יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

בקרוב: טנקים במאה שערים

המשטרה איבדה שליטה על עצמה ומתנהגת באפס חכמה. דוד כץ תוהה: האם אחרי הירי יגיעו גם טנקים?

דוד כץ (טור אישי) י"א באלול תשס"ט - 31/08/2009 12:56
שוטרי משטרת ירושלים – יהיו שיאמרו "קלגסי" המשטרה – חצו הלילה קו הפרדה בצבע אדום: ירי רימוני ההלם, גז המדמיע וגז הפלפל, בתוספת דריסת מפגינים כחלק מאיבוד עשתונות של שוטרים אלימים, אלו דברים שלא זכורים מזה שנים בהפגנות הציבור החרדי בירושלים.
 
עשרות ומאות הפגנות חוותה ירושלים בעשרות השנים האחרונות. מאז רצח הקדוש פנחס סגלוב הי"ד על קדושת השבת בהפגנות ברחוב יפו בירושלים, לפני ארבעה עשורים, היו אין-ספור מקרים של אלימות שוטרים. היו פצועים, היו ענישות קולקטיביות, היו רחובות ובתים אפופי גז מדמיע, היו מים כחולים וירוקים, היו מכות אלימות שפצעו אנשים לכל ימי חייהם, היו גדרות תיל שחסמו רחובות שלמים בימי הקרב על כביש בר-אילן. נער הייתי וגם זקנתי, וראיתי גם ראיתי אין-ספור הפגנות בירושלים החרדית.
 
אין זה משנה מי המפגינים: האם מדובר בתושבי מאה שערים המוחים על חילולי השבת, על אירועי תועבה, על פתיחת חנויות בשבת, על פתיחת חנויות לממכר בשר דבר-אחר, על ניתוחי מתים, על מעצר מפגינים, או על כל דבר אחר. גם אם מדובר באנשים מהישוב שבאים למחות מתוך כאב על מה שמתרחש, וגם אם מדובר בנוער פוחז משולי השוליים של הציבור החרדי שמצית פחי אשפה, וגם אם מדובר באנשים נשואי-פנים – המשטרה חורגת פעמים רבות מכל פרופורציה.
 
ועוד לא כתבתי מילה על עוברי האורח שחולפים להם בתמימות באזורי ההפגנות (בשכונות גאולה ומאה שערים מתגוררים רבבות יהודים), וסובלים מנחת זרועם של שוטרים משועממים שמחפשים אש ואקשן והשנאה יוקדת להם מהעיניים, אחרי שמנעו מהם לממש את מה שלמדו בקורסים על הפלסטינים באינתיפאדה.
 
לא משנה על מה ההפגנה ומי המפגינים. הצד השווה שבהם, שהמשטרה מוצאת לנכון לפרוק את תסכוליה על מפגינים ועוברי אורח חרדים, בצדק ושלא בצדק. בכביש, לימדו אותנו חכמי המדינה, צריך להיות חכם, לא צודק. המשטרה, כך נראה, אוהבת להיות בצד השני: תמיד להיות צודקים. וכששוטר אחד יודע קרוא והשני בקושי יודע כתוב, איך אפשר לצפות מהם להיות חכמים ולא צודקים?
 
חדשות 24
שכונת גאולה, אמש                                               [צילום: חדשות 24]


במה דברים אמורים?
 
הלילה נרצח יהודי בשכונת גאולה. הרקע אינו לאומני, למרות שהרוצח הוא פלסטיני. הוא הסתכסך עם הומלס המתגורר בהוסטל ברחוב צפניה, דקר אותו אחרי כמה שעות של מריבה. היהודי נפטר. התבוסס בדמו. כל הניסיונות להצילו עלו בתוהו. המשטרה, באופן אוטומטי, נכנסה לפעולה. מדובר ברצח? צריך לחקור. מצוין. צריך לאתר את הרוצח (והוא אותר תוך זמן קצר במזרח העיר), צריך לקחת ממצאים מהזירה, להביא את הרוצח לשחזור. אבל תמיד, במקרים כאלה של רצח או מוות לא טבעי, יש גם את המרכיב של "ניתוח שלאחר המוות".
 

