יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

טוגבק

  • לכו תחזירו אותם למסגרת עכשיו

    החופש של הילדים כבר הגיע לכם 'עד לכאן'? הם כבר חוזרים למסגרת מסודרת, רק צריך שהיא תהיה גם בריאה מספיק עבורם. איזה ילקוט לבחור, איך להאכיל אותם, מה למרוח בסנדביץ' ומתי לכבות אורות - המומחים משיבים

    להמשך...

צרכנות

מאמר

מלחמת העולם השנייה

מלחמת העולם השנייה זעזעה את העולם כולו שצעד לעברי פי פחת, בס"ד נוצחו כוחות הרשע והמלחמה פסקה אך נזקיה לעולם בכלל ולעם ישראל בפרט מהדהדים עד היום הזה.

מוטי מרינגר י"ז באלול תשס"ט - 06/09/2009 06:01

לאחר מלחמת העולם הראשונה השתנו משמעותית פני העולם כולו, אימפריות גדולות וחזקות קרסו ותחתן צצו ועלו אימפריות חדשות. האימפריה העות'מאנית איבדה שטחים רבים שהיו בשליטתה בכללן את אזור המזרח התיכון. גם הממלכה האוסטרו – הונגרית פורקה לכמה מדינות ולעומתן עלה והתחזק כוחה של האימפריה הבריטית ששלטה לאחר המלחמה באזורים רבים במזרח התיכון ובצפון אפריקה. לאחר המלחמה נוצרו ברחבי אירופה כולה תשע מדינות חדשות.


גרמניה שבמלחמת העולם הראשונה הייתה בצד המנוצחים, נאלצה לאחר המלחמה לוותר על זכויות צבאיות וריבוניות. במסגרת הסכם הכניעה – חוזה ורסאי - שנחתם בין הצדדים נאסר על גרמניה להחזיק בצבא שבו יותר ממאה אלף חיילים, כמו כן נאסר על גרמניה להחזיק כוח אויר או צי צוללות וכן לבנות ביצורים או לייצר נשק. בתחום הטריטוריאלי נאלצה גרמניה לצמצם את שטחה ולוותר על חבל הסודטים לטובת צ'כסלובקיה ועל חבל הסאר שעבר לשליטת 'חבר הלאומים'. בנוסף נאלצה גרמניה לוותר על שליטתה בכל השטחים שהחזיקה מחוץ לגבולות אירופה. כעבור מספר שנים הוגשה תביעת פיצויים על ידי המדינות המנצחות במלחמה ובה דרישה לשלם על נזקים שנגרמו בעטייה של המלחמה בה הואשמה גרמניה בסך 33 מיליארד דולר, תביעה זו הגיעה דווקא בעת בה החלה גרמניה מתאוששת כלכלית מנזקי המלחמה והיא השיבה אותה מספר צעדים לאחור.


המצב הכלכלי והפוליטי בגרמניה נפגע קשות בעקבות המלחמה ובעקבות ההסכמים שבאו לאחר כניעתה במלחמה. האבטלה ברחבי גרמניה גאתה והמון העם היה ממורמר בעקבות הפגיעה בכבוד הלאומי של גרמניה ועוצמתה, ומהפגיעה האישית בכל אזרח ואזרח שחש על בשרו את המצב הקשה ששרר באותה העת במדינה.


מיד לאחר ההפסד במלחמת העולם הראשונה הוקמה בגרמניה משלה דמוקראטית סוציאליסטית שכונתה 'רפובליקת ויימאר', ממשלה זו החזיקה מעמד בכל השנים שבין שני מלחמות העולם, עד שעלה כוחה של המפלגה הנאציונל סוציאליסטית והיטלר עלה לשלטון.


אדולף היטלר ומפלגתו רכבו על גלי הזעם שחשו אזרחי גרמניה כלפי המדינות שניצחו את גרמניה והשפילו את כבודה, דמותה של המפלגה הנאצית הייתה דמות של מפלגה חזקה ועוצמתית שתוכל להוציא את גרמניה מהבוץ הכלכלי והמדיני בה שקעה ולהשיב לה את מעמדה האבוד.


