יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

טוגבק

  • לכו תחזירו אותם למסגרת עכשיו

    החופש של הילדים כבר הגיע לכם 'עד לכאן'? הם כבר חוזרים למסגרת מסודרת, רק צריך שהיא תהיה גם בריאה מספיק עבורם. איזה ילקוט לבחור, איך להאכיל אותם, מה למרוח בסנדביץ' ומתי לכבות אורות - המומחים משיבים

    להמשך...

צרכנות

מאמר

חציית הירדן

ניסים רבים אירעו לבני ישראל במסעם מארץ מצרים לארץ ישראל, ביום י' בניסן נבקע הירדן לפני בני ישראל והם נכנסו לארץ המובטחת.

מוטי מרינגר י' בניסן תשס"ט - 04/04/2009 05:00
לאחר פטירתו של משה רבינו עליו השלום הנהיג את עם ישראל יהושע בן נון והוא אשר הכניסם לארץ ישראל. ביום ז' בניסן תמו שלושים ימי האבל על פטירת משה רבינו שנפטר בז' באדר, ביום זה ציוה יהושע בן נון את שוטרי העם שיודיעו לבני ישראל שיכינו להם צידה לדרך כי בעוד שלשה ימים ביום י' בניסן הם יחצו את הירדן ויגיעו לארץ ישראל, עוד לפני יום זה שלח יהושע שני מרגלים שחצו את הירדן והסתתרו בעיר יריחו בבית רחב, מרגלים אלו שבו ליהושע וסיפרו לו כי נמוגו יושבי הארץ הכנענים מפני בני ישראל.

לאחר שלשה ימים, בבוקר היום בו חצו את הירדן, ציוה יהושע על שוטרי העם להורות לבני ישראל שיתכוננו לחצות את הירדן יחד עם ארון ברית ה', באותם הימים שלאחר פטירת משה רבינו כבר לא הקיפו ענני הכבוד את בני ישראל ועל כן לא היה מי שיורה את הדרך לבני ישראל לכן ציווה יהושע שהכהנים ישאו את ארון ברית ד' על כתפיהם לפני בני ישראל ואילו בני ישראל יצעדו מאחוריהם במרחק של אלפיים אמה ויעקבו אחרי מסע הארון וכך ילמדו את הדרך.

באותו זמן התגלה הקב"ה ליהושע בן נון בנבואה ואמר לו כי יצוה את הכהנים הנושאים את הארון שכאשר הם מגיעים לירדן יעמדו בתוכו ולא ימשיכו במסעם עד אשר יחצו כל בני ישראל את הירדן, לאחר הנבואה קרא אליו יהושע לכל בני ישראל ואמר להם "בזאת תדעון כי קל חי בקרבכם והורש יוריש מפניכם את הכנעני ואת החתי ואת החוי ואת הפריזי ואת הגרגשי והאמורי והיבוסי". המשיך יהושע ואמר כי כאשר יגעו רגלי הכהנים הנושאים את ארון ברית ה' במימי הירדן יכרתו מי הירדן ויהפכו לחרבה ובני ישראל יוכלו לחצות את הירדן בנחת.

הר גריזים בסוף המאה ה-19 צלם

אותה התקופה הייתה תקופת האביב כאשר הירדן שוטף בעוז ממימי גשמי החורף הרבים ומהפשרת שלגים, והנה כאשר קרבו הכהנים הנושאים את ארון ברית ד' אל הירדן השוצף בעוז ורגליהם נגעו במימי הירדן נבקע הירדן, המים אשר היו בירדן המשיכו וזרמו הלאה עד ים המלח ואילו מים אחרים לא הוסיפו לזרום אלא עמדו קפואים ליד הישוב "אדם העיר", ביום י' בניסן שנת ב' אלפים תפ"ט לבריאת העולם יבשו מימי הירדן ובני ישראל עברו בתוכו בחרבה.

לאחר שעברו כל עם ישראל את הירדן הורה יהושע לעם ישראל לבחור נציג אחד מכל שבט וציוה עליהם ליטול מהירדן מתחת לרגלי הכהנים הנושאים את הארון שתים עשרה אבנים מהן יקימו בהמשך מזבח, לבד משנים עשרה אבנים אלו הקים יהושע תחת רגלי הכהנים העומדים בירדן שתים עשרה אבנים נוספות הנמצאות שם עד היום הזה. לאחר שסיימו לקיים את ציווי יהושע וכל העם היו מעברו השני של הירדן אמר הקב"ה ליהושע להורות לכהנים לצאת מהירדן, הכהנים יצאו מן הירדן וכאשר ניתקה כף רגלם מהירדן שבו המים לזרום כתמול שלשום.

לאחר חציית הירדן המשיכו בני ישראל במסעם בהנהגת יהושע בן נון ונסעו בו ביום להר עיבל, שם הקים יהושע משתים עשרה האבנים שנטלו מהירדן מזבח לקב"ה וסייד אותו בסיד, שם קיימו בני ישראל את ציווי משה רבינו, והכהנים קראו שם את פרשת הברכות והקללות כלפי בני ישראל שעמדו מחציתם על הר גריזים ומחציתם על הר עיבל, לאחר מכן פירקו בני ישראל את המזבח ונטלו עמם את האבנים למקום חנייתם בגלגל שם הציב יהושע את האבנים כסימן לדורות ועדות עולם על הנס שעשה הקב"ה לבני ישראל כשהוביש את מימי הירדן בפניהם והם עברו בתוכו בחרבה.