שבת י"ג בחשון תשפ"א 31/10/2020
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

יש לי מושג

שבת ביום ראשון

בעת מלחמת העולם השניה כאשר גלו רבים מיהודי אירופה לארצות המזרח הרחוק נולד הויכוח בין הפוסקים לגבי קביעת המועדים במזרח הרחוק.

נ. ליברמן ט' באייר תשס"ט - 03/05/2009 10:00

בשנת  תש"ג (1942) הוציא מרן החזון אי"ש זצ"ל את "קונטרס שמונה עשרה השעות" בו פסק, בהתבססו על דברי הכוזרי, כי על השבת ביפן- לחול ביום ראשון ולא בשבת, כפי שהיה נהוג עד לאותו הזמן.

פסק הדין יצא לאור עקב בריחתם של בני ישיבת מיר לסין וליפן בזמן מלחמת העולם השניה, ושאלה שעלתה לגבי קביעת השבתות והחגים.
שאלה זו התעוררה על רקע הבדלי השעות הקיימים בין קווי האורך, כאשר בין כל קו אורך (מרחק של 15°) ישנו הבדל של שעה, וקו דמיוני המתוח בסביבות קו האורך 180°, ומקביל לקו האורך 0° העובר בגריניץ', מכונה "קו התאריך", משום שמי שחוצה אותו, למעשה עובר לאזור זמן שבו התאריך הינו אחר.

כך יוצא, שבצידו המערבי של קו התאריך השעה היא שתים עשרה שעות לפני השעה בגריניץ, ומצידו המזרחי היא שתים עשרה שעות מאוחר יותר.
ומי שחוצה את קו התאריך מצד אחד למשנהו, מרוויח או מפסיד- יממה מאחר וההבדל בין צד אחד של קו התאריך למשנהו, הינו יממה שלימה.
מובן, שמצב זה הינו בעייתי לגבי קביעת השבתות והחגים, ודורש התייחסות הלכתית.

דעת החזו"א, כאמור, היתה- כי השבת ביפן חלה ביום ראשון.

להלכה בפועל נוהגים כדעה השניה, בה תמכו רבנים רבים, בהם רבי יחיאל טיקוצ'ינסקי- מחבר ספר 'היומם בכדור הארץ', וספרים הלכתיים נוספים, וכן האדמו"ר בעל האמרי אמת מגור זצ"ל, אשר פסק כי יש לקדש את יום השביעי, כפי שהיה נהוג עד לעת בה התעוררה השאלה.

וינוחו ביום השביעי.