במערכת הבחירות שהתנהלה בגרמניה בשנת ה'תרצ"ג קיבלה המפלגה הנאצית 37 אחוז מהכיסאות בבית הנבחרים הגרמני – 'הרייכסטאג'. המפלגה הנאצית יחד עם מפלגות ימניות נוספות התאחדו על מנת לתקוע מקלות בגלגלי הממשלה השמאלנית, מהלך שהביא בסופו של דבר להתפטרות הממשלה, ולבסוף לאחר לחץ כבד על הנשיא הינדנבורג, להכתרתו של אדולף היטלר כקנצלר גרמניה.


לאחר מינויו של היטלר לקנצלר הוא החל מנצל את מעמדו על מנת לבסס את שלטונו כדיקטטורה ואת עצמו כפיהרר גרמניה, כמושיעה וכגואלה. כל המפלגות מלבד המפלגה הנאצית הוצאו אל מחוץ לחוק וזכויות החקיקה נלקחו מידי בית הנבחרים וניתנו לממשלה שסרה למרותו.


לאחר כינון ממשלתו החל היטלר חותר למילוי שאיפותיו הטריטוריאליות שכללו את השבת חבל הסודטים וחבל הסאר לשליטת גרמניה, וכן חלקים נוספים מפולין מצרפת ומאוסטריה שנחשבו בעיני היטלר כחלק מגרמניה. לפי תוכניתו של היטלר גרמניה כולה תהפוך למדינת הגזע העליון בה יתגוררו הארים, ובמדינות אחרות שיהיו כפופות לגרמניה יתגוררו הסלאבים שנחשבו לגזע נחות יותר. גזע זה נועד לשרת את הארים ולשמש לארים כעבדים. כגזעים הנחותים ביותר החשיבה האידיאולוגיה הנאצית את היהודים והצוענים ואותם הוחלט להשמיד על מנת ליצור כביכול עולם טוב יותר.

סדרת הפעולות של היטלר החלה מיד לאחר עלייתו לשלטון עם פרישתה של גרמניה מחבר הלאומים והכרזתו של היטלר כי חוזה ורסאי על כל מגבלותיו בטל ומבוטל וגרמניה אינה מחויבת לו עוד. כעבור שלש שנים החלה גרמניה מתרחבת טריטוריאלית עם הפלישה לחבל הריין שעל פי חוזה ורסאי היה מפורז, במקביל החלה גרמניה כורתת בריתות צבאיות. תחילה עם איטליה הפאשיסטית בראשותו של בניטו מוסוליני, ואחר כך עם יפן. חברות ברית זו כונו בשם 'מדינות הציר' ואליהם הצטרפו במהלך המלחמה המדינות שכבשה גרמניה.


בשנת ה'תרצ"ח (1938) העזה גרמניה וכבשה מדינה שלמה. בחודש אדר ב' פלשו חיילי גרמניה לאוסטריה השכנה ואוסטריה הוכרזה כמסופחת לגרמניה. סיפוחה של אוסטריה קיבל את הכינוי 'אנשלוס', הליך זה זכה לתמיכתו של רוב העם האוסטרי לפי משאל עם שנערך לאחר הסיפוח, אמינותו של משאל עם זה מוטלת בספק רב ויתכן כי תוצאותיו הוטו במכוון על ידי הנאצים.


גם אם בתחילת שלטונו הסתיר היטלר מפני שאר העולם את כוונתיו הרי שכעבור שנים מועטות החלו כוונותיו נחשפות, ועדיין שתק העולם והעדיף להעלים עין מהתנהגותה של גרמניה. מדיניות סלחנית זו נבעה מהתקווה כי אם יקבל היטלר את דרישותיו הוא יירגע, ולעומת זאת במידה ויתנגדו לו אזי תפרוץ שוב מלחמה שתדרדר את אירופה לתוהו ובהו מחודש.


