יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

מקומון

"למודיעין עילית יש משאב ייחודי של הון אנושי"

מנכ"ל משרד רה"מ היוצא: יש לנצל את המשאבים של העיר מודיעין לטובת מודיעין עילית

משה שוורץ כ"ד בסיון תשס"ט - 16/06/2009 07:25
"לעיר מודיעין עילית, לעומת שאר הערים בישראל, אין שום משאבים. אין חוף ים, אין אזורי תעשיה ואין קרקעות, אבל דבר אחד מרכזי וייחודי יש לה להציע: הון אנושי איכותי, היכול לתרום רבות לחברה בישראל בתחום החינוך והתעסוקה ולהביא לצמיחה כלכלית", כך אמר ראש עיריית מודיעין עילית הרב יעקב גוטרמן, בכנס "ישראל 15" שהתקיים ע"י מכון ראות בשיתוף העיתון הכלכלי TheMarker, בפאנל שבו נידונה השאלה 'כיצד נוביל לזינוק כלכלי וחברתי ברמה המקומית והאזורית'. לפאנל נבחרו ארבעה ראשי ערים מובילים בישראל, כל אחד בתחומו, כדי שישמיעו את דעתם לאור פעילותם בעבר כיצד הם מתכוונים לבצע 'קפיצת מדרגה' ברשות שלהם ובשיתוף הפעולה האזורי. מלבד הרב גוטרמן נבחרו לפאנל ראש עיריית נתניה מרים פיירברג-איכר, ראש עיריית עכו שמעון לנקרי, ראש המועצה המקומית שער הנגב אלון שוסטר, ומנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר רענן דינור.
 
בקהל המשתתפים היו עשרות ארגונים ומאות משתתפים מהממשלה, רשויות מקומיות, עמותות, קרנות פילנתרופיות, ארגונים יהודיים, מכוני מחקר ואוניברסיטאות. במהלך הדיון סיפר הרב גוטרמן את סיפור הצלחתה של מודיעין עילית. "כדי להוביל ישוב חייבים קטר ומנהיג שיוביל את כולם. ראש העיר צריך ללכת למשרדי הממשלה בעצמו ולהוביל את העיר. כדאי שתדעו שבעל הבית של הממשלה והמדינה הם אנשי אגף התקציבים, והם אלה שקובעים הכל", אמר.
 
לחידוד הדברים התערב רענן דינור, "מעטים מבינים שהשלטון המקומי זה המקום שבו עושים את העבודה החשובה ביותר. יש שם את המפגש הבלתי אמצעי עם התושב, שאין באף רשות אחרת. הוא שחקן מרכזי חשוב בגלל כושר הביצוע שלו שהוא גבוה ביחס לשלטון המרכזי".
 
לדברי דינור, על הממשלה להתרכז בפיתוח, תכנון ובקרה של פרויקטים ולא בביצוע. "הממשלה צריכה להיפטר מהחלק הביצועי. אסור לה לעסוק בביצוע בשום פנים ואופן, אלא להעביר את התחום לשלטון המקומי וסוכנויות ניהול. כך הממשלה תעסוק במה שהיא צריכה – לנסח מדיניות ולתכנן בהתאם, ומאזן האחריות בין הממשלה לשלטון המקומי ישתנה".
 
בהמשך דבריו התייחס לעיר מודיעין עילית: "הרב גוטרמן לקח לידיים שלו יישוב בתחילת התפתחותו, יישוב שאינו נוגע למשרד השיכון, התחבר ישירות לאגף התקציבים באוצר, והפך את משרדי הממשלה הרלוונטיים לצרכי עירו לצינורות בלבד".
 
בהמשך דנו המשתתפים בנושא איחוד רשויות ושיתופי פעולה אזוריים, כשהמשתתפים כולם היו תמימי דעים כי הדבר יגרום אך ורק תועלת לערים השונות, אולם משיקולים פוליטיים כאלה ואחרים הדבר אינו יוצא לפועל. בהקשר לכך אמר רענן דינור, כי יש לנצל את המשאבים של העיר מודיעין לטובת ההון האנושי של מודיעין עילית.
 
"העיר מודיעין משופעת בקרקעות מדינה, אזור תעשיה ותעסוקה שלא נעשה בהם כלום", אמר, "ולעומת זאת בעיר מודיעין עילית ישנה עשייה גדולה בתחום התעסוקה, אך אין מספיק קרקעות שייעודן למרכזי תעסוקה. אשר על כן היה מתאים להביא ל'קפיצת מדרגה' וצמיחה לטובת תושבי מודיעין עילית והאזור כולו - להעביר את השטחים והקרקעות הללו לצורך תעסוקה לטובת תושבי מודיעין עילית, דבר שישפיע לטוב על שתי הערים הללו לצמיחה כלכלית באזור כולו".
 
יצוין כי במהלך הדיון בנושא תעסוקה, צוין מודל תעסוקת הנשים במודיעין עילית, כאשר בשנים האחרונות בלבד, ולאחר שהרב גוטרמן הוביל החלטות ממשלה מיוחדות לטובת העיר, מועסקות למעלה מאלף תושבות העיר במרכזי התעסוקה שהוקמו בעיר, כאשר במעגל השני של העבודה ישנם עוד כ-2,500 עובדים. פרסום הנתונים ומודל התעסוקה המצליח של העיר גרף מחיאות כפיים ע"י מאות המשתתפים.
 
בתום הפאנל נשאלו ראשי הרשויות מהי שאיפתם לזינוק העיר אותה הם מנהלים. בתשובה ייחודית אמר הרב גוטרמן, כי העיר מודיעין עילית יכולה להוות פנינת תיירות מיוחדת בחינוך של תושביה, הן בחינוך הרגיל והן בחינוך המיוחד, שאנשים יבואו ללמוד כמודל את העשייה הגדולה בכל נושא החינוך הפורמאלי והבלתי פורמאלי, וכן החינוך המיוחד בעיר. "אני חפץ שמודיעין עילית תהיה מקום מרכזי בישראל לעריכת ימי עיון, כנסים וימי השתלמות, ללמוד את העשייה הרבה ולהכיר מקרוב את ההצלחה הגדולה בס"ד בחינוך, וכן את מגוון פתרונות החינוך, גם בקרב נוער בסיכון", אמר.