יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

יש לי מושג

פורים, על שום מה?

חג הפורים הינו אחד משני המועדים אשר נוספו מדברי סופרים, לצד חג החנוכה

נ. ליברמן י"ד באדר תש"ע - 28/02/2010 06:01

חג הפורים הינו אחד משני המועדים אשר נוספו מדברי סופרים, ואינם מוזכרים באופן מפורש בתורה: חנוכה ופורים, ולא יבטלו גם לימות המשיח.

חג זה, הינו החג היחיד, הנחגג על ידי יושבי ערים המוקפות חומה מימות יהושע בן נון, בהם: ירושלים, יפו, טבריה, בצרה ובגדד. ביום אחר מן היום אשר בו נחגג על ידי כל יהודי התפוצות.


חג הפורים נקבע על ידי חז"ל כזכר לנס הפורים, ושמו ניתן לו על שם ה'פור' – הגורל שהטיל המן האגגי מזרע עמלק, על מנת להחליט מהו החודש המתאים ביותר לבצע את הטבח בכל יהודי ממלכת פרס, אשר שלטה על מאה עשרים ושבע מדינות, שהיוו את רוב העולם בתקופה זו, שבין בית ראשון (לאחר החורבן) לבית שני, וכיבוש ממלכת בבל על ידי הפרסים.

תקופת גלות פרס, אשר בה התרחש נס הפורים, מאופיינת בהסתר פנים, שהסתיים בנס הפורים, בו חזר המלך אחשוורוש מגזירתו, אשר נגזרה בעקבות מחשבתו הרעה של המן האגגי, המשנה לאחשוורוש, ואשר הורתה על טבח כל היהודים שבממלכתו, טף ונשים ביום אחד, יום "שלושה עשר לחודש שנים עשר", י"ג באדר.

נס זה התרחש ביום י"ג בסיון, אך חג הפורים אינו נחגג ביום זה, אלא בי"ד באדר, יום לאחר י"ג באדר, היום שבו התקיים 'ונהפוך הוא', ובו מימשו היהודים את רשות המלך להרוג באויביהם, ונחו במשתה ושמחה למחרת, י"ד באדר, יום הפורים לדורות.

Flash 90
  [צלם]

יהודי שושן הבירה, אשר היתה מוקפת חומה, קיבלו את הרשות להרוג באויביהם גם למחרת היום, י"ד באדר, ומשום כך, יושבי ירושלים, יפו, טבריה, בצרה ובגדד. הערים אשר לגביהם עדות ברורה כי היו מוקפות חומה מימי יהושע בן נון, חוגגים את החג ביום ט"ו באדר, יום אשר בו נחו יושבי שושן הבירה מאויביהם. כך נוצר 'פורים דפרזים', הנחגג על ידי יושבי הערים הפרוזות, חסרות החומה, ו'פורים דמוקפים', הנחגג על ידי תושבי הערים הנ"ל, ומכונה אף 'שושן פורים'.

נס חג הפורים מסופר במגילת אסתר, ונחגג בכל שנה ושנה, על ארבע מצוות היום:
מקרא מגילה
משתה ושמחה
משלוח מנות
מתנות לאביונים.
נוטריקון נדרש ליום הכיפורים: כ-פורים, הרומז על כך שכוחו של יום הפורים ככוחו של יום השבתון המקודש ביותר, ואף מעבר לכך. יום הפורים נודע כמסוגל לישועות גדולות, בבחינת 'כל הפושט יד, נותנים לו' (מהלכות מצוות מתנות לאביונים, שולחן ערוך, סימן תרצ"ד, סעיף א') לוואי ונזכה.