יום חמישי י"ח באדר ב תשפ"ד 28/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

טוגבק

  • לכו תחזירו אותם למסגרת עכשיו

    החופש של הילדים כבר הגיע לכם 'עד לכאן'? הם כבר חוזרים למסגרת מסודרת, רק צריך שהיא תהיה גם בריאה מספיק עבורם. איזה ילקוט לבחור, איך להאכיל אותם, מה למרוח בסנדביץ' ומתי לכבות אורות - המומחים משיבים

    להמשך...

צרכנות

מאמר

הרה"ק רבי משה חיים אפרים מסדילקוב זצ"ל

בנן של קדושים וקדוש בזכות עצמו היה הרה"ק משה חיים אפרים מסדילקוב זצ"ל, רבי אפרים היה נכדו של הבעל שם טוב הקדוש וממעבירי השמועה מתורתו של הבעל שם טוב ממנה ציטט בספרו המפורסם 'דגל מחנה אפרים'

מוטי מרינגר, י"ז באייר תש"ע - 01/05/2010 06:10
מאורן של ישראל  הבעל שם טוב הקדוש הותיר אחריו אחרי הסתלקותו שני ילדים מפורסמים וידועי שם, האחד היה בנו רבי צבי זצ"ל והשנייה הייתה בתו הצדקת מרת אדל ע"ה. מרת אדל נישאה לאחד מצדיקי הדור הרה"ק רבי יחיאל אשכנזי זצ"ל. שני בנים קדושים העמידה מרת אדל והם הרה"ק משה חיים אפרים מסדילקוב זצ"ל והרה"ק רבי ברוך ממז'יבוז' זצ"ל. ראוי לציין כי אחותם של האחים הקדושים מרת פייגא ע"ה היא אמו של הרה"ק רבי נחמן מברסלב זצ"ל.

ציון הבעל שם טוב  []

האחים הקדושים  רבי אפרים ורבי ברוך היו קשורים זה לזה בקשרים עזים של חיבה ורעות כל ימי חייהם, העידו צדיקי אותו דור על שני האחים כי שני נשמות קדושות וטהורות ירדו לעולם בשני אחים אלו, האחת מצד החסד בדמותו של רבי אפרים והשנייה מצד הגבורה בדמותו של רבי ברוך. 

בעת שהיו האחים  הקדושים צעירים בגילם התרחש עימם נס גדול, היה זה במוצאי שבת קודש בו לפתע באופן פתאומי הגיע רבי מאיר'ל מפרימישלאן לבקר בבית האחים. באותו מוצאי שבת הייתה אמם של האחים - מרת אדל - חולה וכמעט שלא יצאה ממיטתה, ברם האורח רבי מאיר'ל חפץ לסעוד בביתם את סעודת מלווה מלכה ומרת אדל הצדקת מיהרה לקיים את רצון הצדיק, מה עוד שרבי מאיר'ל ברך אותה שתבריא ותקום ממיטת חוליה. אך קמה מרת אדל ממיטתה על מנת להכין את הסעודה לרבי מאיר'ל והנה נשמע קול בכי מכיוון מיטתם של האחים הקדושים, מרת אדל מיהרה אל מיטת בניה והרימה אותם על ידיה, רגע אחד לאחר שהסתלקו הילדים מהמיטה נפל עליה הקיר הסמוך והמיטה נקברה תחת גל של אבנים. לאחר שנודע המעשה אמר הבעל שם טוב לרבי מאיר'ל אשריך שזכית להציל שני נשמות קדושות אלו אשר יאירו את העולם מקדושתם. הרה"ק רבי לייב שרה'ס זצ"ל התבטא על האחים הקדושים ואמר כי הם הם 'שומרי הברית' אליהם מתכוון הזוהר בהזכירו אותם.

הדעות חלוקות בין כותבי ההיסטוריה לגבי שנת לידתו המדויקת של רבי אפרים, כתוצאה ממחלוקת זו חלוקות גם הדעות בן כמה שנים היה רבי אפרים עת הסתלק לגנזי מרומים סבו הגדול הבעל שם טוב, מקצת החוקרים נוקטים בדעה שרבי אפרים נולד בשנת ה'תק"ב, לדעה זו בעת שנפטר הבעל שם טוב בשנת ה'תק"כ היה רבי אפרים כבר עלם צעיר בן ח"י שנים, דעות אחרות סבורות כי רבי אפרים נולד בשנת ה'תק"ח ואם כן בעת פטירת סבו היה בן י"ב שנה בלבד. ברם, ברור הדבר ומוסכם על כל הדעות כי רבי אפרים התגדל על ברכי סבו הגדול שראה בו עילוי ובעל כישרון שעדיו לגדולות, יעיד על כך מכתבו המפורסם של הבעל שם טוב אל גיסו הרה"ק רבי גרשון מקיטוב זצ"ל ובו הבעל שם טוב מעיד על נכדו רבי אפרים כי הוא 'עילוי גדול בתכלית הלימוד'.

לאחר הסתלקותו של הבעל שם טוב התקרב רבי אפרים  אל תלמידו וממשיך דרכו המגיד הגדול  רבי דב בער ממעזריטש זצ"ל, לבד  ממנו קיבל רבי אפרים תורה גם אצל  הרה"ק רבי יעקב יוסף מפולנאה בעל 'התולדות יעקב יוסף' שאף הוא נמנה על גדולי תלמידיו של הבעל שם טוב.

