יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

מהפך: עודף בתקציב הממשלה

הגרעון מתחילת השנה עומד על כ-17 מיליארד שקל. בחודש שעבר נרשם, לראשונה השנה, עודף תקציבי

שמואל ברזל י"ד באב תשס"ט - 04/08/2009 13:54
לאחר חודשים ארוכים של גרעון גבוה מאד בהכנסות המדינה ממסים, מכריזים במשרד האוצר על מהפך: בחודש יולי היה לממשלה עודף בפעילותה התקציבית בסך של 400 מיליון שקל, ועודף של 800 מיליון שקל בפעילות הכוללת מתן אשראי נטו.
 
ממשרד האוצר נמסר, כי מתחילת השנה הסתכם הגירעון בסך של 17.3 מיליארד שקלים. בתקופה המקבילה אשתקד היה לממשלה עודף בסך של כ-1.3 מיליארד שקלים. עם זאת, לראשונה השנה, ירד הגירעון ב-12 החודשים האחרונים (אוגוסט 2008 עד יולי 2009) לסך של 33.8 מיליארד שקלים, זאת לאחר עליה רצופה של הגירעון מ-17.4 ל-35.0 מיליארד שקלים ב-12 חודשים אחרונים הקודמים.
 
סך ההוצאות של משרדי הממשלה בחודש יולי הסתכמו בכ-18.1 מיליארד והיו נמוכות במידת מה מרמתן ביוני, אך נשארו גבוהות בהשוואה לרמתן בחודשים קודמים, זאת עקב תשלום קצובת ביגוד לעובדי המדינה, דמי הבראה במערכת הביטחון ובתשלומים העקיפים במסגרת תשלומי ההעברה של הממשלה.
 
מתחילת השנה מסתכמות הוצאות משרדי הממשלה בסך של כ-109.4 מיליארד שקלים, הוצאה גבוהה בכ-3.6% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד (105.6 מיליארד שקלים). בתקציב שאושר לאחרונה לשנת 2009 מתוכנן גידול של כ-5.3% בהוצאות המשרדים בהשוואה לתקציב מקורי 2008.
 
עוד נמסר, כי שעור הביצוע של הוצאות המשרדים מתקציב מקורי הינו כ-53.9%. הנתונים מלמדים כי לפעילות המשרדים ללא תקציב מאושר במחצית הראשונה של השנה, עם כל המשמעויות הנובעות מכך – הנחיות חוק יסוד משק המדינה, הקפאת התקשרויות ואי העברת עודפים – לא הייתה השפעה דרמטית על היקף ההוצאה מתחילת השנה.
 
סך ההכנסות ממסים הסתכמו בחודש יולי בכ-18.1 מיליארד שקלים – כ-2.4 מיליארד מעל לחזוי בתחילת החודש. מתחילת השנה מסתכמת גביית המסים בסך של 102.6 מיליארד שקלים בהשוואה ל-113.1 בתקופה המקבילה אשתקד (ירידה של 9.1%). במסים ישירים הסתכמה הגבייה ביולי בכ-7.4 מיליארד שקלים, ובמסים העקיפים - בסכום ללא תקדים בשנים האחרונות של כ-10.2 מיליארד שקלים. באוצר מדגישים, כי מתחילת השנה עד יולי מסתמן עודף מסוים ביחס לפריסה החודשית של הגביה השנתית המתוכננת בתקציב.
 
בהתייחסו לנתוני ביצוע התקציב והכנסות המדינה ממיסים לחודש יולי 2009, אמר היום (ג') שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, כי נתוני גביית המסים לחודש יולי, המצטרפים לסימנים חיוביים נוספים, כגון העלייה ביצוא הסחורות בחודשיים האחרונים בשיעור של כ-11%, ומדד מנהלי הרכש החיובי הראשון מזה יותר משנה – מצביעים על מגמה כללית של התייצבות במשק.
 
"מדובר בנתוני גבייה חריגים של חודש אחד בלבד, ועדיין מוקדם להסיק מהם מסקנות נחרצות לגבי המגמה העתידית. למרות מגמת ההתייצבות, יש לזכור כי המשבר עדיין לא חלף ואנחנו צפויים לסיים את השנה עם גרעון חריג בהיקפו. נמשיך לקדם רפורמות במשק ונשמור על מדיניות של יזמה ואחריות", אמר שר האוצר.