יש לי מושג
מביא גזילה לעולם
'האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם', מה מביא מי שאינו אומר דבר בשם אומרו?
מאמר חז"ל בדבר אמירת דבר בשם אומרו ידוע ורווח, בעוד ה'סייפא' של מאמר זה, אשר הינו מצוות לא תעשה, ידוע הרבה פחות.
'האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם', הינו מאמר חז"ל, אותו אמר רבי אלעזר בשם רבי חנינא על מאמר אסתר המלכה למלך בשם מרדכי,
ומביע את עמדת ההלכה לגבי ציטוט דברי מישהו, החייב בהזכרת מקורו.
דברים אלו מובאים במסכת מגילה, דף ט"ו, עמוד א' על דבריה של אסתר המלכה במגילת אסתר, פרק ב', פסוקים כ"א- כ"ג:
"בַּיָּמִים הָהֵם וּמָרְדֳּכַי יוֹשֵׁב בְּשַׁעַר הַמֶּלֶךְ קָצַף בִּגְתָן וָתֶרֶשׁ שְׁנֵי סָרִיסֵי הַמֶּלֶךְ מִשֹּׁמְרֵי הַסַּף וַיְבַקְשׁוּ לִשְׁלֹחַ יָד בַּמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרֹשׁ וַיִּוָּדַע הַדָּבָר לְמָרְדֳּכַי וַיַּגֵּד לְאֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה וַתֹּאמֶר אֶסְתֵּר לַמֶּלֶךְ בְּשֵׁם מָרְדֳּכָי וַיְבֻקַּשׁ הַדָּבָר וַיִּמָּצֵא וַיִּתָּלוּ שְׁנֵיהֶם עַל עֵץ וַיִּכָּתֵב בְּסֵפֶר דִּבְרֵי הַיָּמִים לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ..." כאשר בהמשך סיפור המגילה, הנקודה שממנה מתחילה הישועה לעם ישראל הינה הרגע שבו מוצאים בספר הזכרונות את דברי מרדכי על נסיון ההתנקשות בחיי אחשוורוש שלא זכה לשכר כל שהוא, כפי שמובא במגילה, פרק ו', פסוק ב': "וַיִּמָּצֵא כָתוּב, אֲשֶׁר הִגִּיד מָרְדֳּכַי עַל בִּגְתָנָא וָתֶרֶשׁ שְׁנֵי סָרִיסֵי הַמֶּלֶךְ מִשֹּׁמְרֵי, הַסַּף, אֲשֶׁר בִּקְשׁוּ לִשְׁלֹחַ יָד, בַּמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ".
מלבד מאמר חז"ל זה, ידועה במידה פחותה בהרבה, מצוות לא תעשה מדרבנן, האוסרת על אמירת דברו של אחר, בלא לציין את מקורו, משום גזל!
מצוות לא תעשה זו מנויה עם מצוות לא תעשה מדרבנן התלויות בדיבור פה, כשהמקור לה, כפי שמביאו 'ספר החרדים', הינו בספר משלי, פרק כ"ב, פסוק כ"ב: "אַל תִּגְזָל דָּל כִּי דַל הוּא".