יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25/04/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

כלכלה

"הזכיה בתחרות - בגלל השמירה על השמיטה"

יקב "הררי קדם" מיצהר זכה ב-3 מדליות בתחרות היין היוקרתית "אשכול הזהב". בעל היקב, אריאל בן שטרית: "הסיבה לזכייה כי שמרנו שמיטה כהלכתה והפקרנו את הכרם". גבורה יהודית נגד כל הסיכויים

אהרן שיין, ח' באייר תש"ע - 22/04/2010 19:53
קצת נחת. היישוב יצהר עולה בדרך כלל לאיזכור התקשורתי בהקשרים שאינם מחימיאים, אולם לשפ שינוי הפעם מדובר בהישג נאה לכל הדעות. יקב "הררי קדם" מיצהר זכה ב-3 מדליות בתחרות היוקרתית "אשכול הזהב". בעל היקב: "הסיבה לזכיה, כי שמרנו על השמיטה כהלכתה"

"אשכול הזהב" היא תחרות היינות היוקרתית ביותר בארץ והיא התקיימה במלון "דיוויד אינטרקונטיננטל" בת"א. לתחרות נשלחים היינות הטובים ביותר בישראל בכל קטגוריה במטרה לזכות במדליה, כשהשנה התחרו בה 251 יינות מהטובים והמשובחים בארץ.

בקטגוריות המשמעותיות והפופולאריות ביותר, קטגוריות יקבי הבוטיק - בהן התחרו כמחצית מהיקבים המתחרים- בלטו יינות מיקבים באזור השומרון ובנימין שזכו בכ-50% מהמדליות.

הכוכב של הערב היה, ללא ספק, יקב "הררי קדם" מיצהר, אשר זכה בשלוש מדליות בקטגוריות השונות: שתי מדליות זהב ומדליית כסף. את המדליות קיבלו היינות של "הררי קדם" בקטגוריית המרלו, הקברנה סוביניון והבלנד קברנה-מרלו.
הכרם [צלם]

כמו"כ, זכו במדליות יקבים נוספים מבנימין: יקב פסגות זכה בשלוש מדליות ויקב גבעות אשר שוכן בגבעת הראל זכה אף הוא במדליה אחת.

יקב "הררי קדם" ביצהר הוא אחד היקבים הייחודיים בארץ בכך שגם הכרם וגם היקב הינם אורגניים. כמו"כ, כל העבודות בכרם וביקב נעשות בעבודה עברית.

"זכינו, כי שמרנו על השמיטה כפשוטה"

בעל היקב, אריאל בן שטרית,  אמר ב"נאום הזכיה המסורתי" בפני מאות המשתתפים באירוע, כי הזכייה במדליות היא בזכות העובדה שהענבים ששימשו לייצור היין גדלים בנחלת יוסף הצדיק בשומרון וכן בשל העובדה ששמר בכרם שמיטה כפשוטה.

בן שטרית הדהים את קהל המשתתפים בסיפור על היינות הזוכים, שנעשו מענבי בציר שנת תשס"ז, 2007, השנה השישית שלפני השמיטה: לקראת שנת השמיטה התלבט אריאל רבות מה לעשות עם עבודות הכרם. אריאל החליט כי לא יחפש פתרונות הלכתיים אלא "יפקיר את הכרם" כפשוטו של מקרא, זאת למרות אזהרותיו של המדריך החקלאי, כי ללא זמירה קיים חשש שהגפנים יקרסו לחלוטין.
התוצאה הפתיעה לא רק את המדריך אלא גם את אריאל עצמו: כמות הפרי שהכרם הניבה בשנה הזו, השנה השישית שלפני השמיטה, הייתה פי שלושה מהמקובל - "ממש התגשמות דברי התורה שהאדמה תיתן את השישית, השביעית והשמינית" – כדברי בן שטרית.

עובדה מדהימה נוספת הייתה, כי למרות שמקובל שההצלחה של הענבים נמדדת בדרך כלל או באיכות הענבים או בכמותם, בבציר המדובר הייתה גם כמות של פי שלושה וגם האיכות הייתה ייחודית ביותר, כפי שמעידות שלושת המדליות.

בשנים האחרונות החלה התעוררות גדולה בגידול ענבי יין בהרי השומרון ובבנימין ובהקמת יקבי בוטיק בשומרון ובבנימין. הגובה, האקלים, טיב האדמה והמשקעים יוצרים יין בטיב שמתחיל לבסס את עצמו כיין הטוב בישראל, אף יותר מיינות רמת הגולן.

בשומרון בלבד פועלים שישה יקבי בוטיק: יקב טורא ברחלים, יקב הר ברכה בישוב הר ברכה, יקב הררי קדם ביצהר – כאמור אחד היקבים האורגניים היחידים בארץ, יקב "ארנון" בגבעות איתמר, יקב בוטיק" גת שומרון" בקרני שומרון ויקב בוטיק נוסף המתרכז ביין ליצוא בישוב שערי תקוה.