יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

טוגבק

  • לכו תחזירו אותם למסגרת עכשיו

    החופש של הילדים כבר הגיע לכם 'עד לכאן'? הם כבר חוזרים למסגרת מסודרת, רק צריך שהיא תהיה גם בריאה מספיק עבורם. איזה ילקוט לבחור, איך להאכיל אותם, מה למרוח בסנדביץ' ומתי לכבות אורות - המומחים משיבים

    להמשך...

צרכנות

מאמר

גירוש יהודי פורטוגל

לאחר גירוש ספרד שימשה פורטוגל השכנה כמקלט לרבים מיהודי ספרד, אך לא ארכו הימים וגזירת גירוש נגזרה גם בפורטוגל ומגורשי ספרד נאלצו ליטול בשנית את מקל הנדודים

מ.שורק כ"ב בכסלו תש"ע - 09/12/2009 18:01
המלך דיניש  
יהודים התגוררו בשטחי פורטוגל עוד בטרם הפכה לממלכה עצמאית במאה ה-12. גורלם השתנה בהתאם ליחסם של המלכים השונים ששלטו במדינה לאורך ההיסטוריה. כך, למשל, התנגד המלך דיניש, ששלט בפורטוגל בשנים 1279 עד 1325, לניסיונות הכנסייה לפגוע בזכויות היהודים. ואולם, המלך אלפונסו הרביעי, שתפס את מקומו של דיניש, הגדיל את עול המיסים שהוטל על היהודים וחייבם לשאת טלאי צהוב.

בעקבות גזירת גירוש ספרד, בתאריך ז' באב רנ"ב - 31 ביולי 1492,  נטשו את ספרד כ- 200,000 יהודים. כשני שלישים מהם עברו לממלכה השכנה, פורטוגל, והתיישבו בחלקה המזרחי הגובל בספרד. המגורשים הקפידו על התבדלות חברתית ותרבותית: הם שמרו על הספרדית כשפת הדיבור והקימו בתי כנסת ובתי קברות נפרדים. ברבות השנים, ולמרות התבדלותם, ניכרה השפעתם של המגורשים על הקהילות היהודיות במקומות אלו בכל הקשור ללשון הדיבור, לפסיקת הלכה, לנוסח התפילה ולמנהגים. מלך פורטוגל, ז'ואן השני, שקלט את היהודים בארצו, מת בשנת 1495 ותקופה זו נחשבה כעדנה. 

אך גם בפורטוגל לא שפר עליהם גורלם, וכעבור כארבע שנים נאלצו שוב לבחור בין גירוש ובין המרת דת בכפייה.

המלך מנואל,  
היה זה כאשר יורשו, המלך מנואל, ביקש לשאת לאישה בשנת 1496, את בתם של פרננדו ואיסבל מלכי ספרד מחוללי הגזירה ומבצעיה, והכלה - כנראה בהשפעת הוריה - התנתה את הנישואין בתנאי אחד: גירוש כל היהודים מפורטוגל. מנואל הסכים לתנאי זה, וביום ל' בכסלו רנ"ז - 5 בדצמבר 1496 נחתם צו הגירוש. צו זה העמיד את פורטוגל אל מול בעיה דמוגרפית וכלכלית קשה: יהודי פורטוגל (כולל המגורשים) היוו לפחות 15% מכלל תושבי פורטוגל,  והיה להם תפקיד חשוב בחיי המסחר והמינהל של הממלכה. לכך, כבר בתחילת 1497 החליטו השלטונות לקחת בכוח את כל הילדים היהודים עד גיל 14 (ואחר כך - עד גיל 20), להפריד אותם ממשפחותיהם ולהטבילם לנצרות. יהודים רבים ניסו לברוח עם ילדיהם - אך רק מעטים הצליחו.

בחודש מרץ 1497 ריכזו שלטונות פורטוגל בעורמה את היהודים במחנה בליסבון, בהבטחה שמשם יוכלו להפליג לארצות אחרות. יהודים מכל רחבי המדינה הגיעו למחנה - ושם אולצו באכזריות להמיר את דתם ולהיטבל לנצרות. בסופו של דבר רק יהודים מעטים הצליחו לצאת מפורטוגל. רובם נאלצו להתנצר בכפייה, וכך הפכה פורטוגל לארץ האנוסים, שחיו בפחד מתמיד - תחילה מפני פרעות הנוצרים ואחר כך מפני האינקוויזיציה. מקצת אנוסי פורטוגל הצליחו לעזוב בחשאי במהלך המאה ה- 16 ועברו לארצות אחרות, ובהן ארצות השפלה - הולנד ובלגיה - וכן גרמניה ואנגליה. היו בהם שהמשיכו לחיות כאנוסים גם בארצות אלו, והיו שחזרו לחיות כיהודים בתהליך ארוך שנמש רק במאה ה-19 הורשו יהודים לשוב ולהתיישב בפורטוגל.

ערב מלחמת העולם השנייה חיו בפורטוגל מאות ספורות של יהודים. במהלך המלחמה נוספו עליהם יהודים שנמלטו לכאן ממדינות אחרות באירופה, אבל ב-1941 הקשיחה פורטוגל את מדיניות ההגירה שלה, ומנעה כניסת יהודים לתחומה. עם זאת, פורטוגל הצילה את כל אזרחיה היהודים שנמצאו בארצות הכיבוש הנאצי, ואף סייעה ב-1944 בהצלת יהודים מהונגריה.
 
כיום חיים בפורטוגל כ-900 יהודים, המרוכזים בעיקר בבירה ליסבון. מרבית חברי הקהילה הם בני העדה הספרדית, אבל לצידם חיים גם אשכנזים. בליסבון פועלים בית כנסת ספרדי ובית כנסת אשכנזי. בתי כנסת פועלים גם בערים פורטו ובלמונטה.

 בבלמונטה שבצפון פורטוגל, התגלתה לאחרונה, קהילת האנוסים היחידה ששרדה את האינקוויזיציה והמשיכה לקיים בסתר וברציפות אורח חיים יהודי במשך 500 שנה. בשלט ההנצחה בבית הכנסת המחודש של העיירה - "בית אליהו" - נאמר, בין השאר: "כאן הנשמה היהודית לא הלכה לאיבוד, כאן הנשמה היהודית נשארה לעולם". הקהילה, המונה כ- 200 נפש (מתוך כ- 2,000 תושבי העיירה), חזרה ליהדות ובשנת 1992 עברה גיור לחומרא.