יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

טוגבק

  • לכו תחזירו אותם למסגרת עכשיו

    החופש של הילדים כבר הגיע לכם 'עד לכאן'? הם כבר חוזרים למסגרת מסודרת, רק צריך שהיא תהיה גם בריאה מספיק עבורם. איזה ילקוט לבחור, איך להאכיל אותם, מה למרוח בסנדביץ' ומתי לכבות אורות - המומחים משיבים

    להמשך...

צרכנות

מאמר

הגאון רבי חיים יצחק חייקין זצ"ל

מגדולי רבני צרפת ומקימי עולה של תורה בארץ זו היה הגאון רבי חיים יצחק חייקין זצ"ל. יובל שנים עמד רבי חיים יצחק בראשות ישיבת חכמי צרפת שבעקס-לה-בן בה העמיד אלפי תלמידים.

מוטי מרינגר כ"ד בניסן תש"ע - 08/04/2010 06:01
הגאון רבי  חיים יצחק חייקין זצ"ל נולד בשנת ה'תרס"ו בעיירה קוסובה שבליטא. העיירה קוסובה זכתה להעמיד בראשה רבנים ידועי שם, משנות השמונים של המאה הי"ט למניין הנוצרים כיהנו ברבנות הקהילה שני רבנים גדולי עולם, האחד היה רבי מנחם מנדל שרשבסקי זצ"ל והשני היה רבי שמריהו יוסף קרליץ זצ"ל - אביו של מרן רבי אברהם ישעיהו קרליץ זצ"ל – החזון איש. בנו השני של רבי שמריהו יוסף היה רבי יצחק קרליץ זצ"ל – אחיו של החזון איש, לאחר הסתלקותו של רבי שמריהו יוסף כיהן בנו זה על כס הרבנות בקוסובה. 

בהיות רבי  חיים יצחק נער עול ימים שלח אותו אביו - רבי צבי - ללמוד תורה אצל רבי יצחק קרליץ. היו אלו שנות מלחמת העולם הראשונה, תהו ובהו שררו באירופה כולה ועולם התורה עקב בדאגה רבה אחר התהפוכות העוברות על היבשת. היה זה רבי איצל'ה קרליץ שלא שת ליבו לכל זאת ובהכירו בערכה של תורה קיבץ סביבו רבים מבני הנוער ומילדי העיירות שבסביבות קוסובה והושיב אותם בבתי מדרשות על מנת שלא יפסקו מלימוד התורה הקדושה. שנים רבות לאחר מכן משבגר רבי חיים יצחק ועמד בראשות ישיבת חכמי צרפת בעקס-לה-בן הוסיף הוא להכיר טובה לרבי איצל'ה שטרח הרבה על מנת שלא יתבטל מלימודו.

בשנת ה'תרפ"ז בהיותו כבן כ"א שנים גלה רבי חיים יצחק למקום תורה אל באר מים חיים היא העיירה ראדין, מקום מושבה של הישיבה הקדושה בראשה כיהנו בגאון מאורן של ישראל רבי ישראל מאיר הכהן מראדין זצ"ל – החפץ חיים יחד עם הגאון רבי נפתלי טרופ זצ"ל בעל חידושי הגרנ"ט. בראדין קיים רבי חיים יצחק את צו חכמינו ז"ל בפרקי אבות 'עשה לך רב' וקבל על עצמו את החפץ חיים לרבו המובהק. עד סוף ימיו הוסיף רבי חיים יצחק לצטט אמרות בשמו של החפץ חיים אותם למד ממנו בימי שהותו בצל כנפיו בישיבת ראדין ובכל הליכותיו ניכר בו כי תלמיד החפץ חיים הוא. בראדין גם הכיר רבי חיים יצחק את הגדול בתלמידיו של החפץ חיים הוא הגאון רבי אלחנן וסרמן הי"ד. בשליחותו של רבי אלחנן נסע רבי חיים יצחק יחד עם בנו - רבי אלעזר שמחה ווסרמן זצ"ל להקים ישיבה קדושה בעיר ניודורף שבאלזס.

