יום שני כ"א בתמוז תש"פ 13/07/2020
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

יש לי מושג

נקודים נקודים

שני מקרים נדירים בתנ"ך, בהם מנוקדת כל המילה באותה התנועה

נ. ליברמן ח' בחשון תש"ע - 26/10/2009 05:53

לאורך התנ"ך ניתן למצוא מילים אשר נקודות כולן באותו הניקוד. מקרה זה אינו שכיח, אך קיים, בדרך כלל במילים קצרות, בהן חוזרת תנועת הניקוד על עצמה לכל היותר שלוש פעמים במילה, הנעדרת כל ניקוד אחר.

מקרה שכזה, אך במילה ארוכה, יחסית, בה חוזר הניקוד על עצמו ארבע פעמים הינו בחומש ויקרא, פרק כ"ו, פסוק ט"ז: אַף אֲנִי אֶעֱשֶׂה זֹּאת לָכֶם וְהִפְקַדְתִּי עֲלֵיכֶם בֶּהָלָה אֶת הַשַּׁחֶפֶת וְאֶת הַקַּדַּחַת...", כאשר תנועת הפתח מנקדת אל כל ארבע ההברות שבמילה.

מקרה נוסף אך חריג מעט במילה ארוכה, יחסית, מצוי בנביא יחזקאל, פרק כ"ו, פסוק ב': "בֶּן אָדָם יַעַן אֲשֶׁר אָמְרָה צֹּר עַל יְרוּשָׁלִַם הֶאָח נִשְׁבְּרָה דַּלְתוֹת הָעַמִּים נָסֵבָּה אֵלָי  אִמָּלְאָה הָחֳרָבָה."

מקרה זה הינו חריג משום היותו מנוקד בניגוד לכללים, אשר לפיהם צריכה היתה המילה להינקד כך: הֶחָרָבָה, הקמץ הראשון אמור היה להשתנות לסגול, כדין קמץ שלפני ה', ח', ע' קמוצות ודגושות (שצריכות היו לקבל דגש) אשר הופך לסגול, והקמץ השני צריך היה לעמוד לבדו, ללא החטף שהתווסף לו ללא כל סיבה, שמוצדקת על פי הכללים.

  1. 5. חן חן על ההערות המחכימות, אולם
    נ. ליברמן 29/10/2009 18:47
    1. לא ציינו כי מדובר במקרים יחידים, כתבנו כי המקרים נדירים, אך קיימים, ואך שניים מהם הבאנו כאן. תודה על תרומתכם למדור ולמושג הנוכחי.

    2. לגבי הניקוד: שתי חריגות מכללי הניקוד יש במילה: שינוי ניקודה של ה' הידיעה אינו נעשה 'סתם כך' לא ניתן לנקד את ה' הידיעה 'פעם כך ופעם אחרת'.
    אז ברשותכם, הכללים בקצרה:
    - לפני כל אות רגילה, לא משנה מה ניקודה: ה' הידיעה נקודה בפתח.

    - לפני האותיות: א' ור', נקודה ה' הידיעה בקמץ, משום תשלום דגש שלא יכול להינתן לאותיות הגרוניות הכבדות.

    - לפני האותיות הגרוניות: ה', ח' וע', כשהן נקודות בקמץ: ה' הידיעה חייבת להינקד בסגול ולא בקמץ או בפתח.

    כך יוצא שבמקרה הנוכחי נקודה המילה עם שתי חריגות מכללי הניקוד.
  2. 4. נכון, אולם...
    אני בעצמי 29/10/2009 15:10
    בס"ד
    נכון שהמילה "החרבה" מנוקדת בניגוד לכללים, אולם הכלל שהביא הכותב אינו מדוייק, לדעתי. הה"א של "החרבה" אמורה היתה להינקד בסגול מכיון שהה"א הידיעה בד"כ מנוקד בפת"ח, לעיתים בקמ"ץ ולעתים בסגול. כך, שגם לא יהי' נכון לומר שזה בניגוד לכל כלל. ואכהמ"ל בזה.
  3. 3. תיקון
    אבנר 26/10/2009 17:55
    קיימת מילה נוספת בספר ויקרא פרק י"ג פסוק מ"ב "בגבחת" שכולה מנוקדת בפתח

    הפסוק : וכי יהיה בקרחת או בגבחת נגע לבן אדמדם..
  4. 2. נקודים נקודים
    י.ב 26/10/2009 08:35
    עוד הערה קטנה,
    המילה הקדחת נמצאת בחומש ויקרא כמובן ולא בשמות כפי שצויין בטעות.
  5. 1. נקודים נקודים
    י.ב 26/10/2009 08:33
    הכותב הנכבד פיספס משום מה את המילה ואת "הרחמה" בפרשת ראה פרק י"ד פסוק י"ז המנוקדת בארבעה קמצים רצופים.