יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

טוגבק

  • לכו תחזירו אותם למסגרת עכשיו

    החופש של הילדים כבר הגיע לכם 'עד לכאן'? הם כבר חוזרים למסגרת מסודרת, רק צריך שהיא תהיה גם בריאה מספיק עבורם. איזה ילקוט לבחור, איך להאכיל אותם, מה למרוח בסנדביץ' ומתי לכבות אורות - המומחים משיבים

    להמשך...

צרכנות

מאמר

יהדות תימן

תקצר היריעה ויכלה הדיו בבואנו לתאר את ההיסטוריה המפוארת של יהדות תימן, היסטוריה הטומנת בחובה אלפי שנים של מנהגים ייחודיים וחיי רוח עשירים. במאמר זה אנסה לתאר את אשר עבר על יהדות זו על צרותיה ועל תקומתה

מוטי מרינגר כ"ז באדר תש"ע - 13/03/2010 18:30
יהודי תימני 1934
יהדות תימן הינה קהילה יהודית עתיקת יומין ומפוארת. על פי מסורת בני תימן הרי שבתקופת חורבן בית המקדש הראשון עת גלה עם ישראל מארצו פנו חלק מהגולים והתיישבו בתימן. גולים אלו שהגיעו לתימן לפני כאלפיים וחמש מאות שנה היוו את היסוד והתשתית לאלפי השנים הבאות בהן חיו יהודים על אדמת תימן. במשך אלפי שנים אלו התפתחו בתימן קהילות יהודיות רבות. יהדות תימן מחולקת לזרמים ועדות שונות ולכל עדה ועדה מנהגיה המיוחדים. ככלל, מיוחדת יהדות תימן במנהגים מיוחדים הנהוגים בקהילות תימן על פי מסורות עתיקות יומין עוד מתקופת בית המקדש. מפורסמת ביותר חלוקת יהודי תימן בין העדות 'בלדי' ו'שאמי', ההבדל הבולט ביותר בין שתי העדות הוא נוסח התפילה, בעוד שהבלדים מתפללים בנוסח יחודי ליהודי תימן – נוסח השונה הן מנוסח האשכנזים והן מנוסח עדות המזרח, הר שהשאמים מתפללים בנוסח הדומה לשאר עדות המזרח, לדעת רוב החוקרים הנוסח הבלדי הוא הנוסח התמני הקדום ואילו הנוסח השאמי חדר לקהילות תימן מאוחר יותר.  

הרב יעקב ספיר
שבעים שנה לאחר גלות בבל, עת החלה שיבת ציון, שלח עזרא הסופר איגרות לכל ארצות הפזורה היהודית ובאגרתו הוא מבקש מהם לשוב ולעלות ציון לבנות את בית המקדש השני. על פי עדותו של הנוסע רבי יעקב ספיר ושל הגאון רבי יצחק צאלח זצ"ל - המהרי"ץ 'באגרת תימן', הרי שבני תימן סרבו לבקשת עזרא הסופר והעדיפו להישאר במקומם. ככל הנראה הסיבה לסירוב נבעה מהפרנסה שהייתה מצויה באזור זה באותם הימים - פרנסה שהגיע בעיקרה מסחר בתבלינים שהיה מפותח באזור. לאחר שבני תימן סירבו לבקשתו של עזרא הם קוללו על ידו, קללתו של עזרא הייתה שלא ירבו העשירים מבני תימן וכלשונו של המהרי"ץ 'ובעוון זה נענשו אנשי תימן בדלות ועניות מקללת חכם ונביא... ומפני זה הם עניים באין רכוש וקנין'.

בימי בית שני הוסיפו יהודים לחיות בתימן ועובדה זו אנו למדים גם מתגלית ארכיאולוגית שנמצאה במסגד שבכפר אל חצ'אר, שם התגלה עמוד ועליו כתובת אודות משמרות הכהונה שהיו בבית המקדש שבירושלים.

