יום חמישי י"ח באדר ב תשפ"ד 28/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

מקומון

בית שמש: החילונים נגד "גדר הפרדה" בביה"ס

העירייה החליטה להקצות כיתות לחרדים בבי"ס חילוני בשכונה חרדית – והחילונים זועמים

אבי משה כ"ט באב תשס"ט - 19/08/2009 15:38
ההסתה החילונית בבית-שמש, נגד צרכיו הלגיטימיים של הציבור החרדי, מתעוררת שוב, והפעם על רקע החלטת העירייה להקצות 4 כיתות לימוד לבית-ספר חרדי של "החינוך העצמאי", בתוך מבנה בית-ספר חילוני הממוקם ב...שכונה חרדית למהדרין.
 
בית הספר הממלכתי "שפות ותרבויות" הוקם לפני קרוב לעשר שנים על-ידי ראש העיר הקודם של בית-שמש, דניאל וקנין, שביקש לאכלס את רמת בית-שמש א' באוכלוסיה חילונית. משנכשל בכך, עוד בתחילת אכלוס השכונה, התעקש להקים בית-ספר חילוני בתוך השכונה החרדית, עבור כמה עשרות המשפחות החילוניות שהגיעו בכל זאת להתגורר בשכונה.
 
ברבות השנים עזבו החילונים את השכונה כמעט לגמרי, והשכונה הפכה לחרדית ברובה, ומיעוטה אוכלסה בד"לים. אך דבר לא מנע מוקנין להמשיך להפעיל את בית הספר החילוני, למרות הירידה בביקוש. מ-400 תלמידים נותרו בו בשנה החולפת רק 159 ילדים חילוניים, שהגיעו לבית הספר, ב"יבוא אישי", מכל שכונותיה המרוחקות של בית-שמש ואפילו מהמושבים בסביבה.
 
7 כיתות לימוד קטנות אכלסו את 12 חדרי הכיתות במבנה הממוקם בשכונה החרדית "משכנות יעקב" ברמת בית-שמש, כשהעובדה שחמש כיתות במבנה עומדות ריקות, לא הפריעה לאיש בעירייה, למרות דרישות חוזרות ונשנות להעבירן לחינוך החרדי.
 
השנה, לקראת פתיחת שנת הלימודים, התברר כי במבנה בית הספר "בית יעקב" השכונתי, השייך לרשת "החינוך העצמאי", אין מקום לאכלס 90 תלמידות העולות לכתה א'. הנהלת בית הספר וועד ההורים פנו לראש העיר, הרב משה אבוטבול, ולסגנו מחזיק תיק החינוך החרדי, הרב שמואל גרינברג, ודרשו להעביר את בית הספר למבנה בו שוהה המוסד החילוני.
 

אתרוג
שער הכניסה לבית הספר החילוני בשכונה החרדית צלם

דיונים רבים ופגישות אין-סופיות נערכו בין הצדדים, אך מי שהתעקש שלא לאפשר את העברת המבנה לחינוך החרדי, היה הממונה על החינוך הממלכתי בעיר, ריצ'רד פרס ממפלגת העבודה. גם פגישה שקיים עם רב השכונה, עם ועד ההורים ועם תושבים – לא הועילה. בסופו של דבר, לאחר מאמצים רבים, הגיעו נציגי ועד ההורים החרדי והעירייה לפשרה: בית הספר "בית יעקב" יקבל 4 כיתות לימוד ריקות במבנה ביה"ס החילוני, ובין שני המוסדות תוקם מחיצה חזקה מגבס, עם כניסה נפרדת לתלמידות החרדיות ולתלמידים החילוניים, כפי שכבר נעשה בעבר בין מוסד חרדי למוסד דת"לי במבנה סמוך.
 
המגעים בין ההורים לעירייה נעשו בשקט, כדי שלא לעורר מהומות בעיר. "תנו להידברות לנצח", אמר ראש העיר, משה אבוטבול, לנציגי ההורים ששוחחו איתו בעניין רבות בחודשים האחרונים, אך הכל התפוצץ ברגע אחד, כאשר מנהלת בית הספר החילוני קיבלה הודעה רשמית מהעירייה: נא לפנות ארבע כיתות ריקות עבור החינוך החרדי.
 
המנהלת, שלא היתה מסוגלת לקבל את החלטת קובעי המדיניות בעירייה, פנתה, באמצעות ועד ההורים, לעיתון "ישראל היום" והאשימה את החרדים בהשתלטות על המבנה. "אנחנו מזועזעים מההחלטה השרירותית, שיש לה משמעות כבדה על ההתנהלות ועל האווירה של בית הספר", אמר רועי אלרוז מועד ההורים החילוני.
 
