יום חמישי י"ח באדר ב תשפ"ד 28/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

מקומון

בלעדי: מסמכים נדירים מימיה הראשונים של בית שמש החרדית

מסמכים מרתקים שופכים אור מיוחד על חייהם של ראשוני בית שמש החרדית. המאבקים, הנצחונות והקשיים הגדולים, כשבתווך ניצבת דמותו של הרב מנחם פרוש זצ"ל

אהרן שיין, ט' בניסן תש"ע - 24/03/2010 22:30
בלעדי ל'טוג' - מסמכים ומכתבים נדירים שטרם ראו אור נחשפים כאן לראשונה, לקראת כתבה שתפורסם מחר בעיתון 'חדש' היוצא לאור בבית שמש. המסמכים מתארים בצורה מוחשית ונוגעת ללב, העיתונאי דוד רובין החושף את המסמכים, מביא את סיפור הימים הראשונים של בית שמש החרדית – את המאבקים ההרואיים על קדושת השבת, את הקושי בשמירה  על צביון החינוך החרדי ואת העימות המר עם השלטון העוין. מעל הכל מרחפת דמותם של כמה עסקנים מסורים לדבר ה' ובראשם הרב מנחם פרוש ז"ל.

המאבק על שמירת השבת
 

מה שהיום לצערנו כבר בלתי אפשרי, היווה בבית שמש של שנת תשכ"ג את סיבת המאבק – שבעה בעלי עסקים (!) מחללי שבת בבית שלא שעו לבקשות לסגור את חנותם לפני כניסת השבת. התושבים החרדים לדבר השם שחרה להם חילול כבוד השבת, ניסו לרתום למאבק את ראש המועצה המקומית דאז, מנחם ניימן, בבקשה שיאכוף על מחללי השבת את חוק העזר העירוני המטיל עונש על עסקים הפתוחים בשבת. ניימן לא שעה לתחינותיהם ובצר להם, פנו במכתב בקשה לר' מנחם פרוש כדי שיפעיל את כוחו והשפעתו על ראש העיר. אל המכתב צירפו מסמך נדיר בו מופיעים שמותיהם של מחללי השבת, תאריך ומקום העבירה, וכן שמות העדים על ביצוע העבירה. המאבק התנהל באמצעות חלופת מכתבים מעניינת בין התושבים החרדים לר' מנחם פרוש, ובין הרב פרוש לראש המועצה המקומית.

מעל הכל ריחפה דמותו. הרב פרוש ז"ל [צלם]

מכתב התושבים לרב פרוש ז"ל:

י"ז חשון תשכ"ג

כבוד ח"כ הרב מנחם פרוש
מרכז אגודת ישראל

בישיבת ההנהלה מיום א' ר"ח מרחשון דנא, התברר סופית כי עבודתה של משמרת שבת במקום הופסקה כליל, בגלל אי התחשבותה של המועצה המקומית בתביעות שהוגשו נגד מפירי החוק, לפי חוק העזר המקומי.

לכן אנו פונים אל מע"כ בבקשה שיסדר את העניין כפי מיטב יכולתו, ולהביא את הדבר לידי הסדר המשביע רצוננו.

ר"ב העתק מהרשימה של הנאשמים עם רשימת העדים, תאריך האשמה ותאריך הגשת התביעה.

אנו תקוה שמע"כ יודיע לנו בהקדם על סידור הענין.

בברכת התורה ותודה מראש,
הנהלת אגודת ישראל סניף בית שמש
 
מלחמת קודש. רשימת מחללי השבת []

ביום כ"ג חשון שולח הרב פרוש מכתב חריף לראש מועצת בית שמש, אותו הוא מכנה "מר ניימן הדגול", במכתב הוא מבקש "לברר את העניין דלהלן בלי שום חשדנות, אלא מתוך רצון כן ונאמן לשתפו בזה". הרב פרוש קובל, כי "לא ננקטו שום צעדים מטעמכם נגד העבריינים, מה שעושה לפלסתר את חוק העזר שלכם-בעצמכם".