באמצע ימי בית שני נוסדה באזור תימן ממלכת חמיר. אט אט כבשה ממלכה זו את כל האזור והפכה לשליטה על כל תימן. תחת שלטון ממלכת חמיר נהנו הקהילות היהודיות בתימן מפריחה ומעמד היהודים באותה העת היה מעמד רם. מעמדם הרם של היהודים השפיע רבות על שכניהם החמירים שהחלו מאמינים בחלקים מהדת היהודית, בולט שבהם היה המלך החמירי האחרון יוסף ד'ו נואס שלפי דעת רבים מהחוקרים אף התגייר והפך ליהודי כשר. השמועות על השפעת היהודים בממלכת חמיר עשתה לה כנפיים והייתה לצנינים בעיניהם של הנוצרים. כמאה וחמישים שנה קודם לכן הפכה שכנתה של ממלכת חמיר - ממלכת אקסום לנוצרית. מיסיונרים של הכנסייה הקתולית שהגיעו לאפריקה השפיעו על תושבי אקסום שהתנצרו כולם. השמועות על מעמדם הרם של היהודים בתימן הכעיסו את תושבי אקסום ואלו יצאו למלחמה בממלכת חמיר. בסופה של מלחמה זו נכבשה ממלכת חמיר כולה על ידי החבשים מממלכת אקסום, והכובשים האכזריים אילצו את החמירים להתנצר או להיהרג. חמירים רבים נהרגו ונשדדו ועמם נפגעו גם יהודים רבים שחיו בשקט ובשלווה תחת שלטון חמיר עד לאותה העת.

מיד עם כיבושה של תימן על ידי ממלכת אקסום השתנה לרעה מצבם של יהודי תימן. ממעמד מכובד ובעל השפעה, הפכו היהודים למושפלים ובזויים. אך לא לאורך זמן נמשך המצב הקשה. לאחר כחמישים שנה גורשו האקסומים על ידי הפרסים הסאסאניים ומצבם של היהודים השתפר במקצת. כיבוש תימן על ידי הפרסים אף שיפר את חיי הרוח של יהודי תימן. הקשר שנוצר עם יהדות בבל המפוארת והמפותחת גרם ליהדות תימן שהייתה מנותקת במקצת משאר הקהילות היהודיות בעולם לשוב ולהתעדכן בהלכות ובמנהגים שנפסקו והונהגו בעם ישראל על ידי גאוני בבל וקודמיהם התנאים והאמוראים.

גם שלטון הפרסים בתימן לא האריך ימים ועד מהרה נכבשה הארץ על ידי המוסלמים. המוסלמים נמנעו מלפגוע ביהודים תושבי תימן, ככל הנראה בגלל כוחם הכלכלי הרב, ועל כן בשונה ממקומות אחרים שנכבשו על ידי האיסלאם - בתימן לא נכפו היהודים להמיר את דתם לאיסלאם.

במשך מאתים וחמישים שנה הייתה תימן תחת שלטונם של ח'ליפויות מוסלמיות אך מעמדה כמדינה היה נמוך ביותר ולא היו בה שלטון ומוסדות שלטון מסודרים. לאחר כמאתיים וחמישים שנה החלו משפחות שונות לשלוט על אזורים שונים בתימן אך גם תקופה זו עברה על היהודים ברגיעה יחסית.

יהודי תימני בלבוש מסורתי
מפנה חד לרעה התרחש בשנת ד' אלפים תתקי"ט. באותה השנה החלו מוסלמים קיצונים לשלוט בתימן, ומלכם של אותם קיצונים – עאבד אל נאבי, גזר בשנת ד'תתקכ"ה גזירת שמד על היהודים. אותה התקופה הייתה תקופה קשה ליהדות תימן ואת הלחץ והדוחק ניצל יהודי שקם והכריז על עצמו כמשיח בן דוד הבא לגאול את עם ישראל. יהודי תימן הנבוכים לא ידעו כיצד לנהוג במשיח זה ורבים מהם נהו אחריו. באותה תקופה שלח מנהיג יהודי תימן רבי יעקב בן רבי נתנאל בירב פיומי זצ"ל איגרת אל רבי משה בן מימון – הרמב"ם, ובה הוא שואל על אודות הצרה הבאה על בני תימן ועל משיח השקר שקם בתוכם. הרמב"ם עונה לרבי יעקב באיגרת מפורסמת שזכתה לכינוי 'איגרת תימן', באיגרת זו מעודד הרמב"ם את יהודי תימן ומחזק אתם שיעמדו בניסיון השמד הקשה ולא ימירו את דתם היהודית. וכך כותב הרמב"ם על עניין זה 'וכבר הבטיחנו הבורא יתברך כאדם הנכנס ערב לחברו, ודי לנו בערבותו. והודיענו שכל מי שעמד על הר סיני, שהם מאמינים בנבואות משה רבנו בכל מה שבא על ידו, הם ובניהם ובני בניהם עד עולם. שכן אמר הקב"ה יתברך שמות י"ט ט' "הנה אנכי בא אליך בעב הענן בעבור ישמע העם בדברי עמך וגם בך יאמינו לעולם". לפיכך יש לדעת שכל מי שנטה מדרך הדת הנתונה במעמד ההוא שאינו מזרע האנשים ההם. וכן אמרו רבותינו ז"ל על כל המסתפק בנבואה, לא עמדו אבותיו על הר סיני. המקום יצילנו ויצילכם מן הספק וירחיק ממנו ומכם המחשבות המביאות לידי ספק ולידי מכשול'.

