יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

טוגבק

  • לכו תחזירו אותם למסגרת עכשיו

    החופש של הילדים כבר הגיע לכם 'עד לכאן'? הם כבר חוזרים למסגרת מסודרת, רק צריך שהיא תהיה גם בריאה מספיק עבורם. איזה ילקוט לבחור, איך להאכיל אותם, מה למרוח בסנדביץ' ומתי לכבות אורות - המומחים משיבים

    להמשך...

צרכנות

מאמר

מבול

בי"ז לחודש מרחשון שנת א'תרנ"ו החל המבול הגדול בימי נח. זרמי מים אדירים, גשמי זעף ומי מעיינות תהום שטפו את העולם בצורה לא טבעית והציפו את העולם כולו

דוד סופר י"ז בחשון תש"ע - 04/11/2009 06:04
בתחילת האלף השני לבריאת העולם חטאו בני האדם. הם היו שטופים בגזל והשחיתו את דרכם בתועבות וזימה. היאך היו גוזלים? אחד היה מוציא קטניות למכירה בשוק וכל אחד היה טועם פחות משווה פרוטה - כמות שאי אפשר להוציאה בדין. הקדוש ברוך הוא רצה להענישם במבול שיהרוג את כולם אך לפני כן שלח להם את נח, שהיה צדיק בדור ההוא,להזהירם ולהחזירם לדרך הישרה, וציווה עליו לבנות תיבה בה יסתתרו מפני מי-המבול הוא, בני משפחתו וכל בעלי החיים בזמן המבול.
אדוורד היקס
תיבת נוח [צלם]

בתיבה היו שלוש קומות - הראשונה לבני האדם [נח, אשתו, בניו וכלותיו], השנייה לכל בעלי החיים שבתיבה והשלישית לאשפה. את התיבה ציפה נח בזפת  גם מבפנים וגם מבחוץ [בשונה מהתיבה של משה רבנו ביאור במצרים שרק מבחוץ ציפו אותה בזפת] וזה מפני חוזקו של המבול. בניית התיבה ארכה כמאה ועשרים שנה - זמן ארוך, כדי לעורר את תמיהתם של בני הדור שישאלו את נח: "מה זאת לך?" ונח יענה להם: "עתיד הקדוש ברוך הוא להביא מבול לעולם" וכך אולי במשך זמן זה ישובו בתשובה. אך בני הדור נשארו במרים והמשיכו לחטוא.

כאשר התקרב מועד המבול לא הניחו בני הדור ההוא לנח להיכנס לתיבה ובאו לשוברה, מה עשה הקדוש ברוך הוא? הקיף את התיבה בדובים ואריות שהרגו כל מי שהתקרב לתיבה. בי' לחודש מרחשון נכנס נח לתיבה יחד עם כל בעלי-החיים, ושבעה ימים לאחר מכן  בי"ז לחודש מרחשון החל המבול. נח היה אז כבן שש מאות שנה.

תחילה ירדו גשמי ברכה אשר נועדו לתת הזדמנות אחרונה לחזור בתשובה. אחר כך התחזק הגשם שהפך למבול וירד במשך ארבעים יום וארבעים לילה. והטעם למספר זה - כיוון שהם עברו על התורה שניתנה לארבעים ימים. ועוד, הם חטאו רבות בגילוי עריות והטריחו את הקדוש ברוך הוא לברוא ממזרים ופסולים שצורתם נתקנת לארבעים יום.

המים גברו על הארץ עד שכל ההרים הגבוהים נתכסו במים וגובה המים הגיע לחמש עשרה אמות מעל ההר הגבוה ביותר. המבול היה כה חזק עד שאפילו שלושה טפחים בעומק האדמה נימוחו. במשך ארבעים יום הללו נהרגו ונימוחו כל האנשים ובעלי החיים בארץ - עוף, בהמה, חיה ושרץ וכפי שכתוב: "ויגווע כל בשר... כל אשר נשמת רוח חיים באפיו... מתו... ויימח את כל היקום אשר על פני האדמה... וישאר אך נח ואשר אתו בתיבה".

במשך כמאה וחמישים ימים שלאחר המבול היה העולם כולו מלא במים מהמבול. לאחר מכן  בתחילת החודש השביעי [ביום א' לחודש סיוון, שהוא שביעי לכסלו שבו פסק המבול] המים הלכו וחסרו, עד שבי"ז לחודש השביעי נחה התיבה על הרי אררט, ובאחד לחודש העשירי [ביום א' לחודש אב, שהוא עשירי למרחשון שבו החל המבול] נראו ראשי ההרים. לאחר ארבעים ימים משנראו ראשי ההרים, פתח נח את חלון התיבה  לשלח את העורב בכדי לדעת האם יבשו המים. העורב לא מילא את שליחותו נאמנה אלא הסתובב סביב התיבה. משנוכח נח בזאת, הוא שלח את היונה לאחר שבעה ימים. היונה יצאה החוצה ולא מצאה מנוח לכף רגלה אז הבין נח שהארץ עדיין מוצפת במים. לאחר שבעה ימים שלח נח את היונה בשנית אז חזרה אליו היונה עם עלה זית בפיה ומזה הסיק נח כי קלו המים מעל הארץ. את עלה הזית הביאה היונה מארץ ישראל שבו לא ירד המבול או מגן-עדן לדעות הסוברות שאף בארץ ישראל ירד המבול.

בכ"ז לחודש מרחשון, קצת יותר משנה לתחילת המבול, יבשה הארץ. נח יצא מהתיבה, הקריב קרבן, וה' התרצה והבטיח שלא יביא עוד מבול לעולם, ונתן את הקשת בענן כסימן לכך.

עד עצם היום הזה קיימות השפעות מהמבול עלינו. המלבי"ם כותב שקודם המבול לא נטתה השמש במעגלה השנתי עשרים ושלוש מעלות כמו שהיא עתה. זמן ברכת החמה הוא פעם בעשרים ושמונה שנים מבריאת העולם, אך אם נחשוב את השנים אחורנית לבריאת העולם תהיה חסרה לנו שנה אחת, וזאת תולים שבזמן המבול השמש שבתה במשך כשנה שלימה. כמו"כ כותב רש"י כי מעיינות חמי טבריה הם מאותן מעיינות חמים שגאו בזמן המבול, ולא פסקו מאז.