יום חמישי י"ח באדר ב תשפ"ד 28/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

טוגבק

  • לכו תחזירו אותם למסגרת עכשיו

    החופש של הילדים כבר הגיע לכם 'עד לכאן'? הם כבר חוזרים למסגרת מסודרת, רק צריך שהיא תהיה גם בריאה מספיק עבורם. איזה ילקוט לבחור, איך להאכיל אותם, מה למרוח בסנדביץ' ומתי לכבות אורות - המומחים משיבים

    להמשך...

צרכנות

מאמר

'פורים של כיוס'

במהלך ההיסטוריה קבעו קהילות רבות ימי פורים פרטיים לזכר ניסים שהיו איתם, אחד מימי הפורים הללו הוא 'פורים של כיוס' שחל ביום ח' באייר.

מוטי מרינגר ח' באייר תשס"ט - 02/05/2009 20:00
במזרח הים האגאי בסמוך לחופי יוון בין עשרות האיים הקיימים באזור שוכן האי כיוס הטומן בחובו היסטוריה של קהילה יהודית עתיקת יומין בת המקום, שטחו של האי הוא 902 קילומטרים רבועים ואדמתו למודת סבל מרעידות אדמה קשות שפקדו אותה ומלחמות אכזריות שעברו בשטחה.

הקהילה היהודית בכיוס היא עתיקת יומין, לפי עדותו של ההיסטוריון היהודי יוסף בן מתתיהו ישבו באי כיוס יהודים כבר לפני אלף וחמש מאות שנה, הקהילה היהודית לא הייתה גדולה ועל פי עדותו של הנוסע בנימין מטודלה חיו בעיר בשנת ד' אלפים תתקכ"ח כארבע מאות משפחות יהודיות.

בתחילת התיישבותם באי היו היהודים משועבדים בצו הקיסר למנזר נוצרי מקומי והדבר נמשך עד לכיבוש האי על ידי האימפריה העותומאנית, בתקופת הטורקים חיו יהודי האי חיים שלווים יחסית עד למאה הי"ט לספירה אז החלו רוחות לאומיות מנשבות בשטחי יוון הכבושים והיהודים הואשמו על ידי היוונים בתמיכה בטורקים, לאחר פרעות שנערכו בקהילות תבאי, פטרס, נגרפונטה ולפאנט במסגרת מלחמת העצמאות היוונית עזבו רוב יהודי האי את המקום ועברו לאיזמיר שבטורקיה ולמקומות נוספים, לאחר רעידת אדמה קשה שפקדה את האי לקראת סוף המאה הי"ט עזבו יהודים נוספים את האי ונותרו כמאתיים יהודים בלבד.

אירוע שמנציח את זכרם של יהודי כיוס הוא יום 'פורים של כיוס' שנחוג על ידי יהודי המקום ביום ח' באייר, יום זה נקבע לחג על ידי יהודי כיוס לזכר נס שארע עימהם ביום זה כאשר חיילי ונציה שצרו על האי נסוגו.

רפובליקת ונציה ששכנה בצמוד לאימפריה העותומאנית הייתה בעלת צי ימי אדיר ששלט על רוב המסחר באזור, לאורך שנים ארוכות ניטשו מלחמות בין טורקיה וונציה על השליטה באיי יוון, ונציה הצליחה להעביר לרשותה את האי כרתים ואת מרבית חופי הים האדריאתי וכאשר הגיעו ציי הים של ונציה וצרו על כיוס החלו יהודי העיר להתפלל לכישלונם של הוונציאנים ולהצלחת הטורקים.

באותם שנים בהן התרחב הסכסוך בין טורקיה לוונציה החלה לרדת קרנם של סוחרי ונציה היהודים, נתיבי המסחר עם טורקיה נסגרו והמסחר בין יהודי טורקיה ליהודי ונציה הופסק, השלטונות הונציאנים שנכחו לראות שהתועלת מהיהודים פחתה החלו מצרים את רגלי היהודים, ראשית כל כונסו היהודים ברובע מיוחד ששעריו נסגרו כל לילה ונאסר על היהודים לצאת ממנו, היה זה למעשה הגטו היהודי הראשון באירופה, גם השם 'גטו' מקורו בוונציה ונולד בעקבות סמיכות הרובע היהודי למפעלי מתכת שנקראו 'גטו'.

יהודי כיוס חששו מיחסם העוין של שלטונות ונציה ליהודים ויותר מכך חששו מהמלחמה עצמה ומאכזריותם של חיילי ונציה, ביום ח' באייר עת סרו ציי הים של ונציה מעל חופי האי כיוס והתייאשו מלכבוש אותה נקבע על ידי יהודי כיוס לדורות כ'פורים של כיוס'.