יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25/04/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

יש לי מושג

עלילת דם

מי היו הקורבנות הראשונים של עלילות הדם, ומהו מקור האיוולת?

ב. וולף י"ח באייר תשס"ט - 12/05/2009 10:00

בשנותיה הראשונות של הדת הנוצרית, שלטה האימפריה הרומאית האלילית בעולם והכת היהודית הפורשת – הנצרות – היוותה איום על שלומה. כדי לערער את יציבותה של הנצרות ולהאט את מהירות התפשטותה, מצאו השליטים הרומאים מקום להאשים את הנוצרים ברציחת ילדיהם למטרות פולחן. אשמה זו חדרה ללב ההמונים בכל רחבי האימפריה, והתושבים האמינו בה כעובדה ידועה ובדוקה. במשך השנים, עם גלי ההתנצרות ההמונית, העלילה הופנתה לעבר היהודים.

העלילה המקורית נגד היהודים היא שיהודים שוחטים צעיר נוצרי ב"חג" הפסחא, כדי ללעוג לצליבתו של אותו האיש יש"ו. השיבוש המוכר של שחיטת הנוצרים לאפית המצות, נובע מקרבתו של חג הפסח לחגאה הנוצרית.

כמרים ונזירים ביימו עלילות דם, כדי להסיח את דעת המון העם מעוולות השלטון ובדרשותיהם ליבו את כעסם של התושבים נגד היהודים. כך פרצו פוגרומים ופרעות, שגרמו למותם של יהודים רבים.

מושג עלילת דם מוזכר לראשונה בספרו של יוסף בן מתתיהו "נגד אפיון" (חלק ב' 7/95).

בדבריו כותב יוסף בן מתתיהו כי לדברי אפיון נוהגים היהודים לשחוט מדי שנה יווני, לצורכי הפולחן בבית המקדש.

עלילת הדם הראשונה המתועדת בספרי ההיסטוריה היתה בנוריץ' שבאנגליה (בשנת 1144 למניינם). יהודי העיר הואשמו בחטיפת ילד נוצרי, עינויו ורציחתו, כדי להשתמש בדמו ל"טקסי הפסח". תוצאת העלילה היתה ששלוש מאות יהודים הועלו על המוקד בעקבותיה.

במשך אלף השנים הבאות אירעו עלילות דם רבות, בכל רחבי אירופה. האחרונה התרחשה ברוסיה, בשנת 1911, בה הואשם יהודי בשם מנדל בייליס ברצח של ילד נוצרי. עלילת דם זו חתמה את תקופת עלילות הדם, כשבסיומה הוכחה חפותו של מנדל בייליס והוא זוכה מכל אשמה, ועלילות הדם הוכחו קבל עם ועולם כדבר שיקרי לחלוטין.