הרמב"ם גם מרחיב באיגרתו על עניין משיח השקר והוא כותב 'אבל מה שזכרת מעסק האיש שהוא אומר שהוא משיח בערי תימן, דע שלא תמהתי ממנו ולא מן המאמינים בו, לפי שהוא משוגע בלי ספק, ואין על החולה אשמה ופשע, אם לא יסובב הוא חוליו. וכן איני תמה מן המאמינים בו מקוצר רוחם, ושאינם יודעים מקום המשיח ומעלתו הגדולה שעלה בדעתם זה. אבל אני תמה ממך, שאתה מבני תורה, ועמדת על ספרי החכמים, האינך יודע אחי שהמשיח נביא גדול מאוד, וגדול מכל הנביאים מלבד משה רבנו ע"ה. ועוד האינך יודע שמי שאומר על עצמו שהוא נביא, שאם נמצאת נבואתו מוכחשת הוא חייב מיתה, לפי שסמך לעצמו המעלה הגדולה הזאת, כמו שיומת המתנבא בשם עבודה זרה'.

הרמב"ם מסיים את איגרתו בתנחומים ליהודי תימן ובבקשה כי יפיצו את האיגרת לכל הקהילות היהודיות על מנת לחזקם בניסיון הקשה ולעודד את רוחם הנשברה שלא ינהו אחרי מחשבי קיצים ומשיחי שקר למיניהם.

תשע שנים לאחר ששלח הרמב"ם את איגרתו ליהודי תימן נכבשה תימן על ידי צבאות האיובים בהנהגת נור א-דין, והמוסלמים הקיצוניים שהציקו כה רבות ליהודים גורשו מתימן. שלטון האיובים לא היה יציב ובשנת ה'ש"ו לערך כבשה האימפריה העות'מאנית את תימן. שלטון הזרים היה לצנינים בעיני תושבי תימן שהחלו להתנכל לטורקים. היהודים היו כמובן אלו שסבלו מהתכתשויות אלו כאשר היו צריכים למצוא את האיזון בנאמנותם, מחד גיסא להסתדר עם הטורקים שבידם היה השלטון ומאידך גיסא להסתדר גם עם שכניהם שונאי הטורקים. שלטונם של הטורקים בתימן ארך פחות ממאה שנה, אך תקופה זו הספיקה למושל העות'מאני לגזור גזירת שמד על יהודי עדן שבדרום תימן.

לאחר שנים רבות של לחימה הצליחו התימנים לגרש מארצם את העות'מאנים ושלטון הזיידים החל בתימן. בתחילה, שלטון זה היה סובלני כלפי היהודים, אך בשנת ה'תל"ט גזר המלך אחמד אבן חסן אל מהדי גזירת גירוש קשה על יהודי תימן. גזירת גירוש זו הייתה מהקשות ביותר שידעו יהודי תימן, המלך החליט באותה העת כי עליו לטהר את תימן מיהודים ועל כן הורה על סגירת כל בתי הכנסיות היהודים ועל גירושם של היהודים אל המוזע שבאזור התהאמה. אזור זה היה מלוח וצחיח ולא נחשב כאזור הראוי למגורים, רבים מהמגורשים מתו ברעב ובצמא ובשאר פגעים רבים שהיו באזור זה. בין מהמגורשים היה מגדולי רבני תימן רבי שלום שבזי זצ"ל, בשיריו הרבים מבטא רבי שלום שבזי את הצרה הגדולה שפקדה את יהודי תימן כבשירו 'קלי שמע שועי וקראי תענה':

רַחֵם עֳנִי דַּלָּה בְּתֵימָן גָּלְתָה,

      לָהּ סָבְבוּ צָרִים וּמַס הִגְדִילוּ.

קַנֵּא לְשֵׁם קָדְשָׁ וְחֵן תּוֹרָתְ,

      וּבָתֵי כְּנָסִיּוֹת אֲשֶׁר הִזִּילוּ.

וּרְאֵה סְפָרִים מִבְּלִי חֵטְא נִגְנְזוּ,

      עָלַי בְּנֵי אָמָה גְּדוּד הִקְהִילוּ. 

