יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

טוגבק

  • לכו תחזירו אותם למסגרת עכשיו

    החופש של הילדים כבר הגיע לכם 'עד לכאן'? הם כבר חוזרים למסגרת מסודרת, רק צריך שהיא תהיה גם בריאה מספיק עבורם. איזה ילקוט לבחור, איך להאכיל אותם, מה למרוח בסנדביץ' ומתי לכבות אורות - המומחים משיבים

    להמשך...

צרכנות

מאמר

הגאון רבי יחזקאל לווינשטיין זצ"ל

הגאון רבי יחזקאל לווינשטיין זצ"ל שימש כמשגיח בישיבות מיר ופונביז' והיה מפורסם כתלמיד חכם ובעל מוסר מעמיק ודייקן

מוטי מרינגר י"ח באדר תש"ע - 04/03/2010 06:01
הגאון רבי יחזקאל לווינשטיין זצ"ל נולד בעיר וורשה שבפולין, בהיותו כבן חמש שנים התייתם רבי יחזקאל ולא היה מי שידאג לכך כי ישאר בספסלי בית המדרש, בגיל בר מצווה עזב רבי יחזקאל את בית המדרש והחל לעבוד כנער שליחויות, לאחר שהתבגר מעט החל ר' יחזקאל לשלוח ידו במסחר, באחת הפעמים נגנבו מרבי יחזקאל כספי משכורתו עליה עמל כה קשה והוא נותר ללא ממון, לא איש כרבי יחזקאל יתן לאירוע שכזה לעבור בשתיקה והדבר הוביל אותו למחשבות מעמיקות והפקת לקחים בדבר אפסיות העולם הזה וענייניו, כאשר הגיע רבי יחזקאל למסקנה זו הוא לא בזבז את זמנו אלא עזב מיד את כל עיסוקיו ונסע ללמוד תורה בישיבת ראדין.

ויקיפדיה
ר' ירוחם ליבוביץ צלם

בישיבת ראדין שימש באותה עת כמשגיח הגאון רבי ירוחם ליבוביץ' זצ"ל, רבי ירוחם ראה את הכוחות הטמונים ברבי יחזקאל וכיוון את דרכיו לכור ההיתוך של עולם התורה בישיבת קלם.

רבי יחזקאל הגיע לקלם ועד מהרה יצא שמו כאחד הבחורים המתמידים ביותר, אמרו עליו כי מעולם לא איחר לאחת מהתפילות או מסדרי הלימוד לבד מפעמיים שבהן איחר והגיע "רק" לפסוקי דזמרה, פעם אחת הייתה כאשר נולדה לו בת ופעם שנייה כאשר גלה עם ישיבת מיר לקיידאן מאימת הנאצים.

בקלם קיבל רבי יחזקאל תורה מרבותיו הגאון רבי נחום זאב זיו והגאון רבי הירש ברוידא, בקלם גם הקים רבי יחזקאל את ביתו והתחתן, לאחר נישואיו המשיך רבי יחזקאל ללמוד בישיבה למרות עוני ומחסור מהם סבל.

לאחר תקופה קצרה התמנה רבי יחזקאל כר"מ בישיבה לצעירים שהייתה בקלם ואחר כך עבר לשמש כמשגיח רוחני בישיבת מיר.

עם פרוץ מלחמת העולם השניה וכיבוש אירופה על ידי הנאצים החלה ישיבת מיר להימלט על נפשה, כאשר חנתה הישיבה בעיירות שהיו במסלול מנוסתה שינס רבי יחזקאל מותניים ולמרות בריאותו הרופפת היה מכתת את רגליו בין העיירות בהן ישבו תלמידי הישיבה והיה מעודד את רוחם בדברי מוסר וחיזוק ומעוררם ללמוד תורה, בסופו של מסע מופלא שחצה את מזרח אירופה ואסיה מצאה ישיבת מיר את מנוחתה בעיר שנחאי שבסין, לאחר תקופה קצרה בה ישבה הישיבה בשנחאי החלו הפצצות מן האוויר על העיר, לאור המצב החלו דיונים בין ראשי הישיבה האם להעביר את הישיבה לאזור טנסין שנחשב כאזור שקט יותר, רבי יחזקאל שמע את הצדדים והכריע שלא להעביר את הישיבה, אחד משיקוליו היה החשש מביטול תורה שיגרם בקרב בני הישיבה בעקבות המעבר, מאוחר יותר נתגלתה החלטתו של רבי יחזקאל כנכונה כאשר ההפצצות על שנחאי פסקו ואילו בחבל טנסין שאליו רצו לעבור החלה מלחמת אזרחים, שנים רבות לאחר המקרה התבטא רבי יחזקאל ואמר שהיו לו גילויים משמים כיצד להנהיג את הישיבה בתקופה מסוכנת זו.

