יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24/04/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

יש לי מושג

חוק לימוד חובה

חוק חינוך חובה הינו חוק המחייב את ההורים לשלוח את ילדיהם למסגרת לימודית. מעניין יותר לדעת: מאיזה גיל חל החיוב תורה ציווה לנו משה?

מ. פרידמן, כ"ב באדר תש"ע - 08/03/2010 06:00
מדינת ישראל כמדינה סוציאלית מתוקנת, מיד עם הקמתה חוקקה את חוק לימודי החובה.
"חינוך-חובה" פירושו - לימוד המיועד לילדים ולנערים והניתן בשלוש עשרה שנות לימוד, מהן שלוש בגן-ילדים בגיל 3 עד 5 ועד בכלל ועשר שנות לימוד בכיתות א' עד י' לילדים ולנערים בגיל 6 עד 15 ועד בכלל.

במקורותינו חל חוק לימוד חובה כבר בגיל צעיר בהרבה: "קטן היודע לדבר אביו לומדו תורה וקריאת שמע" (סוכה מ"ב) הרמב"ם בהלכות תלמוד תורה פוסק: "מאימתי חייב אביו ללמדו תורה? משיתחיל לדבר מלמדו "תורה ציווה לנו משה" ו"שמע ישראל" ואחר כך מלמדו מעט פסוקים עד שיהיה בן שש או בן שבע ומוליכו אצל מלמד תינוקות".

זהו חינוך חובה מגיל הצעיר ביותר שקיים בעולם. אין זה דוקא במסגרת לימודית מסודרת אלא בין כתלי הבית משריש האב לבנו יסודות אמונה וחינוך חשובים ובסיסיים שילוו אותו למשך חייו ויהוו בסיס ויסוד לכל לימודו. בעוד שלמסגרת חינוכית ולימודית מצווים לשלוח בגיל מאוחר יותר: "מלמדי תינוקות מושיבין בכל מדינה ומדינה ובכל עיר ועיר ומכנסין אותן כבן שש וכבן שבע".

"תורה ציווה לנו משה". מה מיוחד בפסוק זה יותר מפסוקים אחרים מדוע דוקא הוא נבחר כלימוד הראשון אותו ילמד כל ילד יהודי – אפילו לפני "שמע ישראל? מדוע נחשב הכותב פסוק זה כאילו כתב ספר תורה כמו שמסופר על  רבי אמי שכתב ארבע מאות ספרי תורה, דבר שהוא פלאי ביותר כי אין מספיק זמן בחיי אדם לכתוב  מספר כה גדול של ספרי תורה,
ופענחו חז"ל את הדבר באומרם כי הוא כתב את הפסוק "תורה צוה" ארבע מאות פעם, וזה נחשב לו "כאילו" כתב ארבע מאות ספרי תורה ממש. (בבא בתרא יד.)

ההסבר לבחירת פסוק זה הוא כפול. מבחינה חינוכית - פסוק זה מבטא מסר מלא אמונה שניתנה לנו תורה משמים וזהו בסיס חינוכו של הילד והסבר לתפקידו בעולם. וגם מבחינת גילו הרך של הילד - פסוק זה קצר ומתאים ליכולת הקליטה בגיל צעיר.