יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

יש לי מושג

מתי נחגג חג הפסח בשנית?

הפסח השני לאחר פסח מצרים נחגג ארבעים שנה לאחר מכן, והיה הפסח הראשון אותו חגגו בני ישראל בארץ ישראל

מ. פרידמן כ' בניסן תש"ע - 04/04/2010 06:12

ביום ז' בניסן ציווה הקב"ה את יהושע בן נון: "קום עבור את הירדן הזה".

חודש לאחר פטירתו של משה רבינו כשתמו ימי האבל והבכי עליו, ציווה הקב"ה את יהושע "קום עבור את הירדן הזה". עם ישראל חגגו שוב את הפסח – בפעם הראשונה לאחר פסח מצרים והפעם בארץ ישראל. (לפחות לפי פשוטו של מקרא, שכן במדרש מובאת דעה כי בני ישראל ריחפו גם בפסח מצרים אל הר המוריה על כנפי נשרים, חגגו שם את הפסח ושבו למצרים כדי לצאת משם ביד רמה)

ה' בחר ביהושע להחליף את משה בתפקידו - "וַיֹּאמֶר ה' אֶל משֶׁה קַח לְךָ אֶת יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן אִישׁ אֲשֶׁר רוּחַ בּוֹ וְסָמַכְתָּ אֶת יָדְךָ עָלָיו". ה' מבטיח ליהושע: "...כַּאֲשֶׁר הָיִיתִי עִם משֶׁה אֶהְיֶה עִמָּךְ לֹא אַרְפְּךָ וְלֹא אֶעֶזְבֶךָּ".

יהושע השתמש בסמכותו של משה כמקור לסמכותו שלו, למשל, כאשר פנה אל שבטי עבר הירדן המזרחי ותבע מהם לעמוד בהבטחתם למשה ולהילחם על כיבוש הארץ יחד עם שאר השבטים. שבטי עֵבֶר הירדן המזרחי הסכימו לבקשתו ואף איחלו לו שה' יהיה עמו כשם שהיה עם משה.

מעבר הירדן בימי יהושע היה דומה מאוד למעבר ים סוף בחרבה בימי משה. אף הכתוב מזכיר הקבלה זו - "...הוֹבִישׁ ה' אֱלֹהֵיכֶם אֶת מֵי הַיַּרְדֵּן מִפְּנֵיכֶם עַד עָבְרְכֶם כַּאֲשֶׁר עָשָׂה ה' אֱלֹהֵיכֶם לְיַם סוּף... המעבר בחרבה מבסס את מעמדו של יהושע בעיני העם: "בַּיּוֹם הַהוּא גִּדַּל ה' אֶת יְהוֹשֻׁעַ בְּעֵינֵי כָּל יִשְׂרָאֵל וַיִּרְאוּ אֹתוֹ כַּאֲשֶׁר יָרְאוּ אֶת משֶׁה כָּל יְמֵי חַיָּיו".

בספר יהושע מסופר על מעבר עם ישראל את הירדן, הקב"ה אומר ליהושע להכניס את עם ישראל לארץ ובנוסף הוא מבטיח להיות איתם. יהושע מצווה את שוטרי העם להכין את העם למעבר הירדן. כמו כן, יהושע דורש משניים וחצי השבטים לעמוד בהבטחתם למשה וללכת לפני העם כחלוצים.

יהושע שולח שני מרגלים לכיוון יריחו. הם מתגלים ורחב גומלת איתם חסד ומחביאה אותם ומספרת להם שתושבי המקום מפחדים מעם ישראל מכיוון שהם שמעו על הניסים שה' עושה לעם. רחב מבקשת מהמרגלים בתמורה להצלתם, להשאיר אותה ואת משפחתה בחיים. המרגלים מתנים זאת בשלושה תנאים: הראשון, שהיא לא תפרסם את זה שהיא החביאה אותם. השני, שהיא ובני משפחתה יישהו בבית בזמן הכיבוש. והשלישי, היא תסמן את ביתה בחוט שני. רחב עוזרת למרגלים לברוח. הם מגיעים ליהושע והם מספרים לו שתושבי המקום מפחדים מהם.

ה' מבטיח שהוא יפאר את שמו של יהושע. מעבר הירדן מתבצע כשהכהנים שנשאו את ארון ברית ה' הלכו ראשונים. הם מגיעים לקצה נהר הירדן ונעמדים. מי הירדן מפסיקים לזרום וכל העם עובר ביבשה.

12 אנשים (מכל שבט אחד) לוקחים, בציווי ה', 12 אבנים מן הנהר החרב לגלגל, המקום אליו מועדות פניהם של בני ישראל. הצבת האבנים היא לזכר נס חציית הירדן, למען יראו הגויים מה' וזכר לדורות הבאים. בני ישראל לוקחים 12 אבנים נוספות ושמים אותם בתוך הירדן. כל העם עובר את הירדן, ולאחר שהכהנים עולים מהירדן, המים שבים לזרום.

מעבר הירדן גורם לפחד בקרב עמי ארץ ישראל. יהושע עושה ברית מילה לכל העם. המן פוסק, וישראל חוגגים את חג הפסח.