שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20/04/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

יש לי מושג

נס חוני המעגל

כ' באדר – יום רצון של ירידת גשמים שעשאוהו יום טוב בימי שמעון בן שטח וחוני המעגל

מ. פרידמן י"ט באדר תש"ע - 05/03/2010 06:00
יום כ' באדר הוא יום רצון של ירידת גשמים שעשאוהו יום טוב בימי שמעון בן שטח וחוני המעגל. מסופר במסכת תענית: "בעשרים בו צמאו העם למטר שירד להם מפני שהיה רעבון ובצורת בארץ ישראל שלוש שנים זו אחר זו, והתפללו ולא ירדו גשמים, וכיון שראו שיצא רוב אדר ולא ירדו גשמים הלכו להם אצל חוני המעגל, אמרו לו: התפלל שירדו גשמים. אמר להם: צאו והכניסו תנורי פסחים שלא ימקו. (מהגשמים)

התפלל ולא ירדו גשמים, עג עוגה ועמד בתורה כדרך שעשה חבקוק הנביא שאמר: "על משמרתי אעמודה ואתיצבה על מצור ואצפה לראות מה ידבר בי" (חבקוק כ') אמר: רבונו של עולם בניך שמו פניהם אלי שאני כבן בית לפניך – נשבע אני בשמך הגדול שאינני זז מכאן עד שתרחם על בניך.

החלו גשמים יורדים טיפין טיפין. אמרו לו תלמידיו: רבי – ראינוך, לא נמות (באנו לבקש שלא נמות מהבצורת) אין הגשמים הללו באים אלא כדי להתיר שבועתך. אמר להם: בני אל תמותו. אמר: רבונו של עולם לא כך שאלתי אלא גשמי בורות שיחין ומערות. החלו גשמים יורדים כמלא פי החבית ושערו חכמים טיפה אחת – לוג! (כלומר: גשמי סער מסוכנים)

אמרו לו תלמידיו: רבי – ראינוך, לא נמות. סבורים אנו לומר אין גשמים אלו באים אלא להחריב את העולם כולו אמר להם: בני אל תמותו. אמר: רבונו של עולם לא כך שאלתי אלא גשמי רצון ברכה ונדבה. ירדו כתיקונן עד שעלו ישראל מירושלים להר הבית מפני רוב הגשמים.

אמרו לו: כשם שהתפללת עליהם שירדו כך התפלל עליהם שלא ירדו. אמר להם: אין מתפללין על רוב טובה – אלא לכו הביאו לי פר הודיות. הלכו והביאו לו פר הודיות, סמך ידיו עליו, התפלל ואמר: רבונו של עולם ראה עמך ישראל ונחלתך שהוצאת בכחך הגדול ובזרועך הנטויה שאין יכולים לעמוד לא ברוב כעסך ולא ברוב טובך. כעסת עליהם – אין יכולים לעמוד, השפעת עליהם טובך אין יכולין לעמוד - יהי רצון מלפניך שיהיה רוח!

מיד נשבה רוח ונתפזרו העבים וזרחה החמה ונתנגבה הארץ יצאו הכל לשדה", ואותו יום עשאוהו יום טוב, לפי שאין גשמים יורדים אלא בזכותן של ישראל שנאמר: "יפתח ה' לך את אוצרך הטוב" (דברים כ"ח)

בזכותך ובך הדבר תלוי – והיה אם שמוע