ויקיפדיה
ר' יחזקאל לוינשטיין בישיבת מיר בשנחאי [צלם]

לפני מלחמת העולם השניה התנגד רבי יחזקאל שתלמידיו יעלו לארץ ישראל, התנגדותו של רבי יחזקאל נבעה מהתנגדות מוחלטת לציונים ולציונות. לאחר שהסתיימה מלחמת העולם השניה עזב רבי יחזקאל את שנחאי ועלה לארץ ישראל, רבי יחזקאל נשאל על ידי תלמידיו האם המלחמה הקשה וחורבן יהדות אירופה מהווים הוכחה כי טעה בהחלטתו הקודמת שלא לעלות לארץ, רבי יחזקאל חשב לרגע ואמר כי "דבר עקום, גם אם הוא מצליח, הוא נשאר עקום".

בארץ ישראל קבע רבי יחזקאל את משכנו בירושלים עיר הקודש והיה מוסר שיחות בביתו ובישיבת מיר, לאחר חמש שנים בהן דר בירושלים, נפטר משגיחה הרוחני של ישיבת פוניבז' הגאון רבי אליהו דסלר זצ"ל, או אז פנה הגאון רבי יוסף שלמה כהנמן - "הפונעביז'ער רב" אל רבי יחזקאל בבקשה כי יאות לשמש כמשגיח רוחני בישיבת פוניבז' במקומו של הרב דסלר, רבי יחזקאל נענה לבקשה והרביץ תורה בישיבת פוניבז' קרוב לעשרים שנה. ונאה היתה המשרה למי שאחז בה ולמי שהמשיך בה, כפי שכותב המגיד הירושלמי רבי שלום שבדרון זצ"ל בהקדמה לספר 'לב אליהו', כי מרן ה'חזון אי"ש' זצ"ל, התבטא על שלושה משגיחים בחיוב וכינה אותם, את הרב דסלר - אמונה במח. את רבי אליהו לופיאן - אמונה בלב, ואת רבי יחזקאל לווינשטיין ממשיכו של הרב דסלר - אמונה במעשה.

רבי יחזקאל היה בעל מוסר גדול, את רוב הנהגותיו נהג להסתיר מעיני אדם אבל מעט מזעיר מהסיפורים על אודותיו גילו בעל מידות ותלמיד חכם בעל שיעור קומה, ביתו היה פשוט ללא כל סממן מותרות, מיטתו הייתה מיטת ברזל וארוחתו הייתה בתפריט קבוע, בתחילת הארוחה היה קובע לעצמו כמה יאכל ואת המותר השאיר בצלחתו, בלילות שבת היה דוחה את ארוחתו במספר שעות עד שסיים את חוק לימודיו בטענה כי הבשר משרה עליו עייפות וקשה לו ללמוד לאחר האוכל, בעת שהיה יושב בבית המדרש היה מנהגו של רבי יחזקאל שלא להישען על גב הספסל אלא ישב זקוף ועד לזקנותו סרב רבי יחזקאל שישמשו אותו אלא היה קם בעצמו לארון הספרים על מנת ליטול ספר שנזקק לו.

ויקיפדיה
ישיבת פונוביז' [צלם]

את תלמידיו אהב רבי יחזקאל אהבת נפש ודאג להם כלבניו, באחת הפעמים בהן ראה שנעליו של אחד התלמידים נרטבו בגשם, חלץ רבי יחזקאל את נעליו ונתנן לאותו תלמיד מחשש פן יצטנן, הוא היה מטיף לתלמידיו לשקוע בלימוד ולהזניח את דאגות הפרנסה, פעמים רבות אף הוזיל הון מכיסו על מנת לתתו לאברכים שקשיי הפרנסה הפריעו ללימודם.

רבי יחזקאל נתבקש לישיבה של מעלה ביום י"ח באדר שנת ה'תשל"ד.