אטימות וטיפשות משטרתית

 
עד היום, המשטרה לא השכילה איך לפתור את הבעיה ביסודיות מול הציבור החרדי. הם לא מסוגלים להבין שקדושת המת נוגעת ללבו של כל יהודי שומר מצוות, והאיסור על ניוול המת הוא עוון חמור. יהודים מוכנים למסור את נפשם למען עניינים עקרוניים שכאלה.
 
אך במקום לקיים הידברות – מרימים ידיים ויורים רימוני הלם, מפציצים שכונה שלמה בגז מדמיע, מונעים מאלפי יהודים מבוגרים ומבוגרות, ישישים וישישות, תינוקות וילדים לישון שנת ישרים בלילה, רק בגלל ששוטר טיפש אחד, ולא משנה מהי דרגתו הבכירה, החליט שגופת הנרצח תועבר לנתיחה ויהי מה. אולי אפשר למצוא דרכים אחרות לחקור את הרצח? אולי אפשר להידבר עם החרדים? לא. השוטר הטיפש תמיד צודק יותר. הוא הרי לא חכם.
 
היוהרה המשטרתית מאפשרת לקצינים הבכירים לעשות ככל העולה על רוחם: מהחלטה שרירותית על סגירה הרמטית של שכונה חרדית ועד איבוד עשתונות ומתן הוראה לשוטרים לפתוח במלחמה נגד כמה מאות מפגינים, חלקם נערי שוליים משועממים, שכתוצאה מכך נפגעים רבבות תושבים תמימים באישון לילה. ואף אחד, לא שוטר בכיר ולא שוטר זוטר, אף אחד לא משלם על כך במשרתו ובדרגתו.
 
במשטרה החליטו, כי בעקבות ההפגנות על קדושת השבת, וקריאות הגנאי (המיותרות, לטעמי) שצעקו כמה שולי-שוליים לעבר השוטרים, תינקט מדיניות שונה, שכותרתה: "אפס סובלנות". ממש כמו ילד קטן שנעלב כשאומרים לו שהוא תינוק.
 
אירועי הלילה האחרון בירושלים – והחשש הוא מפני האירועים שעוד יתרחשו במהלך היממה הקרובה – הוכיחו כי המשטרה, בהדרכת המפכ"ל האפרורי, דודי כהן, אכן עומדת בדיבורה: אפס סובלנות. גם אפס סבלנות. וכששוטר יודע לספור מאפס ועד אפס, והוא לא יודע לספור עד 10 ולומר לעצמו: רגע, אולי אני מגזים – כולנו סובלים. כולל אלה (והם רבים) שלא אוהבים את הפגנות הרחוב על כל המסתעף.
 
חדשות 24
כיכר השבת, אמש                                                               [צילום: חדשות 24]

לא ברור לאן יובילו אירועי הלילה. מי שהיה שם במהלך השעות הארוכות של הלילה, חש באווירת מלחמה. צעקות של פצועים, וקריאות גנאי לשוטרים. קולות של ירי, וזעקות של בהלה ופאניקה. לא היה אדם אחד שהצליח לעצום עין בלילה הארוך הזה, גם אם סגר היטב את חלונות ביתו. קולות הירי הפחידו את כל יושבי שכונות גאולה ומאה שערים. זה היה מצמרר.
 
ואחרי כל זה, אחרי שהשוטרים ביצעו ירי של רימוני ההלם וגז המדמיע – ויש טוענים שאפילו אש חיה באוויר – בניסיון להימלט מהאזור לאחר שהמון-אדם צר על השוטרים שביקשו לבצע את המשימה שהטיל עליהם שוטר לא חכם במיוחד, של חטיפת גופת הנרצח, סביר להניח שהצעד המשטרתי הבא, יהיה קריאה לעזרה מהצבא: בואו להציב טנקים בפתח שכונת מאה שערים.
 
תסריט דמיוני? לא ממש.
 
