יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

שר האוצר בממשלה: הכלכלה הישראלית בשיפור ניכר

שר האוצר הציג בפני הממשלה סקירה כלכלית בנושא "כלכלת ישראל - האומנם נקודת מפנה?" , וזאת לאור נתוני הביצוע החיוביים של המשק. לדברי שטייניץ, צעדי הממשלה בתחום הכלכלי תרמו ליציבות והפחיתו את רמת אי-הוודאות

שמואל ברזל ג' באלול תשס"ט - 23/08/2009 15:43
שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ ומנכ"ל משרד האוצר, ירום אריאב, הציגו היום לחברי הממשלה סקירה כלכלית שעסקה בנושא "כלכלת ישראל - האומנם נקודת מפנה?" וזאת לאור נתוני הביצוע החיוביים שהתפרסמו בשבועות האחרונים. במשרד האוצר הדגישו היום (א'), כי מדובר בתחילתה של מסורת, על-פיה תוצג לממשלה סקירה כלכלית על ידי שר האוצר ובכירי משרדו אחת לרבעון.
 
שר האוצר יובל שטייניץ אמר לשרים בישיבת הממשלה, כי "בחודשיים האחרונים אנחנו רואים גידול ביצוא, גידול בגביית המסים, גידול באמון הצרכנים, המדד המשולב חיובי פעם ראשונה מזה יותר משנה וניכרת התחלה של צמיחה. חלק משמעותי במגמת השיפור נובע ממקורות כחול-לבן, והעדות לכך היא, כי על אף שהייצוא וההשקעות הזרות עדיין לא חזרו לקדמותם, אנו כבר רואים את סימני הצמיחה".
 
לדברי שטייניץ, גיבוש התכנית הכלכלית, אישור התקציב הדו-שנתי ועסקת החבילה תרמו לתחושת היציבות והפחיתו את רמת אי-הודאות. פעולות אלו אף זכו לתמיכה מחברות הדירוג הבינלאומיות. "עם זאת הזהירות מתחייבת", הוסיף שטייניץ. "רק לפני חצי שנה היינו במשבר כלכלי חמור ביותר. אמנם נתוני האבטלה בישראל נמוכים מרוב מדינות המערב אבל עד שלא נראה ירידה משמעותית באבטלה, לא נוכל לנוח על זרי הדפנה. אנחנו חייבים להמשיך לבצע את התוכנית הכלכלית ולשמור על המשמעת התקציבית כדי באמת לחזור לצמיחה".
 
בסקירה כללו השר ומנכ"ל משרדו את עיקרי הפרמטרים הכלכליים החשובים לאור ההתפתחויות בשבועות האחרונים בהם: השיפור שחל בשוק ההון בארץ ובעולם, הצמיחה החיובית ברבעון השני בישראל ביחס לעולם (1% בקצב שנתי על-פי אומדני הלמ"ס), השיפור בגביית המיסים הישירים ובעיקר המיסים העקיפים בחודש יולי, העלייה במדד המשולב של בנק ישראל, השיפור במדד הייצור התעשייתי ובפדיון ענפי המסחר, השיפור במדד מנהלי הרכש ועוד.
 
למרות הנתונים המעודדים ומגמת ההתייצבות במשק, הבהירו שטייניץ ואריאב, כי עדיין קיימת רמה מסוימת של אי-ודאות. "נתוני הלמ"ס לגבי הצמיחה ברבעון השני, הם עדיין בגדר אומדן ראשוני, וגם אם הם יתבררו כמהימנים, הרי שעדיין מדובר בצמיחה שלילית לנפש. כמו כן, הגרעון התקציבי בהוצאות המדינה לשנת 2009 יהיה גבוה מאוד, כאשר יחס החוב לתוצר נמצא במגמת עליה ויעמוד על כ-80% בסוף 2009. בנוסף לכך בעולם צפויים מהלכים של העלאות ריבית והעלאות מיסים על-מנת להתגבר על הגירעונות העצומים שנוצרו השנה בעקבות המשבר".
 
שר האוצר ציין כי יש לזכור כי שוק העבודה מגיב באיטיות רבה יותר לסימנים החיוביים במשק, אם כי נתוני שרות התעסוקה מעידים כי גם בתחום זה חלה התייצבות מסוימת בחודש האחרון. בסקירה הוצג גם מצבו של הדולר מול השקל, שנחלש ב-10.5% בארבעת החודשים האחרונים, והוסבר כי הדולר נחלש בעולם מול מטבעות חשובים אחרים בהם היורו בשיעור של 7.3% והפאונד בשיעור של 10.5%.
 
  1. 1. זו דמגוגיה
    ישראל זינגר 23/08/2009 17:22
    ביצועי ממשלה שקיימת חמישה חודשים עדיין אינם משפיעים על הנעשה במשק. את הקרדיט לשיפור המצב יש לתת באופן מלא לממשלה הקודמת ולשר האוצר שלה מר רוני בראון.