ההורים החילוניים מתכוונים להפגין ביום שישי מול בניין עיריית בית-שמש. "אנחנו לא מתכוונים לתת לקבוצה קיצונית לפגוע בילדים ובחינוך של ילדינו. נעשה הכל למנוע את מימוש הגזרה הזו", טענו הורים חילוניים מבית הספר.
 
בועד ההורים של בית הספר בית יעקב "משכנות דעת", לא מבינים על מה המהומה. "בית הספר החילוני, ש-95% מתלמידיו אינם מתגוררים בשכונה, הולך וקטן. לא יתכן שתלמידים מבחוץ ישתמשו במשאב שכונתי מובהק. הוכחנו לעירייה כי אם נפנה לבית המשפט בטיעון זה, ננצח אותם. ראש העיר, ואפילו מר ריצ'רד פרס, הבין שאנחנו צודקים, והסכים לפתור עבורנו את מצוקת הכיתות בבית יעקב. התלונות של ההורים החילונים על 'גדר הפרדה' בתוך בית הספר, הינן טענות של ה'קוזק הנגזל'. קרוב לעשר שנים הם יושבים במבנה הממוקם בשכונה חרדית. עד היום שתקנו, וכעת כשאנחנו מבקשים לפתור את מצוקת הכיתות של ילדותינו, באופן שאיננו מעורר מחלוקת – הם מעוררים מהומות. חבל שחילונים קיצוניים נגררים לאמירות בוטות ומוגזמות".
 
גם הממונה על החינוך הממלכתי בעיר, ריצ'רד פרס, מגן על ההחלטה להקצות כיתות במבנה לחינוך החרדי. "בבית שמש יש מצוקת כיתות. אין צדק שבית הספר הזה, שיכול להכיל 400 תלמידים, יאכלס רק 200. כבר עשר שנים שהחרדים רוצים את בית הספר הזה ועד כה העירייה התנגדה לכך, לכן התקבלה ההחלטה לחלק את בית הספר", אמר פרס.

בעיריית בית-שמש אומרים, כי המבנה המדובר תוכנן עבור480 ילדים, מכיל 12 כיתות לימוד וכמה חדרי ספח, ובפועל לומדים בו 180 תלמידים בלבד. "רוב המבנה לא מנוצל. בנוסף, ישנה מגמת ירידה ברישום לבית הספר, ומשרד החינוך דורש מהעירייה לאחד בתי-ספר בעיר, כיון שגם בתי הספר החילוניים האחרים, סובלים מרמת תפוסה נמוכה". בעירייה הוסיפו, כי "75% מהתלמידים בבית הספר אינם תושבי השכונה בעלת הצביון החרדי-דתי, ומגיעים מבית שמש הותיקה בהסעות שממומנות על-ידי העירייה. המגזר החרדי סובל ממחסור חמור של כ-250 כיתות, אשר שוכנות כיום בקרוואנים או בדירות מגורים שכורות, בתנאים בלתי-הגיוניים, בלתי-אנושיים ובלתי-בטיחותיים בעליל".

יצוין, כי רק לפני שבועיים פורסם ב"אתרוג" כי החינוך החרדי בעיר בית שמש עומד על 16.000 תלמידים כ"י, בהם תלמידי העל-יסודי, יסודי וגני ילדים, בעוד שהחינוך הממלכתי והממ"ד עומד בסה"כ על 10.000 תלמידים. מערכת החינוך החרדית בבית שמש מונה כיום 60% מכלל מערכת החינוך ורק לאחרונה עם חילופי השלטון החלו המוסדות לקבל את המגיע להם שנים רבות.

אתרוג
כך נראה חצר האגף הריק בביה"ס החילוני צלם

אתרוג
חצר בלתי-מנוצלת בביה"ס החילוני צלם

אתרוג
וכך נראה חצר ביה"ס החילוני, סמוך לאגף הכיתות צלם

אתרוג
הדשא פורח באגף הכיתות בביה"ס החילוני צלם

אתרוג
הכניסה למבנה הנוכחי של בית הספר החרדי "משכנות דעת" צלם

אתרוג
זהו חצר בית הספר החרדי "משכנות דעת". 300 תלמידות אמורות להצטופף בחצר קטנה צלם
  1. 3. העוול זועק לשמיים
    שרה 23/08/2009 17:54
    כל הכבוד לראש העיריה שהואיל בטובו לבוא לקראת הבנות החרדיות.
  2. 2. אין גבול להשתלטות החילונית
    יואל 19/08/2009 22:35
    לפי המתואר בכתבה, החילונים פשוט השתלטו על בניין שמיועד לחרדים.
    אני מנסה לחשוב מה היו אומרים אם החרדים היו משתלטים על הבניין כולו.
  3. 1. חוצפה
    רמב"שי 19/08/2009 21:13
    חוצפה חילונית כזו עוד לא שמענו.