יום שני י"ח בכסלו תש"פ 16/12/2019
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

יש לי מושג

אחד לא תם..

כנגד ארבעה בנים דברה התורה, רק לא ממש בטוח שאנחנו מדברים על אותם הבנים בדיוק... בתלמוד הירושלמי אחד מהם מוכתר בתואר 'טיפש'

נ. ליברמן, ט"ז בניסן תש"ע - 31/03/2010 05:57
בהגדת הפסח, הנוהגת כיום, מכונים ארבעת הבנים בתארים: חכם, רשע, תם ושאינו יודע לשאול, אך, בתלמוד הירושלמי מובא כינויו של הבן השלישי, ה'תם',  כ'טיפש'.

ההגדה עוסקת בארבעת הבנים שכנגדם דברה התורה, ומביאה את השאלות, אותן עשויים בני דורות העתיד של יוצאי מצרים לשאול, כפי שהן מופיעות במקרא. הגמרא בירושלמי מסכת פסחים, פ"י ה"ד דנה בשאלות, ונוקבת בכינויי ארבעת הבנים כ- חכם, רשע, טיפש ושאינו יודע לשאול.
ארבעת הבנים וארבע שאלותיהם נידונים בהרחבה בתלמוד לדורותיו, כשנושאי השאלות מקיף תחומים שונים בהלכה ובאגדה.
שאלת הבן החכם: "כי ישאלך... מה העדות והחקים והמשפטים..."מקורה בחומש דברים, פרק ו', פסוקים כ'- כ"ה, ועוסקת בנושא כלל המצוות ויסודותיהן.

שאלת הבן הרשע: "כי יאמרו אליכם... מה העבודה הזאת לכם?" מובאת בחומש שמות, פרק  י"ב  פסוקים כ"ה-כ"ז, ועוסקת בנושא קורבן הפסח, במשמעות הצלת בכורי ישראל במצרים.

שאלת הבן התם (ירושלמי: 'טיפש'): "כי ישאלך... מה זאת?" מתייחסת לקדושת הבכור
ומצוות תפילין, ומובאת בחומש שמות, פרק י"ג, פסוקים י"ד- ט"ז.

לבן הרביעי, שאינו יודע לשאול, אין מיוחסת שאלה, כמובן, והתשובה על אי שאילתו הינה בנושא מצוות הפסח וטעמן - יציאת מצרים. כמובא בחומש שמות פרק י"ג , פסוקים ה'-ח'.

התורה מנחה אופי תשובה אחר לכל סוג של שואל, והדברים מהווים בסיס לדיון מעמיק, אשר השלכותיו משפיעות על תחומי החינוך, ההלכה והאגדה.