יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

יש לי מושג

בן תורתא

מדוע נקרא התנא רבי יוחנן בן תורתא בכינוי זה, אשר מתפרש כ: 'בן פרה'?

נ. ליברמן כ"ב בחשון תש"ע - 09/11/2009 06:08

תרגום כינויו של התנא רבי יוחנן בן תורתא הינו 'בן פרה', כינוי זה ניתן לו בשל העובדה כי התגייר עקב מעשה של פרה.

רבי יוחנן בן תורתא, תנא ובן דורו של רבי עקיבא, הינו התנא אשר אמר לרבי עקיבא על דבר זיהוי של בר כוכבא כמלך המשיח: "עקיבא, יעלו עשבים בלחייך ועדיין בן דוד לא יבוא" (תלמוד ירושלמי, מסכת תענית ד', ה') ונקרא בן תורתא על שם שנתגייר בעקבות התפעלותו על מעשה של פרה.

לאחר שקנה פרה מאת יהודי חסיד, היתה הפרה רגילה לשמור שבת, ולא אבתה לעבוד עבורו ביום הקדוש, עד שקרא לבעליה, ולחש לה החסיד על אוזנה כי כל עוד היתה ברשותו, לא עבדה בשבת, אך מפני שעברה לרשותו של הגוי, עליה לעבוד גם בשבת. כאשר ראה הגוי כי הפרה, שאינה מצווה להכיר את בוראה, שובתת בשבת, הלך והתגייר עד שנעשה לתלמיד חכם ושמו רבי יוחנן בן תורתא (תורא- שור), כפי שמובא בפסיקתא רבתי,פרק י"ד.

"אמרו רבותינו, מעשה היה בישראל אחד, שהיתה לו פרה אחת חורשת. נתמעטה ידו ומכרה לו לגוי אחד. כיוון שלקחה הגוי וחרשה עמו ששת ימים של חול, בשבת הוציאה שתחרוש עמו ורבצה לו תחת העול. היה הולך ומכה אותה והיא אינה זזה ממקומה. כיוון שראה כן הלך ואמר לאותו ישראל שמכרה לו: בוא טול פרתך, שמא צער יש בה, שהרי כמה אני מכה אותה והיא אינה זזה ממקומה. אותו ישראל הבין לומר בשביל של שבת, והיתה למודה לנוח בשבת. א"ל בוא ואני מעמידה. כיוון שבא ואמר לה באזנה: פרה, פרה, את יודעת כשהיית ברשותי היית חורשת ימי החול, בשבת היית נינוחה, עכשיו שגרמו עוונותי ואת ברשות גוי, בבקשה ממך עמדי וחרשי. ומיד עמדה וחרשה. א"ל אותו הגוי: איני מניחך עד שתאמר לי מה עשית לה באזנה? אני נתייגעתי בה והכיתי אותה ולא עמדה. התחיל אותו ישראל מפייסו ואומר לו: לא כישוף ולא כשפים עשיתי, אלא כך וכך הסחתי לה באזנה ועמדה וחרשה. מיד נתיירא הגוי. אמר: ומה אם פרה שאין לה שיחה ולא דעת, הכירה את בוראה, ואני שיצרני יוצרי בדמותו ונתן בי דעת, איני הולך ומכיר את בוראי? מיד בא ונתגייר, ולמד וזכה לתורה, והיו קוראים שמו יוחנן בן תורתא, ועד עכשיו רבותינו אומרים הלכה משמו."

פעמים נזכר בגמרא רבי יוחנן בן תורתא, ופעמים רבי יהודה בן תורתא.