יום חמישי כ"ה בתשרי תש"פ 24/10/2019
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

יש לי מושג

שבת היום?

מתי היו קוצרים חיטים בשבת לעיני כל ישראל ללא היסוס?

מ. פרידמן ט"ו בניסן תש"ע - 30/03/2010 06:00
ביום שני של פסח, שהוא ראשון של חול המועד, מקריבים את קרבן העומר בבית המקדש, שנאמר: "והניף את העמר לפני ה’ לרצנכם ממחרת השבת יניפנו הכהן". ובתורה שבעל פה נתפרש שהכוונה היא ממחרת יום ראשון של פסח, שהואיל והוא יום טוב שהוא אסור במלאכה, גם הוא נקרא שבת.
 
בזמן שבית המקדש קיים, אסור היה לקצור את השדות לפני שקצרו בית דין לצורך הקרבת העומר, שהקצירה לשם הקרבת העומר היא תחילת כל הקצירה. ומערב יום טוב יוצאים שלוחי בית דין ומסיירים בשדות השעורה, ומייחדים חלקה הראויה להקריב ממנה את הקורבן, וקושרים את השבלים בקמה. ובמוצאי יום טוב, עם תחילת הלילה, קוצרים וקולים ודשים וטוחנים ומוציאים את הסולת, ולמחרת מקריבים אותו כמצוות כל מנחה, עם שמן ולבונה. את הקומץ מקטירים על המזבח, והשאר נאכל לכהנים.
 
בבית שני נהגו לקצור את העומר בהמולה רבה וברוב עם, כדי להוציא מליבן של צדוקים שרצו שיקריבו אותו במוצאי שבת שאחרי יום טוב.

שדה שעורים []

היו יוצאים כל ישראל אנשים נשים וטף לכוון השדות הסמוכים לירושלים, כל העם עמדו וממולם היו שלושה קוצרים עם שלושה מגלים ושלוש קופות (כעין סלים) והחלו שואלים את הציבור כל שאלה שלוש פעמים: בא השמש ? (האם שקעה השמש?) והעם ענו: הן! (כן) מגל זה? והעם ענו: הן! קופה זו? והעם ענו: הן! שבת היום ? (האם לקצור למרות ששבת קודש?) והעם ענו: הן! האקצור? והעם ענו: קצור!

היו קוצרים ושמים את העומרים בקופות אותם העלו בשירה ובזמרה לירושלים. בעזרה היו חובטים בהם עד שיפרד המוץ מהגרעין, זורים ובוררים אותם, מהבהבים אותם באש, טוחנים אותם בריחיים ואז מנפים את הקמח בשלוש עשרה נפות.