חסידים מספרים כי לאחר פטירתו של הבעל שם טוב היה מנהגו לבוא בחזיון הליל אל רבי אפרים וללמוד עימו את פרשת השבוע כפי שהיא נלמדת בישיבה של מעלה בגן העדן העליון. בהקשר לעובדה זו מפורסם המעשה על גנב יהודי שהיה מתפרנס מגניבת רכוש מהגויים במז'יבוז', יהודי זה היה מגיע לאחר כל גניבה אל הבעל שם טוב שהיה מתפלל בעבורו כי תשכח גנבתו וכך המשטרה לא תתפוס אותו. פעם אחת לאחר גניבה גדולה במיוחד הגיע היהודי במהירות לבית מדרשו של הבעל שם טוב אך היה זה בדיוק בחג השבועות של שנת ה'תק"כ בו הסתלקה נשמתו הטהורה של הבעל שם טוב לגנזי מרומים, הגנב לא ידע את נפשו וחיפש צדיק אחר שיברך אותו שישכח מעשה גניבתו, אך תלמידי הבעל שם טוב גרשו את הגנב מעל פניהם וגינו אותו על מעשה גניבתו. הגנב המיואש פנה לבית הקברות שם השתטח על קברו הטרי של הבעל שם טוב והחל לבכות ולהתפלל לישועה, מתוך בכייתו נרדם היהודי ובחלומו הוא רואה את הבעל שם טוב הקדוש, הבעל שם טוב הורה ליהודי למהר אל נכדו רבי אפרים על מנת שיתפלל בעדו, ולסימן שהוא שלחו אמר הבעל שם טוב לגנב מקצת מדברי התורה הנאמרים בישיבה של מעלה אותם הוא למד עם רבי אפרים בחזיון ליל. היהודי מיהר לשמוע לציוויו של הבעל שם טוב והגיע אל רבי אפרים שם העיד על שליחותו בעזרת דברי התורה, רבי אפרים אכן התפלל בעד היהודי שתשכח הגניבה אותה ביצע ואכן כך אירע, לאחר אירוע זה שב היהודי בתשובה שלימה כיאה למי שזכה לשמוע דברי תורה מישיבה של מעלה.

משגדל רבי  אפרים פנה הוא להתיישב בקהילת סדילקוב בה כיהן כרב ומגיד מישרים. רבי אפרים לא הרבה לכנס חסידים וכרבו 'התולדות יעקב יוסף' הראה הוא את כוחו הגדול בכתיבה. מפורסם ביותר הוא ספרו 'דגל מחנה אפרים' אשר על שמו הוא מכונה 'הדגל', ספר זה הוא אחד מספרי היסוד בחסידות וכמות נכבדה מהמובא בו הם דברי תורה אותם שמע רבי אפרים מפי סבו הגדול עת גדל על ברכיו בשנות נערותו. 'הדגל לא ראה אור בחייו של רבי אפרים ורק בשנת ה'תק"ע - עשר שנים לאחר הסתלקותו הודפס 'הדגל' על ידו בנו של רבי אפרים רבי יעקב יחיאל מקוריץ זצ"ל.

חיבור הדגל השתרש בתורת החסידות וגדולי ישראל  רבים העידו על איכותו וכוחו של חיבור זה. החוזה מלובלין כתב על ספר זה 'הוא מתוק לחיך וערב מאוד, אשר כמעט לא נראה כמוהו, ודאי זכות הרב הגאון איש אלוקים אשר יצאו מפיו דברים הנחמדים הללו יעזור למעיינים בהם שעל-ידי זה ימליץ עבורנו'. ואילו סנגורן של ישראל הרה"ק רבי לוי יצחק מברדיטשוב התבטא על ספר זה 'מובטחני שעל ידי החיבור הלזה יתלהב לבב אחינו בני ישראל לעבודת הבורא'.

כי"ב שנה  לפני פטירתו – בשנת ה'תקמ"ח שב רבי אפרים להתגורר בעיירת הולדתו במזיבוז', שם ישב על כסא האדמו"רות אחיו הצעיר רבי ברוך. לצד חצרו הגדולה של רבי ברוך הנהיג רבי אפרים חצר משלו, אך העובדה ששני אחים קדושים אלו הנהיגו חצרות נפרדות באותה העיר לא העיבה על קשרי השלום והרעות שהיו ביניהם והם המשיכו להתקיים גם כאשר דרו האחים בשכנות.

רבי משה  חיים אפרים מסדילקוב זצ"ל הסתלק לישיבה של מעלה ביום י"ז באייר שנת ה'תק"ס, בניו של רבי אפרים לא ישבו על כסאו ואת מקומו בסדילקוב החל ממלא אחריו כבר בחייו חתנו הרה"ק רבי דוד הלוי הורוביץ זצ"ל.

בניו של רבי אפרים היו הרה"ק רבי יעקב יחיאל מקוריץ זצ"ל שכאמור היה זה שהוציא לאור את החיבור של אביו 'דגל מחנה אפרים', הרה"ק רבי יצחק מקאליס זצ"ל והרה"ק רבי יוסף ממז'יבוז' זצ"ל, בתו הקרויה על שם אמו - מרת אדל נישאה לרבי דוד הלוי הורוביץ ממלא מקומו של רבי אפרים בסדילקוב.