יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

פרק' ה: שנת הלבנה

פרק' ה: שנת הלבנה

אי אפשר לכונן שנה בת 354 יום. כי בשנה שכזאת יסובו כל החגים כולם סביב עונות השנה, כפי שאכן מתרחש בלוח הערבי

יחיאל בראון, י"ח בניסן תש"ע - 02/04/2010 14:12
שנת הלבנה היא צירוף של שנים עשר (או שלושה עשר) חודשי לבנה.

מה הוא חודש לבנה? חודש לבנה הוא הזמן שעובר ממולד הלבנה עד למולד הבא.

כדי להבין זאת, נלמד מעט על הלבנה ומסלולה. הלבנה או הירח בשמו השני, הוא גרם שמים שנמצא בסמוך לכדור הארץ. הירח מקיף את כדור הארץ כל הזמן. אילו היה כדור הארץ עומד, היה הירח מסיים הקפה סביב הארץ בעשרים ושבעה ימים. כיוון שכדור הארץ בעצמו נמצא בתנועה, נמשכת ההקפה של הירח את הארץ עשרים ותשעה יום, שתים עשרה שעות ועוד תשצ"ג חלקים. או בלשון חז"ל: כ"ט, י"ב, תשצ"ג.

"חלק" הוא אחד חלקי אלף ושמונים משעה. שהוא לפי מידות הזמן הנהוגות בימינו אחד חלקי שמונה עשרה מדקה. כל 18 חלקים, הם דקה אחת. אם כך, תשצ"ג חלקים, זמנם שווה ל ארבעים וארבע דקות ועוד חלק אחד.

הירח מקיף את הארץ במשך חודש שלם. בזמן שהירח נמצא במקביל לשמש, אנחנו רואים את הירח מלא, ובזמן שהירח נמצא בצד שבין השמש לבין כדור הארץ, הירח אינו נראה כלל. הרגע הזה שבו הירח מוסתר לגמרי. הוא המולד.
  []

הזמן הזה של כ"ט, י"ב, תשצ"ג. הוא זמן ממוצע. לפעמים הירח מסיים את מסעו בכמה שעות מהר יותר ולפעמים בכמה שעות מאוחר יותר. כיוון שהזמן הזה הוא זמן ממוצע ואינו המולד האמיתי, אנחנו לא משנים את זמן ההכרזה על שעת המולד כשנוהג שעון הקיץ וכד'.

אם נצרף את הזמן של שנים עשר חודשי לבנה, נגיע לחשבון של 354 ימים ועוד כשמונה שעות, כמעט אחד עשר יום פחות משנת החמה. אם כך, כשאנחנו גומרים למנות שנים עשר חודשים. השנה למעשה עדיין לא הסתיימה וכשנעבור לשנה הבאה ונמנה גם בה 354 יום יגדל ההפרש לעשרים ושנים יום. וכן הלאה.

בעצם מה זה משנה לנו? זה מאד משנה. מכיוון שהתורה קבעה למועדים מלבד התאריך שלהם, גם את העונה שלהם. פסח "במועד חודש האביב." סוכות הוא "חג האסיף תקופת השנה". שבועות הוא גם חג הקציר. אם כך, אי אפשר לכונן שנה בת 354 יום. כי בשנה שכזאת יסובו כל החגים כולם סביב עונות השנה, כפי שאכן מתרחש בלוח הערבי.