יום שני כ"ג בטבת תש"פ 20/01/2020
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

יש לי מושג

ענף עץ הדר

באיזה עץ טעם הגזע כטעמו של האתרוג, בדיוק לפי הציווי הבראשיתי?

נ. ליברמן י"ח בתשרי תש"ע - 06/10/2009 06:16

העץ היחיד, אשר טעמו כטעם פריו, הינו עץ האתרוג, אותו הצמיחה האדמה לפי ציווי ה' במדויק.

על העץ, המכונה בתורה 'עץ הדר', גדל פרי האתרוג, המשמש למצוות נטילת ארבעת המינים שבחג הסוכות, וטעמם זהה.

עץ זה הינו היחיד, אשר בהצמחתו קיימה האדמה את ציווי ה' בעת בריאת העולם, להצמיח 'עץ פרי עושה פרי'. (חומש בראשית,פרק א', פסוק י"א) רש"י (רבי שלמה יצחקי,  ד'ת"ת -  ד'תתס"ה) מפרש, כי משמעות הציווי "עץ פרי" הינה "שיהא טעם העץ כטעם הפרי", ולא רק "עושה פרי" - שהטעם יוכר רק בפרי, כתכונתם של כל העצים האחרים מלבד עץ האתרוג, אשר בגזעם ובשורשיהם אין כלל מטעם הפרי הגדל עליהם, כפי שמתאר הכתוב: "וַתּוֹצֵא הָאָרֶץ דֶּשֶׁא עֵשֶׂב מַזְרִיעַ זֶרַע, לְמִינֵהוּ, וְעֵץ עֹשֶׂה-פְּרִי אֲשֶׁר זַרְעוֹ-בוֹ, לְמִינֵהוּ" (חומש בראשית, פרק א', פסוק י"ב)


תכונה זו של העץ סייעה בידי חז"ל לזהות, כי כוונת הכינוי 'עץ הדר' שבכתוב, הינה לעץ האתרוג, אשר מפריו יש לקחת למצוות ארבעת המינים. בחומש ויקרא, פרק כ"ג, פסוק מ', מפרטת התורה את ארבעת המינים, אותם יש לאגוד וליטול: "ולקחתם לכם ביום הראשון: פרי עץ הדר, כפות תמרים וענף עץ עבות וערבי נחל, ושמחתם לפני ה' אלקיכם שבעת ימים." "תנו רבנן- 'פרי עץ הדר', עץ שטעם עצו ופריו שווה, הווי אומר זה אתרוג". (תלמוד בבלי, מסכת סוכה דף ל"ה)


בעץ האתרוג אכן נטעמת מתיקות, הדומה למתיקות המצויה בבשר הלבן של הפרי, ואף בשורשיו, שאגרונומים טוענים, כי בשל כך הינם רגישים ביותר.