בסוף שנת ה'תרצ"ח החל היטלר דורש לספח לגרמניה את חבל הסודטים שניתן לאחר מלחמת העולם הראשונה לצ'כסלובוקיה ולטענתו של היטלר שייך לגרמניה כיון שרוב תושביו גרמנים. היטלר הכריז על אולטימטום לממשלת צ'כוסלובקיה לקיים את דרישתו, ולאחר לחצים מרובים הסכים היטלר לדון בעניין בוועידה שכונתה מאוחר יותר ועידת מינכן. בוועידה לא השתתפו נציגי צ'כוסלובקיה למרות היותם צד עיקרי בעניין מפני התנגדותו של היטלר. בועידת מינכן הוחלט להעניק את חבל הסוטדים לגרמניה וכן להמשיך ולדון עמה לגבי חלקי אדמה אחרים השנויים במחלוקת. מי שהוביל את כניעת העולם לדרישותיו של היטלר, היה ראש ממשלת בריטניה צ'מברליין, שתמונתו מנופף במסמך ה'שלום' המדומה שהשיג עם היטלר חרטה את דמותו ללעג ולקלס בין דפי ההיסטוריה.


כעבור כמעט שנה, בסוף הקיץ של שנת ה'תרצ"ט (1939) נחתם הסכם ריבנטרופ – מולוטוב. הסכם זה נערך בין גרמניה לרוסיה, ובו סוכם כי גרמניה ורוסיה לא יתקיפו זו את זו. בסעיפים סודיים בהסכם סוכם בין שני המדינות כי במידה ותפרוץ מלחמה באירופה הרי ששטחי המדינות הכבושות יחולקו בין גרמניה לרוסיה, כך שרוסיה תקבל את המדינות הבלטיות, את פינלנד ואת מזרח פולין. ואילו גרמניה תקבל את מערב פולין.


ביום י"ז באלול שנת ה'תרצ"ט פלשו חיילות גרמניה הנאצית לפולין וכבשו אותה. לפי ההסכם עם רוסיה ניתן החלק המזרחי של פולין לרוסיה שכבשה גם את המדינות הבלטיות. צרפת ובריטניה הכריזו מלחמה על גרמניה בשל צעד זה, אולם מעבר להכרזה לא נעשה דבר ותקופה זו כונתה בשם המלחמה המדומה.


כעבור פחת משנה כבשה גרמניה את דנמרק ונורבגיה ואילו בנות הברית החלו במבצעים נקודתיים נגד גרמניה שרובם נכשלו. כישלונות אלו הביאו להתפטרותו של ראש ממשלת בריטניה צ'מברליין ולהתמנותו של וינסטון צ'רצ'יל לתפקיד. צ'רצ'יל הקשיח את עמדת בנות הברית כלפי גרמניה והחל מנהל מולה מלחמה של ממש.


באותה שנה פלשה גרמניה גם לבלגיה ולהולנד, ולאחר מכן פלשה אף לצרפת תוך כדי עקיפת קו הביצורים הצרפתי – קו מז'ינו - מכיוון הארדנים בצפון מזרח. פלישת הגרמנים לצרפת וכיבושה מצאה את בריטניה במצב קשה כאשר מאות אלפים מחייליה שהיו על אדמת צרפת היו תחת סכנה. במבצע מורכב שקיבל את השם 'מבצע דינמו' הועברו מחופי צרפת לאנגליה למעלה משלש מאות אלף חיילים אנגלים וצרפתים, לאחר מכן משהשלימה גרמניה את כיבוש צרפת חתם ראש ממשלת צרפת – פטן – על הסכם הפסקת אש לאחריו חולקה צרפת לשני חלקים. באזור פריז וצפון צרפת שלטו הגרמנים ואילו בדרום בעיר וישי הוקמה ממשלת וישי שהייתה ממשלה צרפתית עצמאית כביכול, אך הייתה למעשה ממשלת בובות הכפופה למוצא פיהם של הנאצים.


בקיץ של שנת ה'ת"ש (1940) החל חיל האוויר הגרמני – הלופטוואפה – להפציץ את ערי אנגליה, ועיר הבירה לונדון החלה סובלת מהפצצות גרמניות. מצב זה נמשך מספר חודשים עד שחיל האוויר האנגלי הצליח לגבור על יריבו הגרמני ולהרחיק את האש מעל לונדון.


