יום רביעי כ"ה בטבת תש"פ 22/01/2020
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

יש לי מושג

שתיים (ב)מקרא

לא כל מילות התורה הן משפת לשון הקודש, ישנן מילים ארמיות!

נ. ליברמן י' בחשון תש"ע - 28/10/2009 06:04
לא כל מילות התורה מקורן בשפת לשון הקודש, ומופיעות בה שתי מילים אשר הינן בשפה הארמית. שתי מילים אלו הינן שם של 'אנדרטה', אשר נקראה על ידי לבן הארמי בשפתו, השפה הארמית.

שם הזיכרון המדובר הינו 'יגר שהדותא', ומופיע בחומש בראשית, פרק ל"א, פסוק מ"ז: "וַיִּקְרָא-לוֹ לָבָן יְגַר שָׂהֲדוּתָא וְיַעֲקֹב קָרָא לוֹ גַּלְעֵד".
המילים 'יגר שהדותא' הינן היחידות בתורה שהינן בארמית, והן  מכנות את גל האבנים אשר הקימו יעקב אבינו ולהבדיל, לבן הארמי, חמיו, בדרכו של יעקב עם משפחתו מבית לבן לארץ כנען, כשלבן דולק אחריו ומדביקו בהר הגלעד.

יעקב אבינו העניק למקום שם יהודי מלשון הקודש: גלעד.

בניגוד למקרא, בו מופיעות רק שתי מילים ארמיות, התלמוד הבבלי, ובמידה מרובה אף יותר התלמוד הירושלמי, מבוססים כמעט ברובם על השפה הארמית, שהיתה מדוברת כמעט בכל העולם, עקב שליטתה האבסולוטית של האימפריה הבבלית.