יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

טוגבק

  • לכו תחזירו אותם למסגרת עכשיו

    החופש של הילדים כבר הגיע לכם 'עד לכאן'? הם כבר חוזרים למסגרת מסודרת, רק צריך שהיא תהיה גם בריאה מספיק עבורם. איזה ילקוט לבחור, איך להאכיל אותם, מה למרוח בסנדביץ' ומתי לכבות אורות - המומחים משיבים

    להמשך...

צרכנות

מאמר

ה'בן איש חי'

רבי יוסף חיים, ה'בן איש חי'- ראש גלות בבל. הוא יושב בבגדד אך מצודתו פרוסה על כל יהדות המזרח.

אבי לזר י"ג באלול תשס"ט - 02/09/2009 06:14

רבי יוסף חיים נולד בבגדד לאביו רבי אליהו. כבר משחר נעוריו ניכר בו כי לגדולות נועד ולאילן גדול ייעשה. בהיותו בן שבע שנים נפל הילד יוסף חיים לתוך באר עמוקה, כפסע היה בינו ובין המוות ורק בדרך נס ניצל. או אז קיבל על עצמו בנדר להקדיש את כל ימי חייו לשקוד על התורה ועל העבודה.

ואמנם קיים הילד את נדרו, וכאילו התבגר בכמה שנים. הוא זנח את משחקי הילדות, מיעט בשינה ואכילה, ועסק בתורה בהתמדה רוב שעות היממה. בתחילה למד אצל דודו אחי אמו, רבי דוד חי בן מאיר, אחר כך, בשנת תר"ח, נכנס ללמוד ב"מדרש בית זילכה", וקיבל תורה מפי הגאון רבי עבדאללה (עובדיה) סומך זצ"ל. באותה שנה התפרסם כילד פלאי וכגאון אדיר, על אף היותו צעיר לימים, בעקבות תשובה מפורטת ומנומקת שכתב לגדולי ירושלים על שאלה הלכתית שהגיעה לאביו. מאז גדל שמו לשם ולתהילה, רבים פנו אליו בשאלות להלכה, והצעיר יוסף חיים לא השיב פני שואליו ריקם.

כעבור מספר שנים עזב את ישיבת "מדרש בית זילכה" והתבודד בעליית ביתו, שם קנה שלימות בנגלה ובנסתר ובעבודת ה'. בהיותו כבן שמונה עשרה, בחר בו רבו, רבי עבדאללה (עובדיה) סומך, כחתן עבור אחותו הצדקנית מרת רחל, בתו של הצדיק רבי יהודה סומך, ומאז הוסיף תורה על תורתו וקדושה על קדושתו.

ביום ז' אלול שנת תרט"ז נפטר אביו רבי אליהו בהיותו כבן חמישים ושתיים בלבד. ביום השביעי לאבלות הספידו בנו הצעיר רבי יוסף חיים. באותה שעה ידעו הכל כי הוא היורש האמיתי, ורבני העיר מינו אותו כממלא מקומו של אביו. מאותה שעה זרחה שמשו של רבי יוסף חיים בבבל, ולאורו הלכו וילכו כל עדת בני ישראל. הוא הוכר כגדול הדור וכמנהיג ישראל, על אף שבאופן רשמי לא היה עליו שום תפקיד של רבנות, אלא כדרשן שנתמנה במקום אביו.

דרשותיו משכו אליו המונים, קולו הנעים היה הולך וחזק ונשמע עד למרחקים, הבעתו הייתה ברורה והסברתו נפלאה. מדי שבת בשבתו אחר הצהרים לפני סעודה שלישית דרש על פרשת השבוע בבית הכנסת "צלאת לזגירי" [בית הכנסת הקטן] שהיה מלא על גדותיו. שלוש שעות רצופות נמשכה דרשת השבת, ותוך כדי דבריו בפרשת השבוע, שהיו שזורים באגדות חז"ל ובשילוב סיפורים נאים, היה נוהג לשבץ הלכות שונות ונחוצות. כך היה מחדיר בלב השומעים את ההלכה. לאחר הדרשה היה הציבור כולו מתפלל תפילת מנחה מתוך התרוממות הנפש, ולאחר מכן היו כל הקהל מלווים את רבי יוסף חיים עד ביתו לעריכת הסעודה השלישית של שבת.