במהלך הקיץ של שנת ה'תש"א (1941) החלה גרמניה תוקפת את רוסיה תוך הפרה של הסכם ריבנטרופ – מולוטוב שנחתם בינה לבין רוסיה. מבצע זה שקיבל את השם 'מבצע ברברוסה', התנהל בשלש חזיתות עיקריות .החזית הראשונה בעיר מוסקבה, החזית השנייה בעיר לנינגרד והחזית השלישית באזור הקווקזי. המבצע החל עם פלישתם של למעלה משלשה מיליון חיילים מצבאות גרמניה ומדינות הציר לשטחיה של רוסיה. למרות ההתראות המוקדמות הרוסים היו מופתעים ולא מוכנים להתקפה הגרמנית. הגרמנים החלו במבצע זה לקראת סוף הקיץ וכאשר הגיע החורף הרוסי הקשה הוא מצא את חיילי מדינות הציר בלתי ערוכים למערכה חורפית וידם של הרוסים החלה גוברת, בקרב על סטאלינגרד הפסידו הגרמנים והם החלו נסוגים מאדמות רוסיה.


בתקופה זו בה החל מבצע ברברוסה החלו הגרמנים גם ביישום תוכנית הפתרון הסופי שכלל את השמדת היהודים. ברחבי אירופה החלו מוקמים מחנות השמדה אליהם נשלחו בשלב הראשון יהודים שנחשבו כלא יעילים לעבודה ולאחר מכן היהודים כולם.


אם בתחילת המלחמה עמדה אנגליה לבדה אל מול החזית המערבית הגרמנית, הרי שכמעט שנתיים לאחר פרוץ המלחמה אישר הקונגרס האמריקאי את מדיניות 'החכר השאל' עם האנגלים. במסגרת הסכם זה סיפקו האמריקאים אספקה ונשק לאנגלים, כשהם מתחייבים לפרוע את תשלום המשלוחים לאחר המלחמה. באוקיינוס האטלנטי הפליגו שיירות רבות של אוניות אנגליות נושאות נשק, עובדה שהפכה את האוקיינוס האטלנטי לשטח אסטרטגי שעל השליטה בו נערכו קרבות ימיים רבים. חיל הים הגרמני החזיק בצוללות רבות שהטילו את חיתתן על האוניות האנגליות והסבו להם אבדות קשות. מהפך משמעותי במאזן הכוחות באוקיינוס האטלנטי החל עם לכידתה של הצוללת הגרמנית U-110 שנשאה על סיפונה את מכונת הצופן 'אניגמה', מכונת צופן זו הייתה משוכללת ביותר יחסית והיא נתנה יתרון משמעותי לגרמנים שהעבירו באמצעותה שדרים מוצפנים ללא חשש.

לאחר שהשיגו האנגלים את מכונת האניגמה נחשפה שיטת הצופן הגרמני והאנגלים החלו עוקבים אחרי הצוללות הגרמניות באמצעות השדרים שהועברו אליהם מהפיקוד הגרמני. משהיו הצוללות גרמניות חשופות הן איבדו את עליונותן והאנגלים החלו שולטים באוקיינוס האטלנטי.


שינוי משמעותי במאזן הכוחות במלחמה החל עם הצטרפותה הסופית של ארצות הברית למלחמה לצד האנגלים. כבר מתחילת המלחמה נקטו האמריקאים בעמדה אנטי גרמנית אך דבר זה לא התבטא במעשים עד להפעלת הסכם 'החכר – השאל'. זמן מה לאחר הפעלת ההסכם תקפו מטוסים של חיל האוויר היפני את בסיס הצי האמריקאי בפרל הארבור שבהוואי, בהתקפה זו איבדו האמריקאים תריסר אוניות מלחמה, כמעט מאתים מטוסים ולמעלה מאלפיים חיילים. התקפה זו גרמה לאמריקאים להתערב אקטיבית במלחמה ולשלוח חיילים לאדמות אירופה ואפריקה, עובדה זו הגבירה את כוחם של צבאות הברית עשרת מונים ושינתה את מאזן הכוחות במלחמה.


