יום רביעי כ"ה בטבת תש"פ 22/01/2020
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

יש לי מושג

ספר העם

הספר הראשון בעולם שהודפס בלשון הקודש, הודפס לפני כשש מאות שנה, ורק עותק אחד ממהדורת הדפסה זו, שרד עד ימינו.

נ. ליברמן ז' באלול תשס"ט - 27/08/2009 06:08
הספר הראשון שהודפס בלשון הקודש היה פירושו של רש"י לתורה, אשר הודפס ב-שלוש מאות עותקים, כשהעותק היחיד שנותר מהם עד ימינו נצור בספרית 'פארמה' שבאיטליה.

בתאריך י' באדר שנת ה'רל"ה (1475) הדפיס ר' אברהם בן רבי יצחק בן גרטון מספרד את הספר בעיר 'רג'ו די קלבריה' שבאיטליה כאשר עלות ההדפסה היתה עצומה. את מאות הספרים המודפסים נטל ר' אברהם עימו למולדתו ספרד, אך עם גירוש יהודי ספרד עשרים שנה לאחר מכן ב-1492 (ה'רנ"ב) אבדו הספרים, ורק עותק הסטורי אחד נותר לפליטה, ונמצא כאמור בספרית 'פארמה' שבצפון איטליה, יחד עם כתבים יהודיים ועבריים נוספים.

המהדורה המודפסת הראשונה של ספר זה הודפסה ב'כתב רש"י', כתב אשר לא היה בשימושו של רש"י, כי אם נבחר על ידי ר' אברהם, על מנת לייחד את הפירוש מדברי המקרא.