חַסְדָ לְעַמֶּי יְדִיד תְּעוֹרֵר,

הַשְׁמִיד לְכָל אוֹיֵב וְרָע וְצוֹרֵר.

רוּחַ מְשִׁיחֶי לְדָל תְּזוֹרֵר,

תָּסִיר חֲמַת אַכְזָר וְגַם תְּקָרֵר.

גזירת הגירוש ארכה שנתיים בלבד. בשנה השנייה לגירוש מת המלך האכזר שגזר את הגזירה והיא בוטלה. רבים ראו במותו הפתאומי של המלך את יד ה' הנוקמת את נקמת בניו הנדכאים תחת ידיו של העריץ. למרות הזמן הקצר בו נגזרה הגזירה הרי שהנזק שהיא גרמה ליהדות תימן היה ללא כל יחס, אלפים רבים מהיהודים נהרגו במיתות משונות ורק שליש או רבע מהגולים נותרו בחיים וזכו לחזור אל עריהם. גם נזק רוחני הסבה גזירת הגירוש, כיון שבמהלך ביצועה נשרפו ואבדו ספרי קודש רבים יקרים מפז אשר אין להם תחליף וחבל על דאבדין.

בשנת ה'תל"ט הגיע לתימן השד"ר וחוקר הקהילות רבי יעקב ספיר זצ"ל. רבי יעקב היה בדרכו להודו אך נאלץ לרדת מהאוניה בתימן לאחר שכספו נשדד ממנו והוא נותר בחוסר כל. רבי יעקב שהה זמן נכבד בתימן והוא תיעד את מנהגי היהודים בתימן בספרו 'אבן ספיר'.

בשנת ה'תרל"ב נכבשה תימן בשנית על ידי העות'מאנים, אך שלטונם לא היה יציב ושבטים מקומיים נלחמו בהם עד לפירוקה של הממלכה העות'מאנית לאחר כישלונה במלחמת העולם הראשונה. בתקופת השלטון העות'מאני החלה תנועת עלייה גדולה של יהודים מתימן אל ארץ ישראל. עלייה זו זכתה לשם עליית 'אעלה בתמר' וכמה אלפי יהודים תימנים עלו במסגרת עליה זו לארץ ישראל. עליה זו פתחה את זרם העליה מתימן לארץ ישראל ואחריה התרחשו עליות נוספות, כעליית ביל"ו ומבצע 'מרבד הקסמים' שהתרחש כבר לאחר הקמת מדינת ישראל.
עולים תימנים ממתינים לטיסה לישראל בשדה התעופה בעדן []

לאחר שלטון הטורקים התפלגה תימן לשתי מדינות, הצפונית והדרומית. אזור הצפון נשלט על ידי האימאם יחיא ובאזור הדרום הוקמה מדינה שהתקרבה בדעותיה לרוסיה הקומוניסטית. רק בשנת ה'תש"נ אוחדו שני המדינות לממלכה אחת.

לאחר הקמת מדינת ישראל פרצו בתימן מהומות כנגד היהודים ובשל כך התקיים מבצע 'על כנפי נשרים' או בשמו המוכר יותר 'מרבד הקסמים', במסגרת מבצע זה הועלו לארץ ישראל כשלושים וחמישה אלף יהודים. מבצע נוסף התרחש כמה שנים לאחר מכן ובו הועלו עוד אלפי יהודים לארץ ישראל.

יהודי תימן שעלו לארץ ישראל שוכנו בתנאים מחפירים במעברות ובאוהלים. מוסדות המדינה שהיו בשליטה מוחלטת של תנועת מפא"י זלזלו ביהודי תימן וכל דאגתם הייתה לעקור מהם כל זיק של יהדות. טענות רבות הועלו נגד השלטונות בישראל שבתקופה זו חטפו תינוקות תימנים ומכרו אותם למשפחות חשוכות ילדים תמורת בצע כסף. בעניין זה הוקמו ארבע ועדות חקירה ממלכתיות שבדקו את אמיתות הטענות. במשך השנים אף פורסמו סיפורים שונים של אנשים שכביכול נחטפו באותם ימים וכעת שבו וגילו את משפחתם התימנית.

למרות הסבל וההתנכלויות שסבלו התימנים בהגיעם ארצה, בכל זאת הצליחו התימנים להקים אף בארץ ישראל קהילות גדולות ומפוארות המשמרות בתוכן את מסורת תימן המפוארת. בקהילות אלו נוהגים עד היום כמנהגי תימן הייחודיים הנהוגים מקדמא דנא בקהילות יהודי תימן.
עולים תימנים במחנה הקליטה ראש העין באוקטובר 1949 []