"ריבוי העבירות החוזרות ללא נקיטת אמצעי נגדם - הלא גורם להרחבת הפרצה", כותב ח"כ פרוש, ומסיים בשורת איום בלתי מוסווה: "מעריך אני את כבודו ורוצה בהידברות הרמונית, מבלי להזדקק לדרג יותר גבוה בתלונה על אי הפעלת האמצעים החוקיים נגד הפרת חוק העזר העירוני". פרוש מזדרז ומעדכן את ראשי סניף אגודת ישראל בבית שמש על ההתפתחויות בנדון, הוא מספר כי כתב בנדון לראש המועצה, "בתקווה שתהיה תשובתו חיובית ותזיז את העניינים בנוגע לזה".

מסתבר שהמכתב של הרב פרוש פעל את פעולתו, וכעבור קצת יותר התקבלה בירושלים תשובתו של ראש מועצת בית שמש:

לכבוד,                                                                                                              
ח"כ מנחם פורוש
נכבדי,

הנני מבקש סליחתך על האיחור במתן תשובתנו. עד כה לא היה למועצה המקומית בית שמש מפקח שיפקח באופן ממלכתי על קיום החוק. מתחילת חודש דצמבר מינתה המועצה מפקח, הדואג לקיום החוק.

הרשה נא לי להודיעך, שאין בבית שמש מקרים בולטים של הפרת חוק, אלא יש כמה בעלי חנויות המאחרים בסגירת דלתותיהם ביום שישי. לפי כך אין לדבר על עברייני חוק העזר העירוני.

ניסיוננו בן חודש ימים, הראה לנו שברגע שהמפקח עבר חצי שעה קודם והודיע לבעלי החנויות על הצורך בסגירת החנות בשעה המיועדת, הם עשו כן, והמטרד הוסר.

כמובן שאנו נמשיך בנוהג זה.

מנחם ניימן
 
 
 
התחבורה הציבורית:
רק שככו הדי המאבק על סגירת החנויות ועל בית שמש התרגשה סערה נוספת : התחבורה הציבורית בשבת. האוטובוסים של קואופרטיב אגד היו נוסעים בשבת וליבם של התושבים החרדיים נחמץ. התושבים מיהרו להשתמש בתחמושת הכבדה - פנייה לרב פרוש. במכתב שכתבו לו הם מתארים את חילולי השבת ולא שוכחים להפנות את האצבע המאשימה לעבר ראש המועצה הסורר, ניימן.

מברכים אנו את מע"כ על הצלחתו בעניין סגירת החנויות בשבת, ועי"ז ניכרת קדושת השבת ברחובות בית שמש. לדאבוננו יש עדיין פרצה שטרם חוסלה והיא "אגד".

חברינו שדיברו עם יו"ר המועצה המקומית, מסרו לנו שמר נוימן טוען שכל זמן שאוטובוסים ייצאו מת"א וי-ם לפני כניסת ויציאת השבת, גם כן ייצאו מבית שמש, מפני שהוא מעוניין לספק תחבורה לתושבים המגיעים לסיבוב הר-טוב מת"א וירושלים באוטובוסים הנ"ל.

ביררנו אצל הנהלת אגד בת"א את זמני יציאת האוטובוסים בעש"ק ובמוצש"ק, ולפי תשובתם, הם מקפידים על זמני כניסת ויציאת השבת. דבר המפריך את טענותיו של יו"ר המועצה המקומית, ואת המציאות...
לא סייע לשמור על השבת. ראש המועצה מנחם ניימן []
הרב פרוש כדרכו נחלץ במהירות ושיגר מכתב להנהלת אגד:

"
הצטערתי לשמוע כי לא כמו בערים הגדולות אינכם מקפידים על זמני כניסת ויציאת השבת, בקשר להסעת האוטובוסים שלכם לסיבוב הר-טוב", כתב להנהלת אגד בית שמש ביום ו' בשבט. "חושבני שאין לי צורך לתאר עד כמה שזה מרגיז את שומרי התורה בבית שמש ובכל הארץ, דבר שלבטח אינכם רוצים בזה".

"הנני מצטרף איפה לבקשת תושביה החרדים של בית שמש, לבקשכם לעשות את המאמץ הדרוש להקפיד בהתמדה ובכנות על זמני השבת, באופן שגם האוטובוסים בעירכם ינוחו ביום השבת קודש",
הוסיף. במכתב מקביל ששלח לאגו"י בבית שמש, הוא כותב: "מכתבכם הגיענו, וניגשתי תיכף לעשות בעניין נעלה וקדוש זה כמיטב יכולתי".

אגד מיהרה להשיב:

לכבוד, מר מנחם פרוש

א.נ.

