שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20/04/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

ספר

ארגון ``שבי ישראל``

דובב שפתי ישנים

מחבר: הרב בועז פש
מו"ל: אאוסטריה

"אם מזדמן לך להגיע לקז'ימירז' הקראקובאית, לך-לך לבית העלמין הישן שברחוב שרוקה. שוטט לך בין אבני המצבות העתיקות. שם, בינות לציוני הב"ח וה'מגלה עמוקות', ה'תוספות יום-טוב' וה'מעשי השם', הרמ"א וה'מגיני שלמה', ר' העשיל וה'שארית יוסף', עמוד והטה אוזן. האזן ברוב קשב אל הרחש האינסופי של עשרות שפתיים ממללות ללא הרף.
בתלמוד, מלמד אותנו רבי שמעון בן יוחאי כך: "כל תלמיד חכם שאומרים דבר שמועה מפיו בעולם הזה שפתותיו דובבות בקבר" (תלמוד בבלי מסכת יבמות דף צז/א)
דברי התורה שלהם נאמרו אז, והם ממשיכים להילמד כיום בכל מקום בו תלמיד פותח ספר משנה, גמרא, שולחן ערוך או כמעט כל ספר קודש אחר. זהו מקור המילמול האינסופי".

(מתוך המבוא לספר 'דובב שפתי ישנים')

 

 הספר "דובב שפתי ישנים", מבוסס על דברי התורה של רבני העיר קראקוב לדורותיהם על 54 פרשיות השבוע. ייחודיותו, בכך שנכתב בפולנית ולא בעברית, נובעת ממטרתו- לעורר תהליך של מהפך ושל שיבה למקורות ברחבי פולין היהודית המנומנמת. הספר, שנכתב ע"י הרב בועז פש, שליח ארגון "שבי ישראל" בקראקוב המכהן גם כרב העיר, יוצא כעת לאור, לראשונה בשפה הפולנית, וכתוב בלשון עממית וקלה להבנה כשהוא מיועד לקהל הרחב.

מדוע?

 

במשך דורות התקיימה בקראקוב קהילה יהודית תוססת ומפוארת, שממנה יצאו גדולי חכמי אירופה, עד לפרוץ השואה. בשנים האחרונות פולנים רבים – בעיקר צעירים – מבקשים לגלות את שורשיהם היהודים ואת המורשת שנגזלה מעימם באכזריות.
 
כולם שמעו על רבני קראקוב וגדוליה, אך מי יוכל להביא ציטוט מהם? מי מסוגל מהדור החי וגדל בפולין כיום לפתוח את ספריהם? – הספר הזה עונה, במקצת, על דרישה זו. הוא מאגד בתוכו את מחשבותיהם ורעיונותיהם של רבני העיר מהמאה ה-15, כשהוותיק שביניהם הוא רבי יום טוב מילהויזן.

 

הספר 'דובב שפתי ישנים' נכתב מתוך מטרה לעורר את הגחלת היהודית העוממת בפולין, מעיין מפכה של תורה בימים עברו; כיום רשומים בפולין כ-4,000 יהודים, אולם ההערכות הן שעשרות אלפים מסתירים עד היום את זהותם האמיתית, או שפשוט אינם מודעים לה. הספר הופק מתוך תקווה, כי יסייע להשיב במשהו את המורשת היהודית המפוארת שהייתה בעבר בקראקוב, ויאפשר לדור הנוכחי של פולנים יהודים ללמוד ולהבין יותר על המורשת וההיסטוריה היהודית, שכן מאז נפל 'מסך הברזל', החיים הקהילתיים של יהודי פולין הולכים ומתחזקים, ובשנים האחרונות יהודים רבים, אשר הבורות והאנטישמיות הקיצונית שבה נתקלו לאחר השואה גרמה לרבים מהם לאבד כל קשר ליהדות ואף להתנצר, חוזרים אט-אט ליהדותם. חלקם הסתירו את יהדותם מהשלטון הקומוניסטי וכעת מרגישים חופשיים לשוב לקבל בחזרה את זהות משפחתם האבודה.

 

 מחירו של הספר, כפי שנזכר, שלושים זלוטי, ומיועד בעיקר לאנשים שמעוניינים להתוודע לעושר התרבותי היהודי העצום שהיה קיים בפולין לפני המלחמה וכן, מאפשר הצצה זעירה אל עולמם הרוחני של גדולי העבר.  
 


(נ. ליברמן)
  1. 1. מי שאחראי למהפך הרוחני בפולין הוא:
    דודי 13/08/2009 17:17
    הרב מנחם יוסקוביץ שכיהן כרבה הראשי של פולין לאחר נפילת מסך הברזל בפולין. הרב יוסקוביץ הפיח רוח חיים ביהודי פולין, ןהיווה הכתובת לכל פניה בנושא יהודי. סידורי קידושין, ולהבדיל, הבאת עצמות קדושי השואה לקבורה, הם רק חלק מפעילותו הענפה.