יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

לחמו בשפעת

לחמו בשפעת

מאוחדת נרתמת להתמודדות בשפעת במוסדות החינוך: הקפדה על כללי בריאות תקטין את הסכנות שבשפעת העולמית והעונתית

איתמר רוזן י"ד בחשון תש"ע - 01/11/2009 23:02

מפגש הסברה ראשון מסוגו בנושא התמודדות מוסדות החינוך התורני עם השפעת העונתית והעולמית נערך בביתר עלית ביוזמת קופת חולים מאוחדת ובשיתוף מח' החינוך בעיריה. עשרות מנהלי מוסדות חינוך בעיר השתתפו במפגש והאזינו להרצאות מקצועיות בכל הקשור לצעדי מניעה שיש לנקוט כדי למנוע את הפצת והתפרצות המחלה. בכינוס, שהתקיים בחסות ח"כ הרב יעקב ליצמן, סגן שר הבריאות והרב מאיר רובינשטיין, נטלו חלק רב העיר הגר"צ אורדנטליך, שמואל מועלם, מנכ"ל מאוחדת, פרופ' דן אנגלהרד, מנהל מחלקת ילדים בבית החולים הדסה עין כרם ויועץ מגפות במשרד הבריאות, ד"ר אברהם שכטר, רופא ילדים במרפאות מאוחדת בביתר ואחראי תחום רפואת ילדים במאוחדת מחוז ירושלים ויהודה עליאש, מנהל מאוחדת מחוז ירושלים.


הגאון רבי צבי אורדנטליך, רב העיר בירך על קיום הכינוס המבטא את  הצורך לעורר בדבר חובת ההשתדלות למען בריאותם של ילדינו החביבים. הרב קרא למנהלי מוסדות החינוך להקפיד בתכלית ההקפדה על מילוי הוראות ההתמודדות עם המחלה ומניעתה בכותלי מוסדות החינוך.

ח"כ הרב יעקב ליצמן, סגן שר הבריאות, שנמנע ממנו להשתתף באירוע בגלל שהותו בחו"ל, שיגר  אגרת ברכה. בדבריו שיבח את מאוחדת על יוזמתה לקיום הכינוס. בין השאר כתב כי עם פרוץ מגיפת השפעת נערך משרד הבריאות במיטב הכוחות המקצועיים כדי לתת מענה לנושא ולא חסך כל מאמץ כדי לייעד את המשאבים הדרושים כדי להבטיח בריאותם של אזרחי ישראל. ישראל  היא מן המדינות היחידות שזכו לציון לשבח מטעם ארגון הבריאות העולמי על היערכות נכונה למניעת התפשטות מגיפת השפעת. בדבריו כתב עוד, כי  בתי החינוך הם מהמוקדים המרכזיים העשויים להיות אמצעי להתפשטות השפעת ולאפשרות לריבוי התחלואה חלילה ולכן חשוב להקפיד על יישום מלא וקפדני אחר הוראות משרד הבריאות. 


מנכ"ל מאוחדת מר שמואל מועלם ציין כי הכינוס הינו ביטוי לתפיסת מאוחדת בדבר חשיבות השילוב בין החינוך והבריאות. "מאוחדת חרטה על דגלה לטפל בהעמקת המודעות לבריאות, לרפואה מונעת, לאורח חיים בריא. אנו רוצים לטפל בבריאים ולמנוע חולים". בהתייחסו להתמודדות עם נגיף השפעת העולמית והעונתית אמר מנכ"ל מאוחדת, כי  מאוחדת ערוכה  לכל תרחיש, תפעל ע"פ הנחיות משרד הבריאות ותעשה הכל כדי שהמבוטחים יקבלו את הטיפול הטוב והמקצועי ביותר. בדבריו גילה כי, קרוב ל-50% ממבוטחי מאוחדת קיבלו כבר את החיסון נגד השפעת העונתית וקרא לכלל ציבור המבוטחים ולבוא ולהתחסן. 


ראש העיריה הרב מאיר רובינשטיין שיבח את מחוייבותם של מנהלי מוסדות החינוך לבריאות התלמידים ולמניעת תחלואה. "ההשתתפות הערה של  למעלה מ-90% ממנהלי מוסדות החינוך בעיר הינה תעודת כבוד להם ולמערכת החינוך. ראש העיריה ציין לשבח את מאוחדת על יוזמתה "מאוחדת כדרכה יוזמת, מחדשת ויוצרת בתחום העשיה למען בריאותם של תושבי העיר".


