יש לי מושג
זה הקטן - גדול הוא
לכמה ממועדי השנה היהודית מועדים שנגזרו מהם, ומכונים בשמם, בתוספת התואר 'קטן'
מועדים אלו מכונים בשמם, משום שכל אחד מהם מהווה בבואה למועד הרגיל, ומאופיין בכוחותיו ובאורותיו המיוחדים לו, אך בזעיר אנפין, ועל כן קרוי בשמו (פסח, פורים, יום כיפור) בתוספת התואר 'קטן'.
'פסח קטן' הינו הכינוי בתלמוד ירושלמי לפסח שני, המכונה 'פסח זעירא' במקומות שונים, כ'מגילת תענית', חלה ועוד.
בפסח קטן, בזמן שבית המקדש היה קיים, הקריבו קרבן פסח כל מי שלא יכלו להקריבו במועדו מפני טומאת מת או רוחק הדרך, כיום, אין אומרים בו תחנון, נוהגים לאכול בו מצה, לזכר קורבן הפסח.
ראש חודש נושא את הכינוי 'יום כיפור קטן', משום שהינו יום המיוחד לחשבון נפש, לחזרה בתשובה ולכפרה - כיום הכיפורים. מקור בתורה לכך נמצא בציווי לעם ישראל להקריב קרבן חטאת בראש חודש, בחומש במדבר, פרק כ"ח, פסוקים יא", ט"ו: פס' י"א: "וּבְרָאשֵׁי, חָדְשֵׁיכֶם תַּקְרִיבוּ עֹלָה... פס' ט"ו: וּשְׂעִיר עִזִּים אֶחָד לְחַטָּאת."
לפיכך, משום היות ראש חודש כעין 'יום דין', הנהיגוהו כיום תענית ותפילה. אך, מאחר שיום ראש חודש הינו יום חג, ואסורה בו תענית, העבירו גדולינו את סדר 'יום כיפור קטן' לערב ראש חודש, בו נוהגים יחידים תענית, וכן אומרים בו 'סדר יום כיפור קטן', שהינו קובץ תפילות המיוחד לערב ראש חודש.
ימי י"ד וט"ו באדר א' של שנה מעוברת מכונים 'פורים קטן', ו'שושן פורים קטן', משום שבאותו התאריך, בחודש שלאחר מכן, חודש אדר ב', חל יום הפורים. ב'פורים קטן' מרבים מעט בסעודה, אסורה בו תענית ואמירת תחנון, אך אין מקיימים בו את ארבע מצוות הפורים.
-
שערב ראש חודש הוא יום כיפור קטן
-
1. תיקון טעות:
מנחם 17/11/2009 12:22ערב ראש חודש נקרא יום כיפור קטן ולא ראש חודש.
2. גם אני מצטרף למנחם
אחד שחושב 18/11/2009 21:14