יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

יש לי מושג

שלמה המלך המציא את השח מט?

מי הגאון שהמציא את השחמט? רבים נוטלים את הכתר לעצמם. הסינים, ההודים, המצרים והפרסים ואיך לא; היהודים - האמת ההסטורית על השאלה הרב-אתנית

מ. פרידמן, ח' באייר תש"ע - 22/04/2010 12:43
התייחסות ראשונה לשחמט במקורות עמנו מוצאים בפירוש רש"י על התלמוד במסכת כתובות (ס"א) מתרגם את המלה "נרדשיר" - "שחוק שקורין אישקקי", בהתייחסו למילה הצרפתית למשחק - "Échecs".

שחמט (מוכר גם בשמות הפחות נפוצים: משחק המלכים ואישקוקה) הוא משחק לוח אסטרטגי המיועד לשני שחקנים. זהו אחד המשחקים השכיחים והמורכבים ביותר הקיימים בתרבות האנושית.

המשחק מקובל ברחבי העולם כתחביב וכספורט תחרותי כאחד. אדם העוסק במשחק שחמט באופן מקצועי נקרא שחמטאי.

מקור השם בפרסית: "שאה מט", בתרגום חופשי, "מארב למלך" או "המלך חסר אונים". הניצחון במשחק מושג, כאשר אחד המלכים מאוים, במצב שבו הוא אינו יכול להינצל.

מקורותיו של משחק השחמט לוטים בערפל ושנויים במחלוקת, והמצאתו יוחסה לאימפריות שונות של העולם העתיק בסין, בהודו, מצרים או פרס. ככל הנראה, מוצאו של השחמט ממשחק הלוח ההודי צ'טורנגה, שנדד וזכה לווריאציות שונות במזרח כמו שיאנג-צ'י בסין, שוגי ביפן, ג'נגי בקוריאה ומקרוק בתאילנד ובקמבודיה.

גרסה אחרת טוענת שמקור השחמט המודרני במשחק הסיני שיאנג-צ'י שהומצא, לפי גרסה זו, בסין במאה ה-2 לפנה"ס. טענות שונות כאילו שורשו של המשחק עתיק בהרבה שגויות ככל הנראה. התפשטותו המהירה החלה מן המאה השביעית, ללא אזכורים כלשהם בספרות לפני כן, המעידים על כך שהומצא קרוב לתקופה זו.

כישורים מועילים למשחק. ריכוז עצמי וקור רוח, ראייה עמוקה ודמיון מופשט, תכנון אסטרטגי ויצירתיות וסבלנות.

יהודים הצטיינו במשחק השחמט מזה שנים רבות ושחמטאים יהודים רבים הפכו לרבי אמנים (הדרגה העליונה בשחמט).


רבי יהודה הלוי בספר הכוזרי מזכיר את המשחק: "ועל כן לא ייתכן שינצח החלש את החזק בשחוק האשקוקי הנקראת שטרנג' בערבי, ולא יאמר 'הצלחה' ו'רע מזל ארדשיר' במלחמת האשקוקי, כאשר יאמר במלחמת שני מלכים נלחמים, כי סיבות הארדשיר ומלחמת השטרנג' נמצאות כולן, וינצח החכם בהנהגתו תמיד, ולא יירא סיבה טבעית שצריך להתנות בה ולא סיבה מקרית, אלא בעת נכרי מחמת התעלמות וההתעלמות נכנס בסכלות כאשר אמרנו". (מאמר חמישי ס' כ').

רבי אברהם אבן עזרא היה שחקן שחמט מצטיין ומאהבתו את המשחק כתב עליו שירים ואף שיר-חידה:

    "אשורר שיר ומלחמה ערוכה

    קדומה מן ימי קדם נסוכה

    ערוכה מתי שכל ובינה

    קבועה עלי טורים בשמונה.

    ועל כל טור וטור בהם חקוקות

    עלי לוחות, שמונה מחלקות

    והטורים מרובעים רצופים

    ושתי מחנות עומדים צפופים.

   

    כושים בגדוד פשטו ידיהם,

    אדומים יצאו בקרב אחריהם.

    והרוגלים יבואו בתחילה,

    למלחמה נוכח המסילה.

    ועתים יגברו כושים עליהם,

    וינוסו אדומים מפניהם.

    ועתים כי אדום יגבר לכושים,

    ומלכם בקרב הם נחלשים.

   

    ארץ בלי אדמה,

    מלכיה ושריה

    הולכים בלי נשמה.

    אם המלך שממה

    לא תחיה כל נשמה".

הרמב"ם בפירוש המשניות (סנהדרין ג) מפרש: "המשחק בקוביא - והוא משחק ידוע הנקרא בערבי שטרנג על תנאי שמשימין כספים למי שיעשה כך או כך..." והוא בין הפסולים לעדות בגלל משחק בהימורים. ספרות השו"ת דנה בהיבטים הלכתיים שונים של המשחק כגון הימורים בשחמט, המשחק בשבת ועוד.