יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18/04/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

יש לי מושג

נהר געש

שמו של נהר הסמבטיון התפרסם כנהר המטיל אבנים במשך ימות השבוע ונח בשבת.שנים ארוכות ניסו חוקרים רבים לאתר נהר זה והחיפושים עלו בתהו.

נ. ליברמן כ"ט בניסן תשס"ט - 23/04/2009 10:00

בשנת 1847 ה'תר"ח נטען כי נהר הסמבטיון, אשר אל מעבר לו הוגלו עשרת השבטים על ידי שלמנאסר מלך בבל, נמצא בסין.

מאיגרת ששלח, בחודש תשרי ה'תר"ח, ר' משה יפה- שד"ר לארצות ערב ולהודו, לר' יוסף שוורץ - בעל "תבואת הארץ", עלתה הסברה כי נהר הסמבטיון מצוי בסין.

באותה שנה, ביום כ"ח אייר תר"ח כותב ר' משה מכלכותא- אשר בהודו, כי יש בידו עדויות מהימנות שנהר הסמבטיון אכן נמצא בסין, עדויות אלו ספרו, שמהלך שני חודשים מקאנטון גְוָאנְגְדונג - מחוז בדרום סין, ישנו נהר הזורק שישה ימים אבנים וחול למרום, ובשבת נח.

במאה ה-19, טען חוקר טבע רומאי - פליניוס הזקן, כי ביהודה ישנו נהר אשר זורם כל ימות השבוע ובשבת יבש. היו שייחסו עדות זו לנהר הסמבטיון, אשר לפי דברי המקורות זורק סלעים וחול במשך ימות השבוע, וביום השביעי נח, ומכאן שמו – שמבטיון - ע"ש השבת.

בשנים מוקדמות יותר נטען כי נהר הסמבטיון מצוי בהודו, בעיקר בשל עדותו של אלדד הדני- סוחר יהודי במאה ה-9 לפסה"נ, אשר סיפר כי הינו משבט דן, אחד מעשרת השבטים, וכי מדינתם מוקפת נהר אשר זורק סלעים במשך שישה ימים, ורק ביום השביעי נח וזורם כנהר רגיל. לעדותו יותר משמונה גרסאות, וניתוחן הוביל לסברה כי נהר הסמבטיון- מיקומו בהודו.

במשך השנים העלו חוקרים רבים ממצאים מהימנים יותר ופחות על מיקומו של נהר הסמבטיון. אף לא סברה אחת הוכחה עד כה כנכונה.