  1. 19. יש הבדל בין ישראל לחו"ל
    קובי 01/09/2009 08:39
    באמריקה החרדים לא מנסים להתערב בחיים של הגויים ואין להם על מה להפגין.
    בארץ העדה החרדית ובכלל הציבור החרדי נאבקים למען ציביון המדינה וכדי שחילונים לא יהפכו לגויים. החרדים פשוט דואגים לאחיהם היהודים.
    עוד סיבה: החילונים בארץ מרגישים זן הולך ונכחד והחרדים גודלים ומתרבים ברוך ה'. לכן המשטרה והממשלה מחפשים דרכים לדכא כל אירוע חרדי, משל היינו ערבים רחמנא לצלן.
  2. 18. ל - 15
    שלומי ח. 31/08/2009 22:28
    לדעתי ייתכן הסיבה למה בהמדינות הגדולות יש כוח משטרה יותר חזקה והם אנשים מלומדים ולא סתם פורעים כמו פה, לכן אין שם הפגנות כאלה, אין את האלימות מצד המשטרה כמו שרואים כאן במדינה, וכן אין את שרשרות הרציחות בכזה מצב שהיה בארץ בתקופה האחרונה, כי יש משטרה ששומרים על הרמה שלהם וכולם מפחדים. אבל כאן במדינה הזאת, כל המצויינים, אלו עם כוח, אלה שהם חכמים, המלומדים נמצאים אך ורק בצבא, כי ככה זה הסדר כאן, הצבא בראש העדיפות, לכן למשטרה נשארה רק הדפוקים, קבוצה של רוצחים שאוהבים להכות, אנשים לא מלומדים בכלל, והם משמשים כמשטרה.
    אך במדינות הגדולות יש די אנשים בשביל הכל, יש אנשים חזקים ומלומדים גם במשטרה וגם בצבא, יש מספיק כח לשתיהם, לכן יש להם הן צבא חזקה, והן משטרה חזקה.
  3. 17. ל - 16
    שמעון 31/08/2009 21:53
    מיכאל, אתה פשוט לא מעודכן, לאחר שבמשטרה מחוז ה66 (בורו פארק), החליטו לחלוק דו"חים בלי גבול בחודש ניסן תשס"ו, היה אז הפגנת ענק, בשדרת 16 בבורו פארק, בהשתתפות אלפי אנשים, שרפו פחים כמה מכוניות של המשטרה נהפכו, שוטרים קיבלו מכות.
    כמה עצורים היה? 2.
    כמה מפגינים קיבלו מכות? 4.
    כמה מפגינים נפצעו? 0.
    ושיהיה לך ברור עכ"ז ההפגנה הסתיימה מאד מהר, בגלל כוחות המשטרה שעשו עבודה טובה במיוחד "בלי אלימות".
    עכשיו תעשה לבד את החשבון אם המשטרה אושם להמצב בירושלים או הציבור.
  4. 16. ל-15
    מיכאל 31/08/2009 20:39
    לא רק שוטרים ככה לא מתנהגים בחו"ל אלא גם חרדים ככה לא מתנהגים!!!
  5. 15. דבר כזה לא יכול לקרות בחו"ל
    שמעון 31/08/2009 18:30
    כתושב חו"ל, פה דבר כזה לא היה יכול לקרות, יש כאן אנשים שעומדים בקשר טוב עם המשטרה, וכשמבקשים מהם משהו לצורך דת מיד נותנים, כמו בכל המדינות הדמקרטיות.
    אבל השתמשות באלימות כזה מצד המשטרה, אפילו בחלום לא רואה את זה קורה פה, רק שם בארצינו הקדושה עם שטורים כאלו מלא שנאה נגד כל החרדים וכל תורת ד' ומצוותיו ה"י.
    הקב"ה יעזור שילדמו תועים בינה, ושיחזירו כולם בתשובה שלימה.
  6. 14. ומלאך רע בעל כרחו יענה אמן
    אבי 31/08/2009 16:53
    אני ממש בהלם מהשתלחות חסרת רסן של כותב המאמר...
    אבל אני חושב שזה בצדק זה ממש מזוויע
  7. 13. הפעם אני מזדהה עם הקנאים
    ציוני 31/08/2009 16:03
    עד היום חשבתי שזו מלחמה של הקנאים ממא"ש בציונים. אני עדיין סבור כך.
    אלא שהפעם אני מזדהה עם הקנאים. רודפים אותם ואת כל תושבי מא"ש וגאולה כמו ברצועת עזה.
  8. 12. ל-5
    זלמן 31/08/2009 15:05
    אתה צוחק? במדינה המשוגעת הזו הכל יכול להיות.
    שמעתי שפיתחו לאחרונה בצבא נגמ"ש ללא נהג. משהו כמו מטוס ללא טייס.
    אולי יעשו את הפיילוט במאה שערים...
  9. 11. ואני לתומי...
    קבל עם 31/08/2009 14:51
    חשבתי כי הכותרת תהא:
    'משיח במאה שערים', אחרי התפרעות ברוטאלית שכזו מצד המשטרה, והיענות נלהבת ומטופשת מצד קצי מחננו גם כן, אילו יכולים להיות רק פעמי משיח, כשיד איש באחיו, ופוצה פה ומצפצף- דווקא יש, והרבה.
    רק שזה לא כל-כך עוזר לנו.
  10. 10. משטרה נוראית
    ציפי 31/08/2009 14:49
    שיתביישו להם, אם עד היום היו לי כמה טיפות של אימון במשטרה היא נעלמה לחלוטין
  11. 9. מה יהיה?
    יעקב 31/08/2009 14:48
    מה יהיה האלימות שוטפת את הרחובות? הצילו...........

