יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

טוגבק

  • לכו תחזירו אותם למסגרת עכשיו

    החופש של הילדים כבר הגיע לכם 'עד לכאן'? הם כבר חוזרים למסגרת מסודרת, רק צריך שהיא תהיה גם בריאה מספיק עבורם. איזה ילקוט לבחור, איך להאכיל אותם, מה למרוח בסנדביץ' ומתי לכבות אורות - המומחים משיבים

    להמשך...

צרכנות

מאמר

רבי נפתלי כ"ץ

מלבד 'סמיכת חכמים', חיבורו העצום על מסכת ברכות, נודע בסיפורי נפלאות שהילכו אודותיו ובבקיאותו הרבה בנגלה ובנסתר

ברק שריג כ"ג בכסלו תש"ע - 10/12/2009 06:07

דמעות רבות ותחינות קורעות לב נשפכו כמים בבית משפחת נפתלי כ"ץ צעיר הימים. כנופיית טטארים התנפלה על עיר מולדתו אוסטראה, ועם הבזיזה הגדולה שעשו בעיר לקחו בשבי גם את נפתלי הקטן.

שערי דמעה לא ננעלו והן פעלו את פעולתן. כעבור מספר ימים חזר הילד לביתו מבלי הסבר מובן כיצד עלה בידו לברוח, כשהוא מותיר את הוריו ובני עירו החרדים לשלומו מוכי תדהמה.

 

רבי נפתלי כ"ץ, ובשמו המלא רבי נפתלי כהן צדק, נולד בשנת ת"כ, באוסטראה כאמור, עיירה במערב אוקראינה במחוז רובנו. עיירה שזכתה שיישבו על אדמתה גדולי תורה כרבינו ישעיהו הלוי הורביץ – השל"ה הקדוש, המהרש"א, המהרש"ל, רבי מאיר מרגליות ועוד, על כן היו שכינוה "אות התורה".


בשל החיל הרב שעשה עם כניסתו לאוהלה של תורה דאגו בשבילו לשידוך כמעלתו והוא נשא לאישה את בתו של הרב שמואל שמעלקא שנודע בצדקותו וכיהן כאב בית הדין בעיר. הוא גם מינהו לראש הישיבה הגדולה וכגבאי בית המדרש.

העיר פוזן. רבי נפתלי כיהן כראש החברא קדישא וכאב בית דין בעיר פוזן (כיום פוזנן בפולין). []

מלבד בקיאותו הרבה בחכמת הנגלה, ש"ס ופוסקים, החל להתעמק גם בחכמת הנסתר ונודע במעשי נפלאות שחולל. מבין הסיפורים אודותיו ישנו מעשה נורא על בת יחידה ומובחרת ליהודי צדיק ועשיר גדול שנישאה לבחור מופלג בתורה וביראה. כל התחזיות כי מזיווג זה ודאי יצמח בית לתפארת התבדו משום שלרוע המזל זמן לא רב לאחר החתונה התבלבלה דעתו של הבחור והוא החל להסתובב עם אנשים ריקים, עזב את אשתו ומקום לימודיו ופשוט נעלם. כשראתה המשפחה ששנים מספר כבר חלפו ואין זכר לחתן המהולל באו אל רבי נפתלי כ"ץ כדי שבחכמתו ובכוחו הגדול יסייע בידיו השם לגלות היכן הבעל האובד ולהוציא ממנו את הגט. בתחילה ניסה מצידו לדחות את בקשתם, אך בראותו כמה סובלת ואומללה הכלה נעתר. הוא ביקש מהכלה ומאביה לצאת מן החדר ונותר עם תלמידיו. לנוכחים אמר כי איננו רואה את החתן בעולם הזה וביקש מהם להעירו מתרדמה שאליה יכנס כאשר יבחינו שצורתו משתנה. כך שלש פעמים. בכל תרדמה אם תשתנה צורתו לא יתייאשו ובמאמצים יעירוהו אחרת יהיה בסכנה. ואכן כך היה. כשהתעורר אמר לתלמידים שנודע לו מקום האברך וביקש מהם כי ישכירו להם עגלה, ייקחו דיינים, סופר ושני עדים ויבואו עד חצי פרסה סמוך לווינה. לאכסניה הגדולה שנמצאת שם יכנסו, ובה יימצאו שלשה שרי צבא. אחד מהם יכיר את הכלה ואף יאמר "זאת היא אשתי הראשונה" ואף יקרא בשמה. עוד ביקש שינסו לשכנעו בכסף לשחרר את הכלה וכשיסרב יהיה עליהם להביא בפניו שר גדול שיכריחו  לגרשה.


