יום חמישי י"ח באדר ב תשפ"ד 28/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

טוגבק

  • לכו תחזירו אותם למסגרת עכשיו

    החופש של הילדים כבר הגיע לכם 'עד לכאן'? הם כבר חוזרים למסגרת מסודרת, רק צריך שהיא תהיה גם בריאה מספיק עבורם. איזה ילקוט לבחור, איך להאכיל אותם, מה למרוח בסנדביץ' ומתי לכבות אורות - המומחים משיבים

    להמשך...

צרכנות

מאמר

אור למרחקים

'אסרו חג בעבותים'- לקשור היטב את חבילי האור והטוב שהומטרו משמים, להחזיק בהם היטב ולהותירם ליום סגריר, שנזכה לשמר את ההשפעות בכלים המתאימים,למען יוסיפו תת כוחם ופריים לאורך ימים.

הרב חיים ברים כ"ב בתשרי תש"ע - 10/10/2009 19:09

במוצאי יום טוב האחרון של חג, הכל צופין לעשן המערכה (יומא כא ע"ב). עם סיום החגים אשר השפיעו רוב שפעם ממרומים, מתעוררת נפש כל איש יהודי לזכות ולהמשיך את כל אותן השפעות טובות, לשמרן בטוב עבור הימים הבאים לקראתינו, עבור ימי החול הנצבים על ספינו על כל משמעויותיהם ומורכבויותיהם, ימי חול בהם אין חגים, מועדים וזמנים.

כדברי רש"י בריש פרשת אמור 'להזהיר גדולים על הקטנים', ללמד שכל אותם השפעות טובות - לא לזמנם בלבד ניתנו אלא בכדי להוסיף ולהנות לאורם לאורך ימים. וזו כוונת דבריו 'להזהיר', להאיר ולהנהיר מאותם ימים 'גדולים', ימי החג המשופע בהשפעות טובות – 'על הקטנים', על הימים הנקראים קטנים ואפילו שפלים לעומת הימים הנצבים כבר מאחורי כתפינו.

וכבר עמדו רבותינו במשלם אודות ההבדל שבין החכם לכסיל הנקלעים בליל סופה וסערה בלב יער. השוטה, בראותו את ברק הברק יתפעל ויתרגש, יעמוד ויתבונן בברק עד כלותו ושוב ימצא את עצמו נבוך ביער במעבה החושך. החכם לעומתו, בחושו בתחילת נצנוץ הברק מיד יכוין את עיניו להתבונן היטב היכן הוא לכלכל דרכו בשום שכל ובינה. כך הם ימי החגים; החכם שזכה ומילא אסמיו שבע גשמי ורוחני ישא מטענו לימים הבאים לכלכל נפשו בשפע הרב בתבונה, לעומתו הכסיל יהנה מכל שפעו כאן ועכשיו ולא ישית לבו אל יום המחר, אף כי קרוב הוא לבוא.

מסקנת דברים אלו כלולה במשפט שהוזכר בפתח דברינו 'הכל צופין לעשן המערכה', כולם מתבוננים אל שיירי האש, אל יתרת השפע שנותרה עדיין, לראות ולהבין כיצד יכלכל אותו שפע את דרכם מהחגים והלאה. כנאמר 'אסרו חג בעבותים', לקשור היטב את חבילי האור והטוב שהומטרו משמים, להחזיק בהם היטב ולהותירם ליום סגריר.

וכיצד נזכה לכך ? אומר הפייטן בשיר המושר במוצאי יוכ"פ 'שׁוּבוּ לָכֶם לְאָהֳלֵיכֶם, וּבְרָאשֵׁיכֶם אֱלֹ'קיכם', כי אכן האדם שב אל ביתו, אל עיסוקיו שמלפני אותם ימים גדולים ונעלים, אולם יחד עם זה אסור לו לאדם שישכח אודות כך ש'ובראשיכם אלקיכם', לזכור אותו בכל יום ויום כמו בכל פעולה ומעשה. זהו סוד ההצלחה.

וכבר ביארו חכמים כי הקב"ה הוא 'הבוחר בשירי זמרה', הוא אוהב ובוחר לעצמו חלק יפה - את אותם שיריים, שהקב"ה בוחר במה שנשאר מהזמרה ומהשירה, והוא החשק והדביקות שיש לו אחר השירה והזמרה, לשבח ולזמר עוד, התחושה הנפלאה והנעימה מחד ותחושת ההחמצה מאידך שהנה חלף ועבר לו יום שכולו טוב. דומה למה שביאר הרוז'ינער טעם לשמו של החודש הבא אחר תשרי - 'חשון', לפי שעדיין שפתותינו מרחשות בתפילות הימים הנוראים הקדושים שחלפו עברו. הפה רוחש וממלמל באותם תפילות, כאותו אדם שאכל מאכל ערב במיוחד ולשונו מוסיפה ללקק את שפתותיו בנסיון למצא בהם שוב את אותו טעם נפלא.

ואכן כשזוכה להשכיל ולנכס לעצמו את השפע הרב למען יעמדו ימים רבים, זוכה גם להבין ולחוש את אימרת אחד הצדיקים שאמר: זה עתה יוצאים אנו מהימים הקדושים וכבר נכנסים אנו אל הלילות הקדושים, המיועדים לעבודתו יתברך – 'לא איברי לילה אלא לגירסא'.

יהא רעוא שנזכה לשמר את ההשפעות בכלים המתאימים, ככתוב 'אם תעירו ואם תעוררו את האהבה עד שתחפץ', לקבל את השפע אל תוך חפץ וכלי ראויים,למען יוסיפו תת כוחם ופריים לאורך ימים.