יום חמישי י"ח באדר ב תשפ"ד 28/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

התעוררי

התעוררי

הנני מקבל עלי לפעול שבסייעתא דשמיא, לא תפוג ההתעוררות המיוחדת שבחסדי שמים חלה בקרבי

הרב דוד רוזנברג י"ג בסיון תשס"ט - 05/06/2009 07:58
בתוך שטף החיים, יש ומלמעלה משפיעים על האדם רגשי-התקרבות עזים להשם-יתברך. רחמנותו של ד' גוברת על בנו-אהובו וכך מידי פעם משגר לו "מסרים" על צורותיהם השונות. הבזקי האור המיוחדים שמוקרנים על האדם - המרוממים ומנשאים אותו, מהווים עבורו קרש-קפיצה לנסוק אל-על, להחליט ללכת בדרכי ישרים ב'קום ועשה', ולהפנות עורף לכל דבר הנוגד את רצון הבורא.
המתנה אשר מוענקת לנו עשויה להגיע לידינו באופנים שונים. לדוגמא, בעת התרגשות עזה של שמחה ונחת, מתוך רוב טובה עשוי אותו 'אור יקרות' לבוא ולעטוף בחום את האדם, או-אז תידבק הנפש היהודית בקונָהּ, דבקות אמת.
 
לעתים, עומד האדם בפני צרה המתרגשת ובאה עליו ל"ע, רגשי החשש ו/או הכאב והצער מביאים את האדם להפנמת האמת עמוק בתוך חדרי ליבו, והם אשר מקרבים את הלב המיוסר לאביו שבשמים. כעין מה שאמרו חז"ל: "ופרעה הקריב – שהקריב ליבן של ישראל לאביהן שבשמים" ו"גדולה הסרת הטבעת של אחשורוש יותר מנבואות מ"ח נביאים"…
 
ויש שההתעוררות יורדת על האדם כאשר הוא עֵד ל'מעשה-ניסים' כביר אשר הרעיד כל נים בנשמתו, והוא הוא אשר מחולל בו את אותו מהפך, ומעורר בו רצון עז להטיב את דרכיו.
הצד השוה שבהן, שדרכן להועיל - להסעיר את הלב  כדי לקרבינו למטרה הגדולה שלמען השגתה – הוּרדנו הֵנה.  
 
ברשותכם, נקשיב לדו-שיח מרתק בין נשמתו של היהודי שהתלהטה ברשפי-אש שלהבתי-ה, לבין יצרו המנסה, בשליחות הבורא, להסית ולהסיט את הנפש היהודית מן המסילה העולה בית-קֵל.
הנשמה היהודית: "ואני קירבת אלקים לי טוב". הריני חש התעלות עצומה וכוחות אדירים לעבוד את בוראי כאשר עם לבבי זה עידן ועידנים. דומה כי הארוע המיוחד שחויתי חולל בקרבי מהפכה גדולה וקרבני לפני המקום.
 
יצר לב האדם: אל תשגה בהזיות, האינך חש כי גישתך זו הינה נאיבית ותמימה, והרי ההתעוררות שבאה אליך מתוך חויה שזעזעה את ישותך לעומק - לא תכון לאורך זמן אלא תדעך ותתמוסס לה אט-אט כענן כלה וכרוח נושבת, עם הזמן החולף.
הנני שוכן לי כבוד בתוך פתחי לבך, והריני דואג לבצע את תפקידי בצורה מתוחכמת ביותר. אדאג כבר לאט לאט להביאך לידי כך שללא כוונה ("שלך") תמעד--- או-אז אמלא את לבך ביסורי צער וחרטה שמהר מאוד ידרדרו אותך מטה-מטה. וכל זאת מבלי שתבין כיצד כל-זה קרה לך---
 
האם כל זה מוּכר לך???
 
הנשמה: טוב הדבר שבשיחה זאת נפקחו עיני לראות את הדברים באור אחר, כך שאוכל להיערך בהתאם נגד מגמת ההחלשה שלך.
 
ובכן, הנני מקבל עלי לפעול שבסייעתא דשמיא, לא תפוג ההתעוררות המיוחדת שבחסדי שמים חלה בקרבי. והמערכה, לצורך השגת מטרה זו תהיה אם-כן בשתי חזיתות:
האחת - התאזרות בגבורה והשתדלות להחיות בקרבי את חויית 'הרגע המיוחד' שהביאני לידי העליה הנוכחית. בכוונתי לאמץ את עצת רבנו משה בן נחמן – הרמב"ן על-פי הנאמר ב'שיר השירים': "אם תעירו ואם תעוררו את האהבה עד שתחפץ" - שבעת התעוררות האהבה בה', ראוי "להתפיס" את הרגשות הללו ב'חפץ', ביצוע מעשה ממשי.אשר-על-כן, אקבל עלי קבלות קונקרטיות, כאלה שניתן לממשן גם בימי האופל.  
והשניה -  באמצעות שפיכת שיח ותפילה ובקשת רחמים רבים שרוח הטהרה שאותה העיר והאיר עלי ה' ממרומים, תמשיך לשרות עלי לאורך זמן. והסיוע מלמעלה לענין זה כבשאר הדברים, הינו הבסיס. כפי שהתבטאו רבותינו, חכמי התלמוד: "...אלמלא ה' עוזרו - לא יוכל לו".
זאת ועוד, בהתבוננות מעמיקה בעַבָרי - נוכח אני לראות שאכן יש צדק בדבריך. ואולם, לעומת זאת, תשובה ניצחת לי בדבר:
 