מערכה מרכזית נוספת במלחמת העולם השנייה הייתה החזית בצפון אפריקה. בצפון אפריקה פעל 'קורפוס אפריקה' הגרמני שמנה שתי דיווזיות שיריון עליהן פיקד הגנרל רומל. לכוחות הגרמנים הצטרפו כוחות איטלקים שפעלו באזור לוב, ולאחר נפילת צרפת ששלטה בשטחים נרחבים באזורים אלו כבשו כוחות הציר את רוב המדינות בצפון אפריקה. ההתקדמות המהירה של הגרמנים באפריקה עוררה חשש כבד אצל היהודים יושבי ארץ ישראל שחששו כי הגרמנים יגיעו גם לגבולות ארץ הקודש. תפילות רבות נערכו בארץ ישראל למניעת התקדמות הגרמנים, עד שלבסוף דווקא בניסיון הגרמנים להגיע לארץ ישראל החלה מפלתם. בתחילת הקרבות באפריקה נסוגו הכוחות האנגלים לכיוון גבול לוב – מצרים שם התבצרו באזור אל עלמיין. באל עלמיין נערכו שני קרבות גדולים שהכריעו את המערכה, בקרב הראשון פיקד על הכוחות האנגלים הגנרל קלוד אוקינלק, וקרב זה בלם את כוחותיו של רומל והרחיק אותם ממצרים.


הקרב השני באל עלמיין התרחש כעבור שלשה חודשים ופיקד עליו מצד האנגלים הגנרל ברנרד מונטגומרי. קרב זה היה מכריע ובו החלה נסיגת הגרמנים מצפון אפריקה. כשלון הגרמנים בקרב זה יחד עם כישלונם בחזית הרוסית בכיבוש העיר סטאלינגרד נחשב כתחילת מפלתם ושינוי במגמת המלחמה לטובת כוחות בנות הברית.


החל מכישלונות אלו החלו הגרמנים נסוגים. באירופה החלו הרוסים הודפים את הגרמנים מערבה כשהם משחררים בזו אחר זו את מדינות מזרח אירופה. בחזית בצפון אפריקה הדפו האנגלים את הגרמנים לחופי תוניסיה כשהם מסתייעים בכוחות אמריקאים עליהם פיקד הגנרל אייזנהאואר. האמריקאים ניצלו חזית זו על מנת לתרגל את הפלישה לנורמנדי שהכריעה את המערכה באירופה, כוחות אמריקאים נחתו בחופי מרוקו ואלג'יר והדפו את הגרמנים לכיוון הים התיכון.


המדינה הראשונה שנכבשה באירופה על ידי כוחות בעלות הברית הייתה איטליה, לאחר קרב קשה שנערך באזור סיציליה נסוגו הגרמנים לתוככי איטליה ואילו העם האיטלקי הדיח את מנהיגו הפאשיסט בניטו מוסוליני וחתם על כתב כניעה לבנות הברית.

בקיץ של שנת ה'תש"ד, (1944) חודשים ספורים לאחר הכיבוש הגרמני את הונגריה במבצע 'מרגרטה', החלו בנות הברית במבצע לכיבוש מערב אירופה. במבצע שנקרא 'מבצע אוברלורד' נחתו כוחות של בנות הברית בחופי נורמנדי שבצרפת. בנחיתה השתתפו כמיליון חיילים מבנות הברית שהסתייעו בהתקפה אווירית אסטרטגית של חיל האוויר הבריטי על ערי גרמניה. לאחר נחיתה זו, בסדרת קרבות כבשו כוחות בנות הברית את צרפת, אחריה את בלגיה ואחריה חצו הכוחות את הריין וחדרו לשטחי גרמניה עצמה.


מנגד, מכיוון מזרח הגיעו כוחות הצבא האדום לגרמניה כשהם כובשים בדרכם את פולין ואוסטריה. ביום י"ב באייר שנת ה'תש"ה נפגשו הכוחות הרוסים עם כוחות בנות הברית משני גדותיו של נהר האלבה וחצו את גרמניה הכבושה לשניים. חמישה ימים לאחר מכן התאבד אדולף היטלר ימ"ש בבונקר בו התבצר והכוחות הגרמנים ברחבי אירופה החלו נכנעים בזה אחר זה.

