגיבון 03/09/2009 15:14
    אולי כדאי שיבדוק גם כמה הליכים משפטיים פה בארץ, אין מצב?