יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26/04/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

טוגבק

  • לכו תחזירו אותם למסגרת עכשיו

    החופש של הילדים כבר הגיע לכם 'עד לכאן'? הם כבר חוזרים למסגרת מסודרת, רק צריך שהיא תהיה גם בריאה מספיק עבורם. איזה ילקוט לבחור, איך להאכיל אותם, מה למרוח בסנדביץ' ומתי לכבות אורות - המומחים משיבים

    להמשך...

צרכנות

מאמר

הסכם סייקס - פיקו

לקראת סוף מלחמת העולם הראשונה עת כבר היה ברור לצדדים הלוחמים כי מפלתה של האימפריה העותומאנית קרבה החלו ממשלות בריטניה וצרפת שהיו מראשי 'מדינות ההסכמה' לדון בחלוקת השלל, ההסכם שנולד מדיונים אלו נקרא בשם הסכם סייקס – פיקו.

מוטי מרינגר י"ג באייר תשס"ט - 07/05/2009 05:00
למעשה כבר שנה לפני המשא ומתן בין בריטניה לצרפת החלה בריטניה לחלק הבטחות לגבי עתידו של איזור המזרח התיכון, לאחר שכבשה בריטניה את מצרים והציבה בה כנציב עליון את סר הנרי מקמהון החל מקמהון במשא ומתן עם השריף חוסיין ממכה, השריף חוסיין היה בעל השפעה על שבטים ערביים רבים ושלטונות בריטניה היו מעוניינים שיצטרף אליהם למלחמה כנגד הטורקים, המשא ומתן בין הצדדים התנהל בחליפת מכתבים בהם מבקש סר הנרי את תמיכת השריף חוסיין ושבטיו במלחמה מול האימפריה העותומאנית, וחוסיין מצידו ביקש מסר הנרי כי לאחר המלחמה תוקם מדינה ערבית גדולה מטורקיה בצפון ועד לתימן בדרום תחת שליטתו הבלעדית, בחליפת המכתבים הסכים סר הנרי בשם ממשלת בריטניה לבקשה ביחוד לאור העובדה שחוסיין הבטיח לקדם אינטרסים כלכליים בריטיים באזורים אלו שבהם החלו להתגלות בארות נפט וגז, חוסיין הבין ממכתביו של מקמהון כי כל אזור המזרח התיכון בידיו כולל ארץ ישראל לבנון סוריה ועירק, למעשה מקמהון נזהר במכתביו שלא לפרט אזורים אלה כחלק מההסכם ואדרבה במכתביו צויינו חלקים מעירק שבהם כבר התגלה נפט שאותם בריטניה מסרבת למסור לידי חוסיין, בראיון שנתן סר הנרי מקמהון לעיתון ה'טיימס' הלונדוני כעבור למעלה מעשרים שנה אמר כי 'בחובתי לציין שלא הבטחתי לכלול את פלשתינה במסגרת המדינה הערבית. לדעתי גם חוסיין סבר כך והיה ברור לו שפלשתינה לא הייתה חלק מן ההסכם', חוסיין לא הבין כך את הדברים וכיון שהיה סבור כי בריטניה מסכימה לכל דרישותיו שלח את חייליו להילחם לטובת הבריטים עד לתבוסת הטורקים.

חוסיין, שריף מכה
צלם
שנה לאחר חליפת מכתבים זו בין מקמהון לחוסיין נחתם הסכם סייקס – פיקו, המחלק את השטחים הכבושים במזרח התיכון בין צרפת לבריטניה תוך שמירה על האינטרסים של הרוסים באזור, הסכם זה נחתם ביום י"ג באייר שנת תרע"ו שנה ומחצה לפני תום מלחמת העולם הראשונה.

ההסכם היה תולדה של משא ומתן בין ממשלות בריטניה וצרפת, מצידה של בריטניה חתם על ההסכם נציג משרד החוץ מארק סייקס ומצידה של צרפת חתם שארל פרנסואה ג'ורג' - פיקו, ההסכם נחתם בסודיות ובו סוכם כי צרפת תקבל את צפון מזרח טורקיה את לבנון את סוריה ואת הגליל העליון. ואילו בריטניה תקבל את עירק, המפרץ הפרסי, עבר הירדן המזרחי עד אירן, הנגב ומובלעת נוספת באזור חיפה, שאר חלקי ארץ ישראל שלא חולקו בין שני מעצמות אלו עתידים היו להיות בשליטה בינלאומית.

למרות שההסכם היה סודי הוא נחשף ברבים כעבור שנתיים לאחר המהפכה הבולשביקית ברוסיה, הבולשביקים מצאו את ההסכם בארכיוני משרד החוץ הרוסי ומיהרו לפרסמו בכדי לגנות את השתלטות האימפריות המערביות על העולם.

הלורד בלפור
צלם
שנה לאחר חתימת הסכם זה, חתם שר החוץ הבריטי הלורד בלפור על הצהרה בדבר מחויבותה של בריטניה לבנות בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל, הצהרה זו סתרה את הסכם סייקס – פיקו והייתה למעשה התחייבותה השלישית של בריטניה לגבי ארץ ישראל לאחר הבטחותיה לצרפת ולשריף חוסיין.

הסכם סייקס – פיקו יושם חלקית כעבור כמעט חמש שנים מחתימתו בהחלטות ועידת סן רמו, בוועידה זו השתתפו נציגים מבריטניה, צרפת, איטליה, יוון, יפן ובלגיה, בוועידה אשררו הצדדים את עקרונות הסכם סייקס - פיקו הישן אך בעקבות התעקשות של נציגי בריטניה שדרשו ליישם את הצהרת בלפור לא נכללה ארץ ישראל בהסכם החלוקה, בהחלטת הועידה נכתב כי בארץ ישראל יפעלו לביצוע הצהרת בלפור כאשר האחריות לביצוע ההצהרה תוטל על בריטניה שתקיים בארץ ישראל ממשל מנדטורי עד לביצוע ההצהרה, המונח ארץ ישראל מתייחס בעת ההיא למעשה לשטח שכולל כיום את כל שטחן של מדינת ישראל, הגדה המערבית (יהודה ושומרון) וממלכת ירדן.

שינוי נוסף שנעשה בהסכם היה מחיקתה של רוסיה כצד בחלוקה וזאת בעקבות המהפכה הבולשביקית והתנגדות הקומוניסטים לשליטה המערבית באזור המזרח התיכון.

למעשה הסכם סייקס – פיקו המקורי לא יצא מעולם לפועל כפי שתוכנן והשטחים הכבושים חולקו בין שני המעצמות צרפת ובריטניה, השליטה בארצות הכבושות אמנם לא ניתנה להם לגמרי אלא כפיקדון מטעם חבר הלאומים.

השליטה המנדטורית של צרפת על סוריה ולבנון ושל בריטניה בעבר הירדן ובארץ ישראל החזיקה מעמד עד לשנים שלאחר מלחמת העולם השנייה.