הרי גם התעוררות הפועמת בלב למשך זמן מוגבל, גם היא תבורך שהלא כל יום ושעה של דביקות בבורא - לימוד תורה, תפילה בכוונה וקיום מצוות ושמירה מפני המים הזדונים - הרי-הם רווח נקי. אי-לכך ודאי שאשתדל בכל הכוחות להמשיך ולטפח את ה'אור-כי-טוב' ולשמרה בקרבי, יחד-עם-זה, גם מנפילה לא אבהל. אף אודה על כל רגע, בו היה ה' אור לי. ברם, לא אניח את נשקי, לא אימנע מלהמשיך ולחתור כדי לנסוק שוב מעלה מעלה.
 
היצר: כמלאך השלוח מעם היוצר, לא נותר לי אלא לספר לך כי ה' אלקיך עומד לצדך, שהרי "הבא ליטהר - מסייעין בידו", ומברכך שתנצחני מכוח ישראל סבך שנאבק עמי ויכל לי, ובעל-כורחי נאלץ אני כעת לענות - אמן. רק זאת אגלה לך כי לעת-עתה עדיין אין בכוונתי להכריז על פשיטת רגל... וזכור נא "כל הגדול מחברו יצרו גדול הימנו".
 
הנשמה: משה רבינו אמר לפרעה "כי ממנו ניקח לעבוד את ה'", ופירשו בספרים הק': עלינו ללמוד תדיר מהצד-שכנגד דרכים ושיטות כיצד לעבוד את בוראנו. ובכן, אקווה כי המידע שהענקת לי זה עתה, יסייע בידי לשמר ואף לשכלל את ה'מתנת שמים' שהורעפה עלי באמצעות 'אתערותא דלעילא' - התעוררות שלמעלה.
 
ולסיום, אודה ולא אבוש - החיים בכפיפה אחת עמך, מיום אשר ננערתי ובאתי לאויר העולם, והקרבות הקשים נגדך מיום עמדי על דעתי הינם מרים, מתישים אך יחד-עם-זה מלאי אתגר. אולם, זאת לא אכחד ממך כי יחד עם כל אחיי האהובים הריני מצפה ליום בו יתגשמו היעודים המיוחלים:  "ואת הצפוני ארחיק מעליכם". "ועלו מושיעים ... לשפוט את הר עשו והיתה לד' המלוכה". "והיה ד' למלך על כל הארץ, ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד".
 
מאמר זה נכתב לעילוי נשמת גיסי היקר הרב יצחק אייזיק בן הרב נפתלי צבי זכרונו לברכה, נפטר-לבית-עולמו ביום י"ז באייר תשס"ט.
  1. 5. עורו ישנים עורו
    מתעורר 25/06/2009 19:19
    איך אפשר ליצור קשר עם הכותב הנכבד, בכדי להתייעץ לגבי בנינו נ"י, וכן האם יש אפשרות להזמינו להרצאה בבית הספר של בנינו, והאם יש קלטות להשיג מהרצאותיו, פשוט זה נראה ממש קולעה למטרה בצורה פשוטה ומובנת.
  2. 4. הרב דוד יקירי אני מקוה שאתה נכנס לראות תגובתי
    א גוטער ידיד 22/06/2009 21:18
    נפתלי מאשדוד כבר כתב את מה שאני חשבתי לכתוב, הרגשתי שאני חייב לכתוב משהו לכבודך, בהיות ואני מרגיש חובה לפרסם יקרתך בראותי שאינך מפורסם דיו, מובטחני ששמך יעלה ויזריח בשמי עולמנו ועולם החינוך אשר בו הנך שקוע ראשך ורובך, המאמר נפלא מאוד אך מחייב מאוד, ברור שגם אני התעוררתי מאוד בקריאת המאמר הנפלא. יהא ה' מצליח דרכך להשפיע מזיוך תורה ויראה טהורה עפ''י דרך רבוה''ק נבג''מ זיע''א.
    נאום ידידך מוקירך
  3. 3. התעוררתי
    נפתלי מאשדוד 21/06/2009 14:06
    האמת נכנסתי רק כי ראיתי הפרצוף של ידידי רבי דוד שליט"א, אבל אחרי שקראתי בהשתוקקות המאמר חזרתי ע"ז כ- 30 פעם ופשוט התעוררתי במלוא מובן המילה, וקבלתי על עצמי מלא התחייבויות רוחניות, וה' יצליח דרכנו וזכותכם רב מאד על הבאת המאמר.
  4. 2. מאמר יפה
    מנחם 07/06/2009 08:38
    מיהו הרב רוזנברג, כתיבה כל כך יפה ואף פעם לא שמעתי את שמו?
  5. 1. מאמר "התעוררי" מאת הרב רוזנברג
    חיים בן יוסף 06/06/2009 23:28
    ה'דו-שיח' בין הנשמה היהודית ליצרה, והתוכן העמוק והמתווה דרך בדבר שכל אחד מאיתנו נתקל בו, והוא חשוב לנו מאוד לחיינו האמיתיים - הוא פשוט מדהים!
    לא נותר אלא לומר תודה.