יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

תחזית הצמיחה של בנק ישראל ל-2009: 2.5%

הבנק המרכזי עדכן את תחזית הצמיחה לשנתיים הקרובות כלפי מעלה, בעקבות ההתאוששות הכלכלית

שמואל ברזל י"ב באלול תשס"ט - 01/09/2009 17:06
בנק ישראל עדכן את תחזית הצמיחה לשנים 2009 ו-2010 כלפי מעלה, וזאת בעקבות מידע חיובי על הפעילות הכלכלית ברבע השני בארץ ובעולם, ובעקבות השיפור בתחזיות הצמיחה והסחר העולמיות.
 
על פי נתוני החשבונאות הלאומית למחצית הראשונה של השנה, ועל פי אינדיקאטורים לחודשים האחרונים, נראה כי הבלימה של הירידה בפעילות הכלכלית, שהייתה צפויה להתרחש רק בסוף 2009, התרחשה ברובה ברבע השני של השנה. בבנק המרכזי מציינים, כי התפתחות זו משותפת גם למשקים מפותחים נוספים.
 
מהנתונים הללו עולה, כי התוצר המקומי הגולמי עלה ברבע השני בשיעור של אחוז אחד במונחים שנתיים, תוך עלייה של היצוא והצריכה הפרטית. יחד עם זאת שיעור האבטלה ברבע השני המשיך ועלה לשיעור של 8.0 אחוזים, תוך ירידה נוספת במספר המועסקים, וזאת בהתאם לפיגור שמאפיין בדרך כלל את ההתפתחויות בשוק העבודה.
 
לפיכך, התחזית לשנת 2009 עודכנה כלפי מעלה, שמשמעותה: צמיחה מתונה בהמשך השנה של כ-2.5 אחוזים במונחים שנתיים, ועלייה מתונה בשיעור האבטלה במחצית השנייה.
 
התחזית לשנת 2010 דומה לזו של השנה הנוכחית. לפי התחזית של בנק ישראל, התוצר המקומי הגולמי צפוי לגדול בשיעור של 2.5 אחוזים, ושיעור האבטלה הממוצע צפוי לעלות מעט לשיעור של 8.3 אחוזים. הצמיחה בתחזית מובלת על ידי גידול ביצוא, שצפוי לעלות בשיעור של 6.3 אחוזים, וגידול נמוך יותר בשימושים המקומיים בשיעור של 2.7 אחוזים, בעיקר עקב התאוששות איטית של ההשקעה בענפי המשק, ששיעורה בתוצר צפוי להישאר נמוך.
 
העודף הגבוה בחשבון השוטף בשנת 2009 צפוי להצטמצם באופן חלקי בשנת 2010, גם עקב ההרעה בתנאי הסחר וגם עקב שיעור גידול גבוה של היבוא, 6.9 אחוזים, יחסית לזה של השימושים, תיקון לירידה החריפה במשקל היבוא בסך המקורות ב-2009.
 
לפיכך, תחזית הצמיחה לשנת 2010 מגיעה לשיעור של כ-3 אחוזים, בדומה לקצב הצמיחה העולמי החזוי, וזאת למרות שבשנים האחרונות, כולל בשנת 2009, קצב הצמיחה בישראל גבוה בנקודת אחוז לערך מהקצב העולמי.