    אני מדבר על אלימות של שוטרים
  12. 8. שפיכות דמים
    שמשון 31/08/2009 14:47
    אברהם אבינו כבר אמר: "רק אין יראת אלוקים במקום הזה והרגוני". מרגע שהותר הרסן הכל אפשרי. גם החרדים צריכים לקחת את זה בחשבון. פיקוח נפש דוחה הכל.
  13. 7. בשביל מה להפגין?
    מיכאל 31/08/2009 14:45
    זה חילול ה' נורא! מה זה יעזור? זה רק משניא יותר ויותר את ציבור הכללי לשומרי תורה! איזה רב מתיר כזאת התנהגות?
  14. 6. אמאל'ה, מפחיד
    לאה 31/08/2009 14:07
    מפחיד מאד מה שקורה בירושלים.
  15. 5. ומה אחרי הטנקים?
    מגיב סדרתי 31/08/2009 14:07
    אני יכול לנחש בעל פה את הטור הבא של דוד כץ, אחרי שהטנקים ייכנסו למאה שערים.
    הכותרת תהיה: בקרוב: מטוסי קרב מעל מאה שערים.
    הכותרת שלאחריה תהיה: בקרוב: פצצת אטום על מאה שערים.
    מי שקרא הבוקר את הטור המזוויע של נחום ברנע בידיעות אחרונות, יכול להתרשם שיש כמה יהודים במדינה הזו, שהיו עושים קידוש אם היו מפציצים את מאה שערים מהאויר.
  16. 4. כואב הלב
    אח יהודי 31/08/2009 13:46
    אבל בא לא נשכוח שאנו אחים... גם אם לפעמים רבים אנו אחים ובסוף אוכלים ארוחת ערב ביחד.
  17. 3. אולי אתם קצת מגזימים!!!
    אפי 31/08/2009 13:41
    אבל לפי הזוועות שאתםם מתארים כנראה שלא.
  18. 2. מפחיד כמה שצודק!
    אחד שחושב 31/08/2009 13:36
    זה באמת מפחיד וזה ממש לא נראה תסריט דמיוני
  19. 1. פשוט מפחיד
    המגיב מאלעד 31/08/2009 13:35
    זה לא דמיוני בכלל, האירועים האחרונים מוכיחים שהם מצדיקים בהחלט את הצעקות נכדם..