יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

הרופא שהתרשל בנפילת הפעוטה לבור הגז - התפטר ממד"א

רופא הנט"ן הורה לפרמדיקים שלא להמשיך בהחייאת הילדה ומצילהּ. מד"א שקל לפטרו - והתפטר בעצמו

אבי משה ז' באב תשס"ט - 28/07/2009 09:24
רופא מד"א, ד"ר ראדמיר ראק, כלפיו נטען כי הורה לפרמדיקים שלא להמשיך בפעולות ההחייאה של הילדה רחל סופר ע"ה שנפלה לבור גז בשכונת רמת אשכול בירושלים וקבע את מותו של האיש שניסה להצילה, ר' מנשה כליפא (מנשה בן שולמית לרפו"ש) – התפטר אתמול מתפקידו, לאחר שהובהר לו כי אם לא יעשה כן בעצמו, יפוטר.
 
בשבוע שעבר פורסם, כי מעדויות אנשי הצלה ומד"א ששהו במקום נפילתה של הפעוטה, הרי שלאחר 13 דקות של פעולות החייאה, ביקש הרופא האחראי מטעם מד"א לקבוע את מותה של הילדה, חרף בקשת הפרמדיקים להמשיך במאמצים להציל את חייה.
 
עדי-ראייה הבקיאים בנוהלי מד"א ציינו, כי בניגוד למקובל, לא נעשה שימוש כלל במתן תרופות לילדה במהלך פעולות ההחייאה. לטענתם, עם קביעת מותה של הילדה, ביקש הרופא שהיה בניידת הטיפול נמרץ מצוות פרמדיקים אחר, להפסיק את הניסיונות להציל את חייו של האזרח ר' מנשה כליפא, שנחלץ לעזרתה של הילדה ע"ה. אלא, שהפרמדיקים בחרו להתעלם מההוראה ולבסוף חזר כליפא לנשום ופונה לבית-חולים במצב קשה מאד.
 
מתחקיר פנימי שנערך במד"א עולה, כי הרופא, ד"ר ראדמיר ראק, בדק את הילדה עם הגעתו לשטח, וקבע כי נפטרה כתוצאה מטראומה ומדימום פנימי, ולא משאיפת גזים רעילים. מהסיבה הזו הורה הרופא לפרמדיקים שלא לבצע עיסוי בגופה, למרות שפעולה זו יכולה היתה לסייע בהשבת הדופק ולהחיותה. גם לגבי כליפא טען הרופא כי אין לבצע פעולות נוספות של החייאה, אולם הפרמדיקים, כאמור, התעקשו, והוא נותר בחיים.
 
הוועדה המיוחדת שהוקמה במד"א זימנה את הרופא לשימוע, אולם הוא התעקש כי פעל כשורה. לפי פרסום הבוקר (ג') בעיתון "מעריב", הרופא טען כי עשה מאמצים מספקים כדי לנסות ולהחיות את כליפא. גורם במד"א אמר, כי הרופא חשב שאין מדובר בטעות "הוא חשב שכך צריך לעבוד, אבל לא ככה פועלים במד"א. הוא חשב שלא צריך היה להתאמץ יותר משעשה, אבל אצלנו מצפים מהרופאים לעבוד על פי הנהלים, כתובים או לאו, מאחר ואלו הדרכים הטובות ביותר להצלת חיים".
 
בסופו של דבר, לאחר שרופא הנט"ן הבין כי הוא צפוי לפיטורים בעקבות מחדליו, הודיע הרופא, ד"ר ראק, כי הוא מתפטר בעצמו. לדבריו, "עשיתי את העבודה שלי, ואני חושב שעשיתי עבודה טובה ונכון. אני עוזב מסיבות אישיות שלי".