גם בימות החול היה נוהג לדרוש. מידי יום לאחר תפילת שחרית, בעודו מעוטף בטלית ומוכתר בתפילין, היה נוהג למסור שיעור בשולחן ערוך חלק "אורח חיים" ו"יורה דעה", ולאחר מכן שיעור הנמשך כשעה וחצי באגדות חז"ל שבתלמוד בבלי המובאות בספר "עין יעקב" כפי שנהגו אבותיו הקדושים. בכל ארבע שנים היה גומר את הש"ס בשיעוריו. שיעור זה נמשך למעלה מחמישים שנה. בשיעורו זה היה רבי יוסף חיים כמעיין המתגבר לחדש חידושים נפלאים על דרך הפרד"ס - פשט, רמז, דרש וסוד. את החידושים והביאורים שנתחדשו במהלך השיעור העלה על הכתב בספרו "בן יהוידע" ונדפסו עוד בחיי חיותו. לאחר מכן נתחדשו לרבי יוסף חיים עוד חידושים והעלם על הכתב, חלקים מזה זכה להביא לדפוס בספרו "בניהו", את החלקים שלא זכה להביא לדפוס העלה נכדו, ר' דוד בן בנו ר' יעקב, לארץ ישראל בחירוף נפש ממש, וכלשונו: "אמרתי למעלה מאלף פעמים "שיר למעלות" ו"למנצח יענך" עד שהבאתים לארץ ישראל", ובארץ ישראל נדפסו.

על אף שלא נשא משרה רשמית, הטביע רבי יוסף חיים את דמותו ואת חותמו על המנהגים ועל ההלכות בקרב יהדות המזרח. הוא התקין תקנות לרוב וחיבר פיוטים, תפילות ובקשות, וכולם התקבלו ללא עוררין. מבין פיוטיו, נפוץ ביותר השיר שחיבר על ציונו של רבי שמעון בר יוחאי במירון "ואמרתם כה לחי, רבי שמעון בר יוחאי".

רבי יוסף חיים הוכר כמנהיגה הדגול של יהדות בבל, כסמכות עליונה בכל הנוגע לדת ודין, וכמכריע בענייני הציבור אצל יהדות המזרח בעולם היהודי. הכל ציפו למוצא פיו, ובחכמתו הרבה ובגאונותו המדהימה התמצא בכל הנושאים ובכל התחומים.

בשנת תרכ"ט ביקר רבי יוסף חיים בארץ ישראל. בהיותו בכפר אבנית, מקום קברו של בניהו בן יהוידע - שר צבאו של שלמה המלך, שהיה גם ראש הסנהדרין - חש הארה מיוחדת, והבין כי שורש נשמתו הוא מנשמת בניהו בן יהוידע, ובו במקום החליט לקרוא לספריו על שמותיו של בניהו בן יהוידע, והם: "בניהו", "בן יהוידע", "בן איש חי", "בן איש חיל", "רב פעלים", "מקבצאל".

בחודש אלול שנת תרס"ט נסע רבי יוסף חיים לכפר כפיל להשתטח על קברו של יחזקאל הנביא. הוא שהה שם שבוע שלם וערך שם תפילות ותחנונים. במוצאי שבת חש ברע, וביום שני י"ג לחודש אלול עלתה נשמתו הטהורה השמיימה.

ירושה גדולה, בדמות חיבוריו, השאיר רבי יוסף חיים לאחר מותו. גדולה בכמות וגדולה באיכות. הוא חיבר ספרים בכל מקצועות התורה, בפשט, ברמז, בדרוש ובסוד. נדפסו ממנו קרוב לארבעים ספרים, ויותר משמונים חיבורים נשארו עדיין בכתב יד ולא ראו את אור הדפוס. סגנונו קל ונוח לקריאה, מושך ומרתק, וכתוב בצורה ברורה ומנומקת. כל ספריו התקבלו באהדה ובחיבה בכל בית ישראל. ספרו "בן איש חי" הוא הנפוץ ביותר מבין ספריו, על שמו הוא נקרא בפי כל. בספר זה מלוקטים דרשותיו וליקוטי הדינים על פרשיות השבוע, הוא ערוך ללמוד בו מדי שבוע בשבוע במשך שנתיים. החלק הראשון נקרא "שנה ראשונה", והחלק השני נקרא "שנה שניה". ספר זה משמש כ"שולחן ערוך" לכל יהדות המזרח, הרבה נוהגים ללמוד בו בצוותא מתחילתו ועד סופו, ולאחר מכן כשגומרים את הספר - חוזרים עליו.

  1. 3. כתבה יפה ומלאת תוכן
    פיצי 07/09/2009 20:40
    נהניתי מאד לקרוא את הכתבה היפה והעשירה. המשך לכתוב כתבות מרתקות ומעניינות!
  2. 2. פצצה של מדור
    חובב היסטוריה 03/09/2009 13:51
    כחובב היסטוריה מושבע אני מוצא את המדור בראי היום מלא וגדוש בחומר היסטורי - יהודי מעניין ורבגוני המשיכו כך
  3. 1. תמונת הקבר
    יהושע 02/09/2009 23:27
    האם יש למישהו תמונת המצבה בהר הזיתים?