מאמר
תשליך
בראש השנה הולכים לנהר מים להשליך במצולות ים את כל חטאינו ועוונותינו. בכמה קהילות ישראל נהגו לערוך את סדר התשליך, ביום עשי"ת הנקרא 'י"ג מידות'.
ביום הראשון של ראש השנה לאחר תפילת מנחה וקודם שקיעת החמה, עושים סדר "תשליך". הולכים למקום שיש שם מים [וטוב שיהיו בו דגים], לחוף ים או נהר, ואם אין ימים או נהרות בעיר, הולכים אל באר מים, או מעין או בור שמכונסים בו מי גשמים, ואומרים את הפסוק מספר מיכה: "מי א-ל כמוך נושא עוון ועובר על פשע לשארית נחלתו לא החזיק לעד אפו כי חפץ חסד הוא. ישוב ירחמנו יכבוש עוונותינו ותשליך במצולות ים כל חטאתם". ועוד פסוקי רחמים ומזמורי תהילים.
בעת 'תשליך'[צלם] |
יש שמוסיפים את התפילה שחיבר החיד"א. ומנערים שולי הבגדים שלוש פעמים, לרמוז שניתן לב להשליך החטאים ולהיות נקיים מכל חטא. וסמך למנהג זה מן המקרא: "גם חוצני נערתי ואמרה ככה ינערם האלוקים". [נחמיה ה']. ויש במנהג זה גם הזכרת זכות אבות. שכשהלך אברהם אבינו לעקוד את יצחק [ועקדת יצחק בראש השנה הייתה], נעשה השטן לפניהם כנהר גדול ונכנסו אברהם ויצחק במים עד צווארם. אמר אברהם אבינו לפני הקדוש ברוך הוא, ריבונו של עולם, באו מים עד נפש. אם אני או יצחק בני טובע, על ידי מי יתייחד שמך בעולמך? מיד גער הקדוש ברוך הוא בנהר, וניצול. לפיכך אנו הולכים אצל ימים ונהרות להזכיר זכותם שמסרו נפשם על קיום מצוות ה' ובאו עד צווארם במים.
אם חל יום הראשון של ראש השנה להיות בשבת, נוהגים האשכנזים לעשות סדר תשליך אחרי מנחה של היום השני, כיוון שבדרך כלל הנהר נמצא מחוץ לעיר ויש חשש שיוציאו ספרים אל מחוץ לתחום או שיטלטלו ד' אמות ברשות הרבים. והרבה מן הספרדים עושים תשליך ביום הראשון של ראש השנה אפילו בשבת.
בעת 'תשליך'[צלם] |
יש עוד טעמים נוספים לתשליך, על שם: "ויאספו כל העם כאיש אחד אל הרחוב אשר לפני שער המים" [נחמיה ח', ובראש השנה היה]. או מפני שביום זה אנו ממליכים את הקדוש ברוך הוא עלינו, והדרך הוא למשוח את המלכים בנהר לרמוז שתמשך מלכותם. או על שם הכתוב בשמואל [א' ז']: "וישאבו מים וישפכו לפני ה'" ותרגם יונתן ששפכו לבם בתשובה כמים לפני ה'. וכן פירש שם רש"י שזהו סימן הכנעה והרי אנו לפניך כמים הנשפכים. כלומר, כשם שמים הללו נעים ונדים, באים וכלים ואינם דבוקים למקומם, כך חטאינו אינם צמודים בנו אלא לפי שעה באו, ויחלפו וכאילו אינם.
ולמה במקום דגים? לסימן טוב, שנפרה ונרבה כדגים ולא תשלוט בנו עין הרע. ועוד, לשים על לבבנו שאנו כדגים הנאחזים במצודה - מצודתו של היצר הרע ונהרהר בתשובה. ועוד, כיוון שלדגים אין עפעפיים ותמיד עיניהם פקוחות, כך הקדוש ברוך הוא עיניו פקוחות עלינו ו"הנה לא ינום ולא יישן שומר ישראל.
יש הנוהגים לעשות סדר תשליך באחד מימי עשרת תשובה - בין ראש השנה ליום הכיפורים.
ותשליך במצולות ים [צלם] |