יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

יש לי מושג

היה ואזל

בעיירה אשר ממנה צמחה החסידות הגדולה בישראל נותרו כיום שני יהודים בלבד!

נ. ליברמן י"ט בחשון תש"ע - 06/11/2009 06:01

בעיירות שונות באירופה, אשר מהן צמחו הגדולות שבחסידויות אשר מתרחבות ופורצות בארץ ישראל ומחוצה לה, נותרו כיום יהודים בודדים, ובחלקן לא נותרו יהודים כלל.

בעיירה גורא-קלווריא, שמדרום לוורשא, בירת פולין, נוסדה לפני כמאה וחמישים שנה מתוך שיטת 'קאצק', חסידות גור, הגדולה ביותר בארץ הקודש. אך כיום נמצאים בה שני יהודים בלבד, לאחר שהנאצים הכחידו במהלך השואה (מלחמת העולם השניה, ה'תרצ"ט {1939} –ה'תש"ה {1945}) את אלפי היהודים שדרו בה, כשבתום המלחמה נותרו בה שניים עשר תושבים בלבד.

עיירה נוספת באירופה, אשר נוסדה בה חסידות מפוארת הינה העיירה 'בעלזא', אשר על שמה נקראת חסידות בעלזא שהוקמה בה. חסידות בעלזא נחשבת כאחת הגדולות בארץ ישראל, כשבעיירת המקור, בעלזא שבמערב אוקראינה, לא נמצאים כיום יהודים כלל! חסידות בעלזא אף היא נודעת כחסידות אשר נכחדה כמעט כולה במהלך השואה, ובסייעתא דשמיא המשיכה לפעום ולפרוץ בארץ הקודש.

גם בעיירה ויז'ניץ, אשר במחוז צ'רנוביץ שבאוקראינה, צמחה באותה התקופה החסידות הנמנית על החצרות הגדולות בארץ ישראל, ואוכלוסייתה היהודית מנתה כמה אלפים. לאחר עליית הכורת הנאצי  נכחדה האוכלוסיה היהודית במקום, ולאחר המלחמה נאספו בה עשרות בודדות של ניצולים, אשר עם השנים נתדלדלה כמותם, עד שנמצא בה יהודי אחד בלבד!

עיירת המוצא של חסידות סאטמר, הנחשבת לחסידות הגדולה ביותר בעולם לצד חסידות חב"ד, הינה העיירה סאטו מארה (סאטמר) שברומניה, סמוך לגבולה שעם הונגריה. אף עיירה זו התהדרה לפני המלחמה ועד לאמצעה, באוכלוסיה גדולה ביותר של יהודים, מעל לשניים עשר אלף. במהלך השואה הם נרצחו ברובם הגדול, ונותרו בה כמה מאות יהודים אשר הפכו למעט יותר ממאה, והצטמצמו עוד בשנים האחרונות. מרכזה של חסידות סאטמר בשכונת וויליאמסבורג שבצפון ברוקלין, ניו יורק, ארצות הברית.


זכו אותן עיירות גוייות שיקום להם שם וזכר מכובד וקדוש בישראל, אך לא זוכות כיום להתבשם מריחו ומאורו של אותו הזיכרון, המפכה בעוז רוחני ברחבי העולם.

  1. 1. נ.כתבה יפה [לל"ת]
    ע 06/11/2009 08:42