ועידת יאלטה. "שלושת הגדולים". יושבים מימין לשמאל: סטלין, רוזוולט וצ'רצ'יל
ביום כ"ד באייר ה'תש"ה נכנעו רשמית הכוחות הגרמנים וחתמו על כתב כניעה ללא תנאים לכוחות בעלות הברית ולרוסים. למרות כניעת הגרמנים, המשיכו קרבות ברחבי אירופה כמו בפראג ובאוסטריה עד לכניעה מוחלטת של כל מדינות הציר. המדינה האחרונה שלא נכנעה לבנות הברית הייתה יפן. למרות כניעת גרמניה ושחרור כל הארצות הכבושות הוסיפה יפן להילחם בבנות הברית. כניעתה של יפן הושגה רק לאחר שצבא ארצות הברית הטיל שתי פצצות אטום על שתיים מעריה – הירושימה ונגסקי. שתי פצצות אטום אלו היו הראשונות והאחרונות שנעשה בהן שימוש בעולם עד עתה, והן גרמו ליפנים לאבידות בנפש של מאות אלפי בני אדם. לאחר הפצצות אלו נכנעה גם יפן ללא תנאי וביום כ"ד באלול ה'תש"ה (1945) חתמה יפן על כתב כניעה ללא תנאי על סיפונה של נושאת המטוסים האמריקאית 'מיזורי' ומלחמת העולם השנייה הגיעה לסיומה הרשמי.

כתב הכניעה ללא תנאי של גרמניה
ההרס והאבידות במלחמת העולם השנייה חרגו מעבר לכל דמיון אנושי. הערכות ההרוגים עומדות על כשישים מיליון נפש מתוכם שליש חיילים והשאר אזרחים. ערים רבות נהרסו כתוצאה מהקרבות ומיליוני פליטים שוטטו ברחבי אירופה. הכלכלה האירופאית שעדיין לא התאוששה ממלחמת העולם הראשונה התרסקה בשנית, ומבחינה מדינית אירופה חולקה לשני חלקים. בחלק המזרחי שאותו כבשו הרוסים הונהג בהשפעת הקומוניסטים שלטון דיקטטורי קומוניסטי שכונה 'מסך הברזל', ואילו בחלק המערבי של אירופה ששוחרר על ידי בנות הברית קיבלו המדינות הכבושות את עצמאותן והן השתקמו במהירות.


מלחמת העולם השנייה פגעה בעולם כולו, אך הפכה לשואתו הפרטית של עם ישראל. האידיאולוגיה הגזענית נאצית הובילה לניסיון יישום מעשי של הפתרון הסופי הכולל את חיסול עם הנצח, ובמהלך המלחמה נרצחו במחנות ההשמדה ובשטחים שכבשו הגרמנים למעלה משישה מיליון יהודים, מתוכם כמיליון ילדים וחצי . בעוד שרוב הרוגי המלחמה נהרגו כחיילים במהלך הקרבות או כאזרחים בהפצצות, הרי שאת היהודים הרגו בדרך שיטתית של השמדה ורצח. גיטאות ומחנות השמדה הוקמו ברחבי אירופה על ידי הגרמנים בהם נרצחו היהודים בתאי גזים, מאות אלפי יהודים אחרים נהרגו מאש הגרמנים כשהם עומדים למולם חסרי ישע ללא נשק או יכולת להתגונן.


במהלך המלחמה הגיעו דיווחים על הנעשה באירופה ועל הרצח והשמדת העם המתבצעת על ידי הגרמנים, אך העולם שתק והחריש, ולמעט בודדים שפעלו עצמאית לא נעשה מאומה על מנת לסייע ליהודים, גם לא על ידי בנות הברית שלחמו בגרמנים.


נצח ישראל לא ישקר, וכיום, למעלה משישים שנה אחרי אותה שואה נוראית, עם ישראל חי וקיים ותורתו תורת אמת חיה וקיימת אף היא.


למרות המראות הנוראיים והוכחה עד לאיזו דיוטא תחתונה יכול האדם לרדת, עדיין גם בימינו, נשמעים קולות הקוראים להשמדת עם ישראל, ונראה שעדיין העולם לא למד לקח והוא עומד ודומם למול קריאות אלו. שנאה זו של אומות העולם לעם ישראל, שנאה שמקורה במלחמה בת אלפי שנים של השקר עם האמת תוסיף ותתקיים כל עוד עם ישראל בגלותו והשכינה בצערה עד לגאולה השלימה במהרה בימינו אמן.

---------------------------

הידעת? על אף הכל- אדולף היטלר היה מועמד לקבל פרס נובל לשלום

  1. 1. במלחמה כולה נהרגו 45 מיליון איש [לל"ת]
    מוסיף 09/09/2009 20:05