את ההרצאות המקצועיות בכינוס השמיעו פרופ' דן אנגלהרד, מנהל מחלקת ילדים בבית החולים הדסה עין כרם וראש צוות מגפות במשרד הבריאות וד"ר אברהם שכטר, אחראי תחום רפואת ילדים במאוחדת מחוז ירושלים ורופא ילדים במרפאות מאוחדת בביתר. 


פרופ' דני אנגלהרד הציג מצגת מפורטת על מהות נגיף השפעת, העונתית והעולמית, תסמיני המחלה, דרכי המניעה והטיפול וכן סקר נתונים בדבר הפצתה של המחלה בארץ ובעולם מאז התפרצה במכסיקו בחודש מרץ האחרון. הנתונים הסטטיסטיים שנאספו בארץ ובעולם מצביעים על כך, שמדובר בנגיף לא אלים וכי הוא פוגע בעיקר בצעירים. רוב החולים שחלו עד היום – הם חולים קלים המטופילים בביתם והמחלימים לאחר תקופה מסויימת. 


פרופ' אנגלהרד קרא לעשות הכל כדי למנוע הפצת המחלה ע"י נקיטת כללי זהירות ושמירה על היגיינה אישית. יש להקפיד במיוחד על שטיפת ידיים בסבון. לא די בנטילת ידיים, אלא צריך להקדים לה שטיפת ידיים בסבון ובמיוחד יש חשיבות גדולה בשמירת הכללים בבתי ספר ומוסדות חינוך המהווים מוקדים להפצת המחלה. באשר לממדי המחלה בחורף אמר כי צריך להערך לאפשרות שתהיה תחלואה רבה. קיים חשש ש"הגל השני" של ההתפרצות הנגיף יהיה אלים יותר ולכן חשוב להתחסן ולנקוט בכל כללי הזהירות.


ד"ר אבי שכטר הדגיש כי המחלה נמצאת בינינו ושוב לא ניתן להתעלם ממנה.  חייבים ויכולים לעשות ולפעול בתחום המניעה והטיפול. משמעת זהו הערך המרכזי במניעת המחלה. יש להטיל משמעת במוסדות החינוך ובתוך המשפחה באשר למילוי אחר הנחיות גורמי הבריאות המקצועיים. הוא הדגיש את חלקם הגדול של מנהלי מוסדות החינוך בעשיה למניעת המחלה.  מנהלי בתי הספר ואנשי ההוראה הם בגדר "סוכני בריאות" והם חייבים וצריכים להטמיע בקרב התלמידים וההורים את כללי ההתנהגות וההיגיינה האישית. כמו כן קרא לאנשי החינוך להכין תוכנית שתעסיק את התלמידים שלא יוכלו להגיע ללימודים הסדירים, תוכנית שתכלול חומר לימודים, חומר קריאה, עבודות בית קלות, משחקים ועוד. בהמשך פירט בהרחבה את דרכי המניעה וכללי הזהירות שיש לנקוט. "יש לזכור כי התנהגות אחראית ושקולה מבטיחה בדרך כלל החלמה מהירה ללא סיבוכים".


דברי נעילה השמיע יהודה עליאש, מנהל מאוחדת מחוז ירושלים שהביע את נכונותה של מאוחדת לשלוח צוותי הסברה מקצועיים לכל מוסד חינוכי כדי להסביר, לייעץ להטמיע את כללי הזהירות למניעת המחלה. "אנו עושים זאת כחלק בלתי נפרד מהמחוייבות לבריאות הקהילה". בדבריו הודה לראש העיריה ולמנהל מח' החינוך הרב ישראל תיק על שיתוף הפעולה בקים הכינוס. פתח את הכינוס הרב משה ברים, מנהל מרפאות מאוחדת בביתר עלית, שאמר כי  הכינוס הינו אות הפתיחה לפעילות ארוכת טווח של מאוחדת בכל מוסדות החינוך בביתר, במתן הדרכה והפצת חומר הסברה המתייחס לנגיף השפעת.