יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25/04/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

שִפְעַת הפעילות

השבוע החולף סיפק הרבה עבודה למשרד הבריאות ולרב יעקב ליצמן, אך גם לאחרים מצפה הרבה עבודה בקיץ הקרוב.

חיים טברסקי (טור אישי) ו' באייר תשס"ט - 30/04/2009 15:43
העולם סער השבוע, ולא, ממש לא בגלל 6432 אזרחים הרוגים בסרי לנקה בתוך שלושה חודשים, וגם למרבה הפלא לא בגלל עוד גילוי סנסציוני אודות פעילותם של חיילי צה"ל במסגרת מבצע 'עופרת יצוקה', שבדרך אגב לפחות כרגע נראה שתוצאותיו בשטח חיוביות מאוד, תשאלו את תושבי עוטף עזה. גם הדי הועידה המוזרה למען זכויות האדם שבראשה יושבים נציגי לוב איראן וקובה נמוגו לאיטם אל מול ענני האבק שהתרוממו מארץ האצטקים, מכסיקו שוב בכותרות.

אז, הויכוח הפנים – ישראלי בדבר שמה הרישמי של המחלה כנראה לא תם עדיין, הרעיון המקורי של מחזיק תיק הבריאות סגן השר הרב יעקב ליצמן לכנות אותה בשם 'שפעת מכסיקו', הביאה עליו את זעמו של סדריקו סלאס - שגריר המכסיקני בישראל, זעם שאינו מוצדק מעיקרו מאחר ובספרות הרפואית אנו מכירים את השפעת הרוסית, השפעת הספרדית, שפעת בייג'ינג ושפעת הונג קונג, אך מצבה הנוכחי של ישראל אינו מאפשר למשרד החוץ לקחת סיכונים דיפלומטים מיותרים, וכך פרסמה במהירות לשכת סגן השר (בעצם לשכת השר) הודעה רישמית המקבלת את ההגדרה של ארגון הבריאות העולמי המכנה את שפעת החזירים בשם 'שפעת דרום אמריקאית'. גם כינוי זה עבר שינוי מהיר ויעיל לאחר שדוברי סגן השר המסורים קבלו שיעור קצר בגיאוגרפיה שהבהיר להם אחת ולתמיד שמכסיקו שוכנת בכלל בצפון אמריקה, ואם בכלל, יש לכנות את השפעת בשם 'השפעת הצפון אמריקאית'. העניין סודר.

העניין סודר אמרנו ? ממש לא. עניין השם הרישמי של המחלה סודר, אך הסמכויות הפרומליות, הטיפול וכל מה שמסביב נשאר לוט בערפל. תקנות לשעת חרום משנת 2005 קובעות כי במקרים של מגיפה עולמית תועבר האחריות הכוללת של הטיפול במשבר לידי גוף המכונה 'הנמ"ל' שהם ראשי התיבות של הצוות לניהול משברים לאומיים, בראשו עומד כיום עוזר שר הבטחון תא"ל במיל. זאב שניר. אך סגן השר שנחוש להוכיח לכולם, וכשכותבים ל-כ-ו-ל-ם ברור לנו למה הכוונה, כי הוא מסוגל להתמודד בעצמו עם משברים לאומיים בסדר גודל שכזה, הביא את ראש הממשלה לכנס דיון דחוף בליל יום העצמאות בנידון, שם הוחלט כי הסמכויות לעת עתה – כולם, ישארו בידיים הנאמנות של הרב ליצמן, החלטה שאושררה באופן מוחלט הבוקר (ה') אצל ראש הממשלה בדיון שכינס ביחד עם סגני השרים ליצמן (בריאות) ומתן וילנאי (בטחון).

הטיפול הישראלי במחלה התחיל בצורה מעט רשלנית, לאחר שהתברר כי החולה הראשון שהתגלה בישראל הושאר במסדרון במהלך הלילה. (לדברי בית החולים: לצורך בידודו . . . ) וכן לא הועברו הנחיות מסודרות למעברי הגבול בעניין הסדרי הטיפול במי שהגיעו ממכסיקו. אך כרגע לפחות נראה שמשרד הבריאות שולט בעניינים, ראש הממשלה אישר למשרד תקציב בלתי מוגבל לרכישת תרופת ה'טמיפלו' שנועדה לטפל ביעילות בשפעת, והוראות מסודרות לאוכלוסיה ולנוגעים בדבר הועברו אתמול והיום. אז מי אמר שחרדים לא יכולים ?

ואם כבר עסקנו בבריאות אז עוד משהו קטן, חז"ל לימדו אותנו כי אין אדם מת וחצי תאוותו בידו. לסגן השר ליצמן אני מאחל בוודאי אריכות ימים ושנים, אך המהירות בה אימץ שר האוצר יובל שטייניץ את הצעתו להטלת מס נוסף על הסיגריות, מעמידה אותו כמתפרץ לדלת פתוחה, וכך בעוד סגן השר הציע להעלות את המס על סיגריות בשקל אחד, קבע הבוקר השר שטייניץ כי המס על חפיסת סיגריות יועלה בשני שקלים תמימים, מס שיכניס למשק 700 מליון שקל בשנה. אז מי אמר שחרדים לא תורמים לקופת המדינה ?

בעוד הרב ליצמן עושה את מלאכתו הנאמנה במשרד הבריאות, מכינים אנשי אגף התקציבים במשרד האוצר עבודה במשרה מליאה לנושאי התפקידים האחרים ביהדות התורה, יו"ר ועדת הכספים הרב משה גפני וסגן שר החינוך הרב מאיר פרוש. סדרה ארוכה של עיזים אשר הוכנסו לחדר התקציב הדו-שנתי שמכין האוצר בימים אלו, כפי שחשף כאן עמיתנו דוד כץ, מבטיחה לשניים קיץ גדוש ומלא בעשיה ומאבקים ציבוריים למען עולם התורה. ככלל, מינויו של ח"כ פרוש כסגן שר החינוך למרות הסמכויות הלא מוגדרות שלו במשרד, מעוררת תקווה בלב מנהלי המוסדות המותשים משלוש שנות מאבק בלתי פוסק מול הדרגים השונים במשרד, כי הפעם הכל יראה אחרת, פרוש שנתפש כמי שיודע להזיז מהלכים, ידע – כך הם מקוים, לסלול את הדרכים המשובשות שנסללו במשרד החינוך בשנים האחרונות בדרכם של מוסדות התורה.
הערת שוליים: העניין של שלילת הקצבאות מילדים שאינם רשומים במוסד חינוכי מוכר, בנוסף או במקביל לעובדה שהוריהם אינם דואגים לחיסונם כנדרש מהוראות הבריאות בישראל, אינו קשור דוקא לגחמה עונתית של בכירי האוצר. שורשיו טמונים עמוק בתוך ניסוחים מפותלים שנכתבו בלילות ארוכים ואפופי עשן סיגרים כבד, והוא מסוג הדברים שכל הנוגעים בדבר מעדיפים שלא להרחיב דיבור עליהם, קריצה וחיוך קטן בזוית הפה יספיקו בשלב הזה.

  1. 2. בידדו אותו במסדרון?
    ישראל ל. 30/04/2009 18:10
    בדיחה ישראלית טובה מזו לא שמעתי בחיי
  2. 1. ליצמן עושה כבוד לחרדים
    דודי גרוס 30/04/2009 17:54
    אם הוא ימשיך ככה בבחירות הבאות יהדות התורה תקבל הרבה קולות מחילונים ותהיה גדולה לפחות כמו שס.