הכל נעשה כדבריו, וכשסרב היהודי לתת את הגט המיוחל ואף תקף את השר הגדול ואת כל שרי הצבא לא נותרו הם אדישים. שלפו את חרבם וחתכו את ראשו. להפצרת המשפחה למראה מזעזע זה כי לפחות יביאו את המת לקבורה לא נענו, לקחוהו הם וטמנו את ראשו. כששבו האנשים לרבי נפתלי כ"ץ אמר להם: דעו כי כאשר עזב האיש את אשתו, התחבר לאנשים רוצחים. בבואו לעולם העליון הורידוהו לשאול תחתיה ומחמת רחמיו על העשיר ובתו העלה אותו מן המתים דרך שלשה בתי גיהנום, ושני השרים שהיו עימו הם מלאכי חבלה שדנו אותו כאשר נהרג בראשונה. כך הותרה האישה מעגינותה.


כיהן ברבנות של כמה ערים, בהן פוזנא, שם עמד גם בראש החברה קדישא. כשהגיע לעיר קבע מחוץ לקירות ביתו ראש בולט של צבי עם קרניים ונתן בתוכו שמות קודש. מאז לא ידע הרחוב שריפה יותר.


בעיר פרנקפורט בה התגורר במהלך חייו יצאה פעם אש מביתו מסיבה בלתי ידועה והשתוללה עשרים וארבע שעות. שריפה זו כילתה כמה בתים, בהם גם ספרי תורה וספרי קודש נוספים, והביאה למותם של ארבעה אנשים. לאחר שהעלילו עליו שהצית את האש בזדון משום שהשתמש בקבלה מעשית הוכנס למאסר, בסיומו נתבקש לעזוב את העיר. הוא הגיע לישיבתו של רבי דוד אופנהיים בפראג. לעיר הגיע באותה עת נחמיה חיון, חברו של שבתאי צבי, והוציא ממנו במרמה הסכמה על ספרו "עוז לאלוקים". קודם לכן עוד הספיק חיון לקבל את הסכמת רבי דןד אופנהיים על ספר אחר שלו. כל תחנוניו של רבי נפתלי כ"ץ להשיב לו את הסכמתו כשנודע לו דבר המרמה עלו בתוהו ומרוב צער נפל למשכב. בספר שנקרא "מלחמה להשם וחרב לה" שנדפס באמסטרדם בשנת תע"ד פרסם ביחד עם רבי דוד אופנהיים את חזרתם מהסכמותיהם. עם החלמתו עבר לעיר ורוצלב בדרום מערבה של פולין וביחד עם החכם שצבי - רבי צבי אשכנזי החרים את נחמיה חיון.


מלבד 'סמיכת חכמים', חיבור ארוך ועצום על מסכת ברכות כתב ספרים נוספים בהם: ברכת השם, משך זרע - על סדר זרעים, סידור תפילה - סידור בית רחל, פי ישרים, קדושה וברכה, שער נפתלי ושער ההכנה.


בשנת תע"ח החליט לעלות לארץ ישראל, אלא שבמהלך הדרך בהגיעו לקושטא חלה, וביום שבת קודש כ"ד טבת שנת ה'תע"ט נסתלקה נשמתו למרומים והוא נטמן בעיר. בצוואתו ביקש לא לכתוב דבר מלבד "הרב מוהר"ר נפתלי בן רבי יצחק הכהן". על המצבה נכתב בסופו של דבר: "הרב מוהר"ר נפתלי הכהן זלה"ה, בן הרב הרב הגדול המופלג בדורו, מוהר"ר יצחק הכהן זלה"ה, משלשלת הייחוס כמה גאוני ארץ, ראשי משפחתו מכל הצדדים וייחוס הכהונה עד אהרן הכהן לקל עליון".

 

על קבר זה הרבה בתפילות רבי נחמן מברסלב בשעה שרבו הקשיים עבורו לממש נסיעתו לארץ הקודש.