יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

טוגבק

  • לכו תחזירו אותם למסגרת עכשיו

    החופש של הילדים כבר הגיע לכם 'עד לכאן'? הם כבר חוזרים למסגרת מסודרת, רק צריך שהיא תהיה גם בריאה מספיק עבורם. איזה ילקוט לבחור, איך להאכיל אותם, מה למרוח בסנדביץ' ומתי לכבות אורות - המומחים משיבים

    להמשך...

צרכנות

מאמר

נפילת חומות יריחו

ביום כ"ח בניסן נפלו חומות יריחו לפני בני ישראל לאחר שהקיפום שבעה פעמים עם ארון ברית ה' ותקעו הריעו כציווי ה' ביד יהושע בן נון.

מוטי מרינגר כ"ח בניסן תשס"ט - 22/04/2009 05:00
עוד בטרם נכנסו בני ישראל לארץ ישראל שלח יהושע בן נון שני מרגלים שילכו ליריחו ויתורו אותה, כאשר הגיעו המרגלים ליריחו הם הסתתרו בבית אשה ושמה רחב, מלך יריחו ששמע על בואם של המרגלים שלח לחפש אחריהם אך רחב החביאה אותם בין העצים בעליית הגג, לחיילים שבאו לחפש את המרגלים אמרה רחב כי אכן באו אליה אנשים אשר היא אינה יודעת מי הם ולעת ערב לפני סגירת שערי העיר הלכו אותם אנשים, חיילי המלך האמינו לדברי רחב ויצאו לרדוף אחרי המרגלים, כאשר יצאו הרודפים מהעיר הם סגרו אחריהם את שער העיר כך שהמרגלים נשארו לכודים בתוכה, אחרי שהלכו הרודפים הוציאה רחב את המרגלים ממחבואם ואמרה להם כי נמוגו (פוחדים) כל יושבי הארץ מפני בני ישראל, לאחר שמסרה את המידע למרגלים בקשה רחב כי ישבעו לה שכאשר יכבשו בני ישראל את העיר הם יגנו עליה ועל משפחתה ולא יהרגו אותם.

המרגלים נשבעו לרחב כי לא יפגעו בה, אבל התנו את הדבר בכך שתקשור חוט שני בחלון ביתה לסימן ותכנס אל ביתה את כל בני משפחתה כי רק בביתה הם יהיו מוגנים.

ביתה של רחב היה בנוי בצמוד לחומת יריחו וחלון ביתה היה בחומה כלפי חוץ, מחלון זה השתלשלו המרגלים ונמלטו מהעיר, בעצת רחב פנו המרגלים אל ההרים שם הסתתרו במשך שלשה ימים עד אשר שבו הרודפים אחריהם העירה, לאחר שחזרו הרודפים לעיר יצאו המרגלים ממחבואם ושבו בבטחה אל יהושע ועם ישראל אשר חנו בשיטים.

לאחר שחצו בני ישראל את הירדן ביום י' בניסן וחגגו את הפסח בארץ ישראל הגיעה העת לכבוש את יריחו.

העיר יריחו הייתה מוקפת חומות גבוהות וחזקות, כאשר חנו בני ישראל לפני יריחו נסגרו שערי העיר בפניהם והעם התבצר בתוך העיר, באותה עת התנבא יהושע מפי הגבורה ונאמר לו כי העיר יריחו ומלכה ימסרו בידיהם, בנבואתו הצטווה יהושע כי כל אנשי המלחמה ובראשם שבעה כהנים הנושאים שבעה שופרות לפני ארון ברית ה' יקיפו את חומות העיר במשך ששה ימים בכל יום פעם אחת, ביום השביעי יקיפו את העיר שבעה פעמים והכהנים יתקעו בשופרות, כאשר יתקעו הכהנים בשופרות יריעו כל העם וחומת העיר תיפול.

יהושע ציווה לבני ישראל את כל אשר נאמר לו בנבואה, וביום כ"ב בניסן איסרו חג של פסח החלו בני ישראל מקיפים את חומות יריחו יחד עם ארון ברית ה' ושבעה כהנים התוקעים בשופרות, לאחר הקפה אחת שבו בני ישראל אל המחנה ולנו בו את הלילה, כמעשה היום הראשון כן עשו בני ישראל במשך ששה ימים.

ביום השביעי שחל באותה שנה בשבת בתאריך כ"ח בניסן, השכימו בני ישראל בעלות השחר והחלו מקיפים את העיר שבעה פעמים בעת ההקפה השביעית כאשר תקעו הכהנים בשופרות קרא יהושע אל העם ואמר להם "הריעו כי נתן ה' לכם את העיר", בהמשך דבריו ציווה יהושע כי יחרימו בני ישראל את העיר ואת כל יושביה לבד מרחב ומשפחתה שישארו בחיים כתמורה על שסייעה למרגלים, את כל הרכוש אשר בעיר ציווה יהושע להחרים לה'.

הכהנים החלו לתקוע בשופרות ובני ישראל בשמעם את קול השופרות הריעו כציווי יהושע, לאחר תרועת העם נפלה חומת יריחו ושקעה תחתיה, ובני ישראל נכנסו לתוך העיר וכבשו אותה.

מיכאלי
קבר יהושע בן נון  צלם

בני ישראל קיימו את ציווי יהושע והחרימו את העיר ואת כל יושביה, מאוחר יותר כאשר נכשלו בני ישראל בכיבוש העיר העי, התגלה כי אחד מבני ישראל ושמו עכן בן כרמי מעל בחרם ולקח מהעיר אדרת שנער, מאתים שקלים כסף ולשון זהב, לאחר תפיסתו של עכן הוא נסקל ונשרף באש והעי נכבשה על ידי בני ישראל.

לאחר כיבוש יריחו נשבע יהושע ואמר "ארור האיש לפני ה' אשר יקום ובנה את העיר הזאת את יריחו בבכורו ייסדנה ובצעירו יציב דלתיה".
בספר מלכים מסופר כי בימי אחאב מלך ישראל קם אדם בשם חיאל בית האלי והחל בונה את העיר, נתקיימה בחיאל קללת יהושע וכאשר החל לבנות את העיר מת בכור בניו אבירם וכאשר סיים את בנייתה והציב את דלתותיה מת בנו הצעיר שגוב.