יש לי מושג
נס חוני המעגל
כ' באדר – יום רצון של ירידת גשמים שעשאוהו יום טוב בימי שמעון בן שטח וחוני המעגל
התפלל ולא ירדו גשמים, עג עוגה ועמד בתורה כדרך שעשה חבקוק הנביא שאמר: "על משמרתי אעמודה ואתיצבה על מצור ואצפה לראות מה ידבר בי" (חבקוק כ') אמר: רבונו של עולם בניך שמו פניהם אלי שאני כבן בית לפניך – נשבע אני בשמך הגדול שאינני זז מכאן עד שתרחם על בניך.
החלו גשמים יורדים טיפין טיפין. אמרו לו תלמידיו: רבי – ראינוך, לא נמות (באנו לבקש שלא נמות מהבצורת) אין הגשמים הללו באים אלא כדי להתיר שבועתך. אמר להם: בני אל תמותו. אמר: רבונו של עולם לא כך שאלתי אלא גשמי בורות שיחין ומערות. החלו גשמים יורדים כמלא פי החבית ושערו חכמים טיפה אחת – לוג! (כלומר: גשמי סער מסוכנים)
אמרו לו תלמידיו: רבי – ראינוך, לא נמות. סבורים אנו לומר אין גשמים אלו באים אלא להחריב את העולם כולו אמר להם: בני אל תמותו. אמר: רבונו של עולם לא כך שאלתי אלא גשמי רצון ברכה ונדבה. ירדו כתיקונן עד שעלו ישראל מירושלים להר הבית מפני רוב הגשמים.
אמרו לו: כשם שהתפללת עליהם שירדו כך התפלל עליהם שלא ירדו. אמר להם: אין מתפללין על רוב טובה – אלא לכו הביאו לי פר הודיות. הלכו והביאו לו פר הודיות, סמך ידיו עליו, התפלל ואמר: רבונו של עולם ראה עמך ישראל ונחלתך שהוצאת בכחך הגדול ובזרועך הנטויה שאין יכולים לעמוד לא ברוב כעסך ולא ברוב טובך. כעסת עליהם – אין יכולים לעמוד, השפעת עליהם טובך אין יכולין לעמוד - יהי רצון מלפניך שיהיה רוח!
מיד נשבה רוח ונתפזרו העבים וזרחה החמה ונתנגבה הארץ יצאו הכל לשדה", ואותו יום עשאוהו יום טוב, לפי שאין גשמים יורדים אלא בזכותן של ישראל שנאמר: "יפתח ה' לך את אוצרך הטוב" (דברים כ"ח)
בזכותך ובך הדבר תלוי – והיה אם שמוע