בתשובה למכתביך הנ"ל הרינו מתכבדים להודיעך כי לוחות הזמנים בקו בית שמש - צומת שמשון נקבע בזמנו בתיאום עם המועצה המקומית, ומאז אנו מקיימים את אותו לוח זמנים ללא שינויים בהתאם לסטטוס-קוו המקובל בכל הקווים הבין-עירוניים.

כנהוג במקומות של ציבור חרדי, יש לקבוע בתיאום עם משרד התחבורה הגבלות לכניסת רכב בשבתות באותם הרחובות שיש למועצה עניין בכך.
קיימים גם עשרות טיולים לאזור עדולם המבוצעים על-ידי כל החברות העוסקות בכך (בשבתות), וכנראה שסיור בבית שמש כלול בתכנית הטיולים הנ"ל.

אי לכך, על המועצה המקומית באישור משרד התחבורה לקבוע שילוט חוקי אשר יגביל את אפשרויות התנועה בבית שמש.

בכבוד רב,

הנהלת התנועה,
אגד
 
תגובת אגד לפניית הרב פרוש []

המאבק על החינוך  

בית הספר החרדי של 'החינוך העצמאי' במקום נקלע למצוקה כלכלית קשה שאיימה על המשך קיומו. כתוצאה מהדלות של בית הספר החל גל עזיבה גדול מאד לבתי הספר של 'המזרחי' שהיו מפוארים וכללו ארוחות חמות. מנהל בית הספר, ר' אברהם וילהלם, פנה אל הרב פרוש במכתב בקשה שיסייע לבית הספר להיכלל בתכנית שהגה הרב פרוש מוקדם יותר "כוס חלב לילד" מתוך כוונה שהדבר יסייע לבלום את גל העזיבה הגדול:

  לכבוד

הרב מנחם פרוש שליט"א

הנידון: "כוס-חלב"

כאבי תלמידי החינוך העצמאי וכיוזם ומקים המפעל הכביר: "כוס חלב לילד", הנני פונה אליו להזכירו את הבטחתו לבית ספרנו בסיפוק כוס חלב לתלמידים.

לאחר העיון בסטטיסטיקה המבהילה במצב הבריאות של התלמידים בבית הספר, החלטתי לפנות אליו ולבקשו להוציא את הבטחתו שהבטיח לנו בקשר להנ"ל, מהכח אל הפועל, דבר אשר יתרום רבות למען בריאות התלמידים, העלאת רמת בית הספר ורישום גדל של תלמידים, הקשורים אחד בשני.

בתקווה שאיענה על ידו בחיוב.

בכבוד רב,
א. וילהלם
 
הרב פרוש כדרכו התייחס מייד לפנייה וענה במכתב:

ג' אדר א' תשכ"ז

כבוד ידידי ר' אברהם וילהלם שי',
ת.ד. 19 בית שמש

הנידון: כוס חלב

הרינו להודיעו כי מנסה אנוכי להשיג גם עבורכם כוס חלב. אולם, האם אין אפשרות שהמועצה גם היא תשתתף בזה?!

בכבוד רב,
מנחם פרוש

פעילות תורנית בבית שמש

הרי"מ לוין סייע ככל יכולתו לתשובי בית שמש  
התושבים החרדיים חשו שלא נעשית בעירם מספיק פעילות תורנית. הם מיהרו לשגר מכתב תחנונים להנהלת אגודת ישראל, בתחינה שיוקצב להם סכום שיסייע להגדלת שיעורי התורה ופעולות הקירוב. המכתב הגיע אל רבי יצחק מאיר לוין זצ"ל מהוועד הפועל של אגודת ישראל. הרב לוין שלח מכתב בקשה לרב פרוש להקצות מתקציבי החינוך העצמאי למען הגדלת שיעורי התורה ופעולות הקירוב: "אבקשך לסדר עניין שיעורי תורה ויום ארוך בבית שמש מתקציב פיתוח של החינוך העצמאי"   

עקב קוצר היריעה אנו מנועים מלהציג בפניכם את כל העולם העשיר ומרתק שנחשף לאחרונה, אולם הבאנו לכם טעימה קטנה מזה.

פנייתו של הרי"מ לוין לרב פרוש []
  1. 1. העורך החדש של עיתון חדש מפתיע לטובה
    חבר עיריה חרדי 16/04/2010 15:36
    על הכבוד!