רבי חיים יצחק קיבל עליו גם את מרותו של רבי אלחנן ווסרמן וכינה אותו בתואר 'מורי ורבי'. מרבי אלחנן למד רבי חיים יצחק מהו ערכו של רגע וכמה צריך להיזהר בביטול תורה, בעניין זה סיפר רבי חיים יצחק כי בעת שכיהן רבי אלחנן וסרמן כראש ישיבת 'אוהל תורה' - ברנוביץ' נקרעו מנעליו, ותלמידיו אספו עבורו ממון וקנו לו נעליים חדשות, וזאת כיוון שרבי אלחנן סרב ליהנות מקופת הישיבה, רבי אלחנן קיבל את הנעליים החדשות אך ציין שהם גורמות לו צער כיוון - שבשונה מנעליו הקודמות - לנעליים אלו יש שרוכים שעליו לקושרם והדבר גוזל ממנו עוד רגע בו היה יכול ללמוד תורה.

כשפרצה מלחמת  העולם השנייה נפל רבי חיים יצחק בשבי הגרמנים במעמד של שבוי צרפתי. במחנה השבויים הוסיף רבי חיים יצחק לעבוד את ה' בשמחה תוך התעלמות מוחלטת מעבודות הכפייה המשברות את הגוף ואת הנפש וההתעללויות הרבות שהיו מנת חלקו. ספר משניות וזוג תפילין, אלו היו כל רכושו של רבי חיים יצחק בעת שביו, אך אלו גם היו נחמתו ובהם היה דבק במסירות נפש עת היה יושב בפינה נסתרת עטור בתפילין וספר המשניות בידיו והוא לומד ממנו בהתמדה.

לאחר סיום המלחמה בשנת ה'תש"ה, שב רבי חיים יצחק לצרפת שם הוא נקרא לעמוד בראשות ישיבת 'חכמי צרפת' בעיר עקס-לה-בן. במשך כיובל שנים עמד רבי חיים יצחק בראשות הישיבה והרביץ תורה לאלפים, מאור פניו ודבקותו באמת משכו אליו רבבות תלמידים שאף הקימו קהילה יהודית מפוארת בסמוך לישיבה.

חביבותו המיוחדת  של רבי חיים יצחק לכל יהודי סייעה לו אף לפעול גדולות ונצורות בקרב יהדות המזרח. חלקים נרחבים מצפון אפריקה היו באותה העת קולוניות צרפתיות ויהודים רבים עברו מארצות אלו לצרפת. רבים מיהודים אלו הסירו מעליהם רח"ל עול תורה ומצוות, אך רבי חיים יצחק במאור פניו וחביבותו המיוחדת משך רבים מבני הנוער אל הישיבה. שעות ארוכות היה רבי חיים יצחק משקיע בכל יהודי כזה על מנת לקרבו לתורה עד שניאות להישאר בישיבה, בה דבק בה' ובתורתו ועלה מעלה מעלה במעלות התורה והיראה. רבים מבני נוער אלו שהגיעו אל רבי חיים יצחק בורים וחסרי רקע מינימאלי ביהדות, הפכו ברבות הימים לתלמידי חכמים ומורי הוראה בישראל.

כחצי שנה  לפני פטירתו נפל רבי חיים יצחק למשכב  ורבים מתלמידיו יחד עם שאר שלומי  אמוני ישראל התפללו לרפואתו, ואכן קם רבי חיים יצחק ממיטת חוליו ושב  להנהיג את צאן עדתו במלוא כוחותיו, אך כעבור מספר חודשים חש רבי חיים יצחק ברע והובהל לבית החולים בעיר פריז שם השיב את נשמתו הטהורה לבוראה ביום כ"ד בניסן שנת ה'תשנ"ג.

אלפי תלמידיו יחד עם עוד רבים מיהודי צרפת יצאו ללוות את רבי חיים יצחק חייקין זצ"ל, לחלוק לו כבוד אחרון ולהשיב לו בכך ולו מעט מאותה הכרת הטוב הגדולה שחבו לו